Konsensus Startet 19.Mars.2012 Del på Facebook Startet 19.Mars.2012 Forberder henting av seilbåt i England til påsken. I forbindelse med dykking og denslags, så vurderer jeg å installere et avtagbart ratt som gjør det enklere å bevege seg i cockpit. Har noen tips til hvilke muligheter som foreligger? Antar jeg må bytte ut hele det gamle rattet? Noen anbefaling av leverandør/løsning? Beklager et litt dårlig bilde, men det er det eneste jeg har for hånden. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Vet det er noen som har fått maskinert navet og sett inn mutter, dermed trengs bare ei skralle/nøkkel for å skru det av. Du finner mer info på jeanneauklubben sine sider. Gratulerer med finfin båt Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
avmønstret5 Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Jeg tror du har samme rattfestet som meg (Kelt39).Det er festet med 4-6 umbrakoskruer, har du en nøkkel liggende hendig til tar det 2-3 min. å demontere rattet. Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 Gratulerer med flott båt. Bruk anledning til å handle litt på Marine Superstore når du først er i Portsmouth. Sjelden man har anledning å laste båten full med godsaker. Hvor i Norge skal båten? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
GeirT Svart 19.Mars.2012 Del på Facebook Svart 19.Mars.2012 (redigert) Hvilke fabrikat er det på rattet ? Whitlock har ratt som enkelt kan tas av. Skru ut senter-koppen i navet og under finner du mutter med stjernespor der vinsj-håndtaket passer. Løsne/fjern mutteren og rattet trekkes av akslingen. Geir Redigert 19.Mars.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
camera Svart 20.Mars.2012 Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 Jeg er en av dem som har fått frest ut senter av rattet på vår Jeanneau.. Rattet blir nå demontert på max 10 sekunder. Dette fungerer veldig bra i vår båt. Bruker en skralle med 14 mm. Anbefaler at du kontakter Alf Morten via hjemmesiden til Jeanneauklubben, Søk på: Praktiske løsninger utvendig, under fanen Tips og ideer. Sitér dette innlegget Turen er over når jeg kommer til land ! Link to post
Konsensus Svart 20.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2012 Hjertelig takk for gode tilbakemeldinger og gratulasjoner. Båten kommer til å ha hjemmehavn i Stavanger. Fint med kort vei til Shetland, og videre. Ser ut til at jeg kommer til å gå for løsningen som er skissert med å maskinere navet. Kommer muligens til å skaffe meg en veldig litt ratt som jeg kan ha på og til dykking. Alle som har prøvd å klatre rundt det rattet som står der nå med dykkerutstyr vil forstå behovet :) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 Jeg er en av dem som har fått frest ut senter av rattet på vår Jeanneau.. Rattet blir nå demontert på max 10 sekunder. Dette fungerer veldig bra i vår båt. Bruker en skralle med 14 mm. Anbefaler at du kontakter Alf Morten via hjemmesiden til Jeanneauklubben, Søk på: Praktiske løsninger utvendig, under fanen Tips og ideer. Klar, tid er penger, også når en er på sjøen, derfor har jeg stor forståelse for at der er mye å hente på 10 sek. i forholdt til 3 minutt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.