Jump to content

"lime" fast batteriboks. Hva slags festmiddel?


Pettern1972

Recommended Posts

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg stiller det allikevel. Har bygget om batteribanken i båten min, og da blitt nødt til å flytte startbatteriet (Sønnak superline SB950) til et skott på babord side. Har planer om å bruke batterikasse fra biltema. Det passer ganske greit til batteriet. Skottet der batterikassen skal stå har da selvfølgelig noe skrått underlag, så jeg må få bygget opp under batterikassa så den skal stå stødig. Se bildet under....

 

batterirom2.jpg

 

Kassa blir selvfølgelig skrud fast i skottveggen også, men for å fylle opp tomrommet under er jeg litt betenkelig. En tanke er å bruke helt vanlig Fugeskum. Det vil bli åpning på begge sider av batterikassa slik at skummet kan ekspandere fritt. Tror dere fugeskum er et greit festemiddel for batterikasse om jeg f.eks "furer" opp litt i plasten først med en stålbørste for å skape en ru overflate i bunnen av batterikassa samt i skroget? Det er liten fare for fuktighet nede i skottet.

Redigert av Pettern1972 (see edit history)

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen ekspert på fugeskum, men så pass har jeg oppfattet at de aller fleste typene suger fuktighet som en svamp! Jeg har tenkt å fylle opp i hjørnet på garasjen der det i vårløsningen siger inn vann, men fikk klar beskjed av en her på forumet at det ikke var å anbefale dersom en ikke brukte rett type fugeskum. Dessverre husker jeg ikke typen, men det ble solgt hos Monter.

 

Kikket på batterikassen fra BT, og der står det at den er laget av syrefast plast. Om det ikke er slik "feit" plast som ingenting fester seg til, ville jeg faktisk limt den kanten som ligger an mot skrogsiden fast med 2-komp Epoxy.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

ville jeg faktisk limt den kanten som ligger an mot skrogsiden fast med 2-komp Epoxy.

 

Lars H.

Jeg har gjort lignende installasjon og har meget god erfaring med Tech7 evt Sicaflex. Jeg prøvde og fjerne en kasse som var pålimt med 4 stk limklatter på størrelsen med en femkroning og måtte jobbe skikkelig med å fjerne dette. Endte opp med at plastkassen sprakk...

Link to post
Share on other sites

Takker for råd. Fant en svær aluvinkel ute i garasjen med "vinger" på 30x30 cm, og bredde på 40 cm. Kapper til denne, skrur og limer den fast i skottveggen og legger en skikkelig kløse med tec7 ned mot skrogsiden , da kan jeg skru batterikassa rett inn i i aluminiumen. Løsner dette skal det nok være mere sjø en båten tåler.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Bare en liten tanke som slo meg, det er faktisk mulig å lure inn startbatteriet bak den orginale batterikassen på styrbord side i en Tresfjord 28. Har gjort det, brukte da ca tilsvarende batterikasse. Det er et helsikkes trangt rom å jobbe i, men det lar seg ikke utnytte til noe annet, så jeg syntes det var greit å få "gjemt" startbatteriet der. Kan sikkert finne noen bilder, eller i alle fall referere videre om du skulle være interessert.

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Hei Emil, som du sier, det er helsikkes trangt der og totalt ubrukelig til noe annet. Startbatteriet jeg har kjøpt er ganske stort, så jeg tviler på at jeg klarer å få det inn der, men det skal jammen sjekkes ut etterpå. Har allerede lagt opp nye 70 mm2 kabler til alle batterier, men de som går over i det andre skottet er jo enkle å evt fjerne igjen. Trodde jeg hadde finlest det som var å lese om Amica, men akkurat dette har jeg tydeligvis oversett, hehe.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: jepp så er det viktig med sort jord, så du slipper grønn overledning:)

 

Har sekk med blomsterjord jeg kan bruke, den er ikke svart men mørke brun, håper det går greit. Mulig jeg da får lysegrønn overledning, men det får heller bare gå...

 

 

Da er det vel enklere å kopple det til ankeret...... :giggle: :giggle:

 

Tenkte å koble det til drivankeret jeg, så får jeg strøm til jolla også...

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Og jeg som trodde overledningen var stripete! Hørt om elektrikeren som dro til Strømmen for å sloss med en bryter? Det gikk dårlig for ham, han fikk 3 års sikring!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Emil, som du sier, det er helsikkes trangt der og totalt ubrukelig til noe annet. Startbatteriet jeg har kjøpt er ganske stort, så jeg tviler på at jeg klarer å få det inn der, men det skal jammen sjekkes ut etterpå. Har allerede lagt opp nye 70 mm2 kabler til alle batterier, men de som går over i det andre skottet er jo enkle å evt fjerne igjen. Trodde jeg hadde finlest det som var å lese om Amica, men akkurat dette har jeg tydeligvis oversett, hehe.

 

Ikke sikkert muttern fikk dokumentert alt av det jeg fant på:-) For å få inn batteriet måtte jeg sage av "leppa" i bakkant av den orginale batterikassen, hvor det antakelig har stått en hovedstrømbryter opprinnelig. For å få festet biltemakassen, festet jeg først en 46x46 plankebit under den, litt kortere enn kassens lengde, helt ut mot den sida som blir mot skottet mot motorrommet. Kassen ble så tredd ned i stuerommet, og lagt på sida, å så ble batteriet tredd ned i kassen. Klarte ikke for mitt bare liv o få kassen ned i rommet med batteriet oppi, erindrer jeg var relativt forbannet når jeg holdt på med det der... Deretter ble kassen snudd riktig vei å plassert på plass. Jeg festet den så med skruer fra motorrommet og inn i treplanken. Mener å huske at jeg tok remmen som fulgte med batterikassen og la mellom kassen og skottet, slik at denne ble klemt fast når jeg skrudde fast kassen. Når denne så ble strammet over toppen av kassen, satt det hele bra fast.

 

Relativt fornøyd med den operasjonen, enda mer fonøyd med at båten ble solgt før batteriet måtte byttes :giggle:

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Og jeg som trodde overledningen var stripete! Hørt om elektrikeren som dro til Strømmen for å sloss med en bryter? Det gikk dårlig for ham, han fikk 3 års sikring!

 

Lars H.

 

 

Det går bare når jolla ligger øst- vest. Nord-syd blir understrøm.

 

Det var da som f... så vanskelig det skulle være da?? Er snart så jeg driter i hele batteriet... Fant iallefall ut en ting, for å få tredd inn et startbatteri på sb side bak de andre batteriene må batteriet jaggu være lite... Tviler på at perkinsen har noe lyst til å starte ved hjelp av et mc-batteri.

 

dscn0868.jpg

 

Fra spøk til side: Tror nok babord skott er bedre egnet. kjøpte batterikassa i stad, litt skruer, nye lensepumper og hadde store planer om å godsnakke litt med Herr Sønnak og Frøken Pumpe i stad, men den planen gikk jo selvfølgelig i vasken. Men i morgen...............(føler jeg har sagt det noen ganger allerede...) :crazy: :crazy:

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...