ukjent Startet 18.Mars.2012 Del på Facebook Startet 18.Mars.2012 hei! er det nokon som vil anbefale å kjøpe ein faryman på 30 hk. motoren seiast å bere ha 401 timer... nokon som har nokon meineinger? skal stå i 22 fots snekke. som blir lite brukt.. Sitér dette innlegget Link to post
idars Svart 18.Mars.2012 Del på Facebook Svart 18.Mars.2012 personlig ville jeg aldri eid en farrymann igjen hadde en for mange år siden og den var det bare problemer med. Men mulig jeg bare har vært max uheldig med min motor og at andre hær på bp har bedre erfaring Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
jernkjøl Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Snakker du om en gammel Farymann fra 70 tallet eller en nyere motor? De gamle motorene er vanskelige å få deler til. Kun Reinharts i Kristiansand leverer deler til disse, men utvalget av deler til 70 talls motorene er lik null. Hvis du snakker om A30 fra er dette en solid motor. Største svakheten der er kjølekappene rundt sylinderene. Disse blir ruster og må byttes etterhvert. Nye kapper er ikke lenger i salg. Du må gi litt mer detaljer om motoren. Hvis den er gammel og bare har gått 400 timer høres det for godt ut til å være sant. Noen av de gamle motorene ble brukt til agregatdrift. Er det en slik? Er den saltvannskjølt og har stått i båt spiller det liten rolle hvor lite den har gått med mindre den ble konservert skikkelig mellom hver gamg den var i bruk og sto lagret. Kom med mer info om motoren, gjerne med bilder, så får du mange innspill. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Hadde ikke tatt bryet med å installere en motor man ikke får deler til, selv om den var gratis. Sitér dette innlegget Link to post
ukjent Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 (redigert) bilde fra annonsa..veit ikkje så mykje om motoren sjølv. tenkte å stikke bortom til selger og sjå på motoren i dag. men det er nok ein av dei eldre typane..... den har stått lagra inne sida slutten av 90 tallet. og har våre ferskvanskjølt med kjølesløyfe. vist det har stått vann på heile tida skal det jo ikkje ruste så ille gale, med tanken på oksygen? men korleis er pakningane på desse motorane? veiv osv. er dette filt tetninger? har tidligare høyrt at desse tørker ut, og begynner å legge om motoren har stått lenge uten å gå. motoren skal i følge selgar ha blitt starta med jevne mellommrom. er sikkert snakk om år fordet.. motorane kan jo ikkje være så gale at den kan holde i nokon år? 2-5 år...... etter eit rask søk på google lurer eg på om det kan vere ein P30? Redigert 19.Mars.2012 av ukjent (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ukjent Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Sitér dette innlegget Link to post
ukjent Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 (redigert) S30? Redigert 19.Mars.2012 av ukjent (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Er du fornøyd om du må skifte motor om 2-5 år går jeg utfra du har vurdert følgende; Pris for motoren. Pris for ombygging i båt både kostandsmessig og evt egeninnsats. Fordeler og ulemper for dette valget kontra sette inn en motor du kan ha ett litt lengre tidsperspektiv med å klare å holde i drift. Jeg kjenner ikke denne motoren, men støtter meg til at å sette inn en motor som det ikke finnes deler til, fortvil kunne bli mer frustrasjon en glede. Med mindre det står samme motor i båten i dag kreves det vel ombygging, noe som vil kunne bli kostbart serlig om du setter vekk denne jobben, og om motoren må kasseres om kort tid pga delemangel, må du igjen bygge om for annen motor. PS! Alternativt kan du jo prøve å få kjøpt inn flere slike motorer dersom de er til gibort pris. Men dette betinger jo at du har ferdigheter og lyst til å drive å mekke dette selv. Sitér dette innlegget Link to post
jernkjøl Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Motoren er i utgangspunktet en solid strever som går og går med riktig vedlikehold. Men hvis den har stått stille siden midten av nittitallet hva slags båt ble den brukt i da siden den kun har godt 400 timer på 20 år? Lukter dårlig fisk.... Vet ikke budskjettet ditt og hvor fingernem du er, men får du motoren billig og kan instalere den uten for mye ombygging selv, kan du med litt flaks ha en motor i noen år. Men jeg ville ikke ha instalert en motor som har stått så lenge uten å plukke den helt fra hverandre, bytte pakninger og se etter tæreskader pga gammel olje som har stått i motoren. Hadde selv en Farymann A40 for noen år siden fra midten av 70-tallet. Selve motoren gikk som en klokke, og startet lett ned i ti minus. Byttet den ut pga. at den var utstyrt med hydraulisk pumpe og fremdriftssystem, ikke pga selve motoren. Den startet og gikk fint og ble solgt til en Trønder for utrolige 7000 kr. Har du små forventninger, liker å skru båt, ikke lar deg vippe av pinnen for diverse overraskelser og får motoren billig, ja da er det bare å kline til. Ønsker du et forutsigbart båtliv som begrenser seg til vask og polering av båt, og en båt som tar deg dit du ønsker, når du ønsker det, styr unna og finn deg en annen og nyere motor. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
ukjent Svart 19.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 vil bytte ut min volvo b20, som eg overhalte sjølv når eg kjøpte båten. motoren går fint. men med dagens bensin priser går det ikkje.. i tilegg er jo bensin i båt ein dårlig ting. vil ha ein motor som alltid starter, og aldri stopper underveis. vil sleppe å vere nervøs for motorhavari midt på fjorden. snakkte med ein fra Reinhardt, dei som leverer deler til desse motorane, han hadde ikkje noko serligt vondt å sei. men dei kan ikkje levere noko deler som er støypt. men alt av pakninger osv kunne dei få fatt i. sida dette er ein ferskvanskjølt motor, så skal ikkje det vere noko serligt problem med tæringer osv, i utgangspunktet. og trenger da heller ikkje noko støpegods deler. med mindre noko sprekk, går i stykker. budsjettet er lavt, men lysten på å sjøsette båten i år også er stor. i tillegg har eg 20 kg med polyester og duk til rådigheit, til den eventuelle ombygginga. blir spanande å sjå kva eg finn ut av! Håper framles på fleire meiningar! Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Hvordan gikk det ? Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 hadde selv en slik motor i ei tresnekke jeg hadde, hadde aldri noe tull med den :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
bilo3 Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Jeg er på jakt etter en sånn !! Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.