Jump to content

Avtagbart ratt seilbåt, noen anbefaling av leverandør/løsning?

Konsensus

Recommended Posts

Forberder henting av seilbåt i England til påsken.

I forbindelse med dykking og denslags, så vurderer jeg å installere et avtagbart ratt som gjør det enklere å bevege seg i cockpit.

Har noen tips til hvilke muligheter som foreligger? Antar jeg må bytte ut hele det gamle rattet? Noen anbefaling av leverandør/løsning?

Beklager et litt dårlig bilde, men det er det eneste jeg har for hånden.

portsmouth2011052400025.jpg

Gratulerer med flott båt. Bruk anledning til å handle litt på Marine Superstore når du først er i Portsmouth. Sjelden man har anledning å laste båten full med godsaker.

Hvor i Norge skal båten?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jeg er en av dem som har fått frest ut senter av rattet på vår Jeanneau.. Rattet blir nå demontert på max 10 sekunder. Dette fungerer veldig bra i vår båt. Bruker en skralle med 14 mm.

lsning%20for%20avtagbart%20ratt.jpg

Anbefaler at du kontakter Alf Morten via hjemmesiden til Jeanneauklubben, Søk på: Praktiske løsninger utvendig, under fanen Tips og ideer.

Turen er over når jeg kommer til land !

Hjertelig takk for gode tilbakemeldinger og gratulasjoner. Båten kommer til å ha hjemmehavn i Stavanger. Fint med kort vei til Shetland, og videre.

Ser ut til at jeg kommer til å gå for løsningen som er skissert med å maskinere navet.

Kommer muligens til å skaffe meg en veldig litt ratt som jeg kan ha på og til dykking. Alle som har prøvd å klatre rundt det rattet som står der nå med dykkerutstyr vil forstå behovet :)

Jeg er en av dem som har fått frest ut senter av rattet på vår Jeanneau.. Rattet blir nå demontert på max 10 sekunder. Dette fungerer veldig bra i vår båt. Bruker en skralle med 14 mm.

lsning%20for%20avtagbart%20ratt.jpg

Anbefaler at du kontakter Alf Morten via hjemmesiden til Jeanneauklubben, Søk på: Praktiske løsninger utvendig, under fanen Tips og ideer.

Klar, tid er penger, også når en er på sjøen, derfor har jeg stor forståelse for at der er mye å hente på 10 sek. i forholdt til 3 minutt. :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...