ivar Svart 4.April.2012 Link til dette innlegget Svart 4.April.2012 med giringa på 115 , så tror jeg jeg ville starta med 24'en , her blir det nok i første omgang skroget som setter begrensninga på hvor fort du klarer å kjøre. Gleder meg til å høre testrapport Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
thundercat Svart 5.April.2012 Link til dette innlegget Svart 5.April.2012 Du kan nokk legge den 28 på hylla ja. Ser du skriver du har 90 og etterpå skiver du 115 vill det si at du har en gammal homologg motor fra 3b.? Isåfall er det ennå for stort med 28.. Har prøvd mye forskjellige propeller på disse båtene, men detfinnetift det morsomste er QuickSilver/ mercury chopper. Da kan du gå opp til 14,5 *26 men det og blir litt tungt.. Sitér dette innlegget Link to post
Overkilld Svart 6.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2012 gamlemotor er 3 syl.90 yamaha autolube. brukte den i fjor, å kjørte da med 14,5x24 cleaver med max turtall 5800-6000. Motor jeg skal rigge med nå er en yamaha 115 V4. med slagvolum på drøyt 1,7 liter. En del mer dreiemoment på denne i forhold til effektøkningen bare fra 90. girutveksling på 90`n kontra 115 motoren er nøyaktig samme. max turtallsområde på 115 skal ligge mellom 4500 og 5500. 90 er mellom 5 og 6000. har tenkt 5250-5500 o.min på full er det jeg vil ha med 115 motoren optimalt. - en 26" propell ville vært fin til 90`n om jeg skulle ned ca 500 runder fra 24 prop`en sånn rundt regna.. så ikke sikkert beregn. er så gæren da tenker jeg da.. - du skriver over at 26 chopper kan gå. Men husk at med cleaver kjører en normalt med motor noe høyere montert enn med chopper, å teoretisk trenge noe mer stigning til sammenlign. Kan kjøre mye heving med chopper og, ikke misforstå, -men når en nærmer seg båtbunnen med prop.aksel i høyde vil chopper være i grensen for miste sine egenskaper, mens cleaver har det best der,- fra 5 cm aksel under bunn til 3 cm over ikke unormalt.. derfor: skulle jeg kjørt med chopper har du nok helt rett, at en 26" propell kunne gått an, men fortsatt noe tung å drive med 115 på musling. har aldri brukt chopper på noen av mine båter, så at det må være nøaktig slik påstår jeg ikke. men i teorien.. har kjørt mye båt med cleaver opp gjennom, både på mine og andres båter. Å er naturlig valg av propell om jeg rigger båt som skal være rask. kjørte h.cane 470 med 90 en hel sommer med annen type stålpropell og en del hev. helt ok.,og klart, var sikkert fin den med sine fordeler med litt mer kontant respons feeling og aks. -Men var ikke i tvil om cleaver ville vært mitt valg der. Det fins forresten propelltype som bl.a. blir kalt drag cleaver. en krysning av chopper og cleaver på en måte, og en lign. variant av den igjen med litt progressiv rake. Sistnevnte er jeg skikkelig nysjerrig på. har lest en test av slike mot en rekke cleaver på v.bunner. med merc 2,5 efi i et par av testene knuste de samtlige annerkjente cleavere med 2-5 knop.... Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Her er jeg på en liten prøvetur Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Dette var fra i fjor. Aquaquick ms300, suzuki 15 hk. Skummel motvind der...... Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 (redigert) Så tilbake til topic Min skibsplast sportsmann 14fot med en Evinrude 55hk 2t og SOLAS New Saturn SS 12 1/4 x 15 stålpropell har i dag en fin marsjfart på ca 22knuter og en toppfart på ca 31knuter med ca 5600rpm. Vurderer å bytte ut propellen til en Solas 13 X 21 propell for å kanskje få ned turtallet en del ved 30knop, men er usikker på om motoren takler den dimmen på propellen. Synes jeg med dagens propell når max turtall alt for lett og tidlig. Redigert 9.April.2012 av GlennIversen (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
ivar Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 det vil bli alt for stort sprang opp i stigning. Ville prøvd 17" istedet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-Shark- Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Har en With 14 fot med Mercury 40 hester. Denne gjorde 28 knop med 3 stk i. Burde ikke denne gått litt fortere? SKal prøve med kun en person i, da burde den være over 30knop. Noen enkle triks for å få mer fart på denne jolla? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 Om båten går lett i plan og max turtall på motoren nås kan du bytte propell Sitér dette innlegget Link to post
olitjelta Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 River 350 med mariner 10 hester 23,2 knop gammel jolle med veldig gammel kort stammet mercury som ikke har vert på vannet siden 2004( bilde ) går som ei klokke. eneste problemet er att båten trenger lang stamme... derfor gikk ikke jolla mer enn maks 5 knop. https://baatplassen.no/bildearkiv/42/42663/imag0148.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Omegaen Svart 9.April.2012 Link til dette innlegget Svart 9.April.2012 With 320 dromedille med johnson 20hk.. vet ikke farten, men vil tippe oppunder 30 knop en plass.. Sitér dette innlegget KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP Link to post
Overkilld Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 -Shark- skrev On 9.4.2012 at 20.22: Har en With 14 fot med Mercury 40 hester. Denne gjorde 28 knop med 3 stk i. Burde ikke denne gått litt fortere? SKal prøve med kun en person i, da burde den være over 30knop. Noen enkle triks for å få mer fart på denne jolla? selv om with skroget har sin begrensing i fart burde den klare 40 knop med riktig propell. 4o burde den klare selv med stor nok originalpropell. skal mann noe særlig over denne farten trenger du nok en propell som jobber mer i overflaten. men ikke sikkert du får så mye nytte av det på en with med så stor motor siden 40 knop er vel noe på grensen av hva du klarer kjøre. Sitér dette innlegget Link to post
-Shark- Svart 10.April.2012 Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 (redigert) Ja, den går veldig lett opp i plan og max turtall tror jeg nås, får ikke gitt mer gass ihvertfall. og ikke har jeg noen turteller. Hvordan er det å koble opp turteller på totakt? Hva burde jeg gå for av propell? Hvordan finner jeg ut hva slags jeg har? Den jeg har er litt deformert og vært borti noe ser det ut til, og tror det er noe å hente på å bare få en ny propell på plass! Overkilld : Ja så du mener den burde nå 40 knop med riktig propell? Har du noen formening om hva slags størrelse som må til og evnt hva slags stigning? Redigert 10.April.2012 av -Shark- (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Overkilld Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 klin til med en turbopropell eller lign. _fin type stålpropell til denne type båt. stigning og størrelse skal jeg være litt forsiktig å uttale meg om, siden har ikke særlig erfaring med with med 40hk.. men en 21 til 23 et sted kanskje... noen andre som kan hjelpe her-Hallo Sitér dette innlegget Link to post
Overkilld Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 her er forresten video av min med 24 cleaver.. Sitér dette innlegget Link to post
Overkilld Svart 10.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2012 sorry. leste nå du hadde 14 fot with. innbilte meg det var 10 fot jeg. vet ikke hvorfor.. men da snakker vi ikke 40 knop. snarere 30 tenker jeg.. men turbo går fint på den og! Sitér dette innlegget Link to post
-Shark- Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 30 Skal nok gå mer enn fint. Hadde 3 stk i båten og da 28 knop. Men må ha noe hjelp til valg av propell, da jeg uansett på ha en ny. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.April.2012 Link til dette innlegget Svart 11.April.2012 -Shark- skrev On 10.4.2012 at 19.11: Ja, den går veldig lett opp i plan og max turtall tror jeg nås, får ikke gitt mer gass ihvertfall. og ikke har jeg noen turteller. Hvordan er det å koble opp turteller på totakt? Hva burde jeg gå for av propell? Hvordan finner jeg ut hva slags jeg har? Den jeg har er litt deformert og vært borti noe ser det ut til, og tror det er noe å hente på å bare få en ny propell på plass! Som regel enkelt å koble til. Kjenner ikke Mercury , se i okumentarkivet her om det ikke ligger koblingssskjema osv. Vil tro du fint kan gå opp en tomme på stigninga. Den er oftest preget inn i godset inni bosset/navet på propellen slik at du må ta den av for å lese av. At den er deformert hjelper jo selvfølgeløig heller ikke på ytelsen. (litt lett bulkede blader kan oftest rettes med hammer/ambolt, slik at du kan ha den som reservepropell) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alex79 Svart 16.April.2012 Link til dette innlegget Svart 16.April.2012 with kmw 10 fot med 9,9 2 takt (15,- nye reed ventiler)-26 knop. 9 1/4 * 11 propell, økt akterspeiler med 23 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Hei😊 Gammel tråd, men den mest relevante jeg fant. Ønsker litt bedre sjøegenskaper og litt mer fart enn hva dagens jolle gir. Jolla jeg har nå er en Suzumar MX310 med en kortstammet 25hk Yamaha 2-takter fra slutten av 90-tallet. Får 27 knop, men da overplaner jolla relativt heftig, da jolla har innstøpt trimplan i bunnkonstruksjonen. Ønsket/drømmen er en jolle som ihvertfall gjør 35 knop. Kan ikke være særlig lengre enn dagens jolle, kan strekke lengden maks 20 centimeter. Ikke særlig tyngre enn 60kg, den jeg har i dag veier 58,4kg. 25-hesteren veier 47kg om jeg husker rett. Har veldig lyst til å bytte til 3-sylindret Yamaha 2-takt, men redd det blir for mye vekt. (Savner godlyden av 3 sylindere og 2-takt) Heiser jolla opp i davitere bak på seilbåten, så vekten er viktig. Kan kanskje øke 20kg i forhold til dagens kombo, men helst ikke... Ønsker fortsatt RIB, eller en annen jolle jeg kan permanent fendre godt, om det finnes noe som ser ok ut. (Som pontongene Iron-båtene bruker) Har tenkt en del på å sette vinkelsliperen i båten jeg har for å modifisere bunnen, da jeg er redd båten jeg ønsker ikke finnes. Bunnen må også bli lengre ned, da pontongene ligger godt nedi vannet selv i høyere fart i dag. Til slutt så tror jeg båten planer på pontongene, og den gjør den veeeldig ustabil. Er ikke spesielt opptatt av CE-regler, lavt bensinforbruk osv. i denne settingen, det bøter jeg på med elbil og seilbåt🙈😅 Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Zapcat/thundercat eller en gammel t250/t400 båt ala winrace eller seaflyer. Blir dårligt utvalg med de vektbegrensningene du har Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Mars Link til dette innlegget Svart 24.Mars Lars Hansen skrev On 24.3.2025 at 21.55: Får 27 knop, men da overplaner jolla relativt heftig, Vis hele sitatet Utfordringen ligger nok en del i utformingen av bunnen. Disse innstøpte "trimplanene" i bunnen er fine til å gjøre jolla lettplanet med mindre motorer, men gjør det vanskelig å få opp baugen og få skikkelig løft. Til sammenligning gjorde min Valiant D 270 (9-fots rib) tett opp mot 27 knop med Yamaha VMax Jr. med Solas 9,25x10 propell. Har jolla ennå, men motoren er solgt, til fordel for en 5-hester av alle ting. Valianten er for så vidt ei grei lita jolle med tanke på vekta, men med 25-hester hadde jeg nok forsterket akterspeilet og innfestningen til dette. En slik 30-hester Yamaha er fine motorer, og god lyd🥰 Men som du er inne på, dessverre høyere vekt, med de bakdeler det innebærer. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 25.Mars Link til dette innlegget Svart 25.Mars Eika skrev On 24.3.2025 at 22.05: Zapcat/thundercat eller en gammel t250/t400 båt ala winrace eller seaflyer. Blir dårligt utvalg med de vektbegrensningene du har Vis hele sitatet Disse katamaranene har jeg sett litt på, men har ikke funnet noen modeller som er korte nok. Disse er vel på rundt 4,2m, og katamaraner som andre produsenter selger er vel ikke noe som egner seg i litt fart. Winrace osv. som er spisse i baugen egner seg dårlig til bruken, da vi ofte er i land med 2 hunder osv. Båtene er også for lange. Enig at begrensningene gir lite utvalg dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 25.Mars Link til dette innlegget Svart 25.Mars Hakkannen skrev On 24.3.2025 at 22.18: Utfordringen ligger nok en del i utformingen av bunnen. Disse innstøpte "trimplanene" i bunnen er fine til å gjøre jolla lettplanet med mindre motorer, men gjør det vanskelig å få opp baugen og få skikkelig løft. Til sammenligning gjorde min Valiant D 270 (9-fots rib) tett opp mot 27 knop med Yamaha VMax Jr. med Solas 9,25x10 propell. Har jolla ennå, men motoren er solgt, til fordel for en 5-hester av alle ting. Valianten er for så vidt ei grei lita jolle med tanke på vekta, men med 25-hester hadde jeg nok forsterket akterspeilet og innfestningen til dette. En slik 30-hester Yamaha er fine motorer, og god lyd🥰 Men som du er inne på, dessverre høyere vekt, med de bakdeler det innebærer. Vis hele sitatet Ja, bunnkonstruksjonen gjør at baugløftet blir dårligere jo fortere det går. Tror kanskje ikke RIB'n jeg ønsker meg ikke finnes, må være høy nok til at ikke pontongene subber vannet når båten ligger i plan. Men Grand'n er kanskje en av de verste... Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 25.Mars Link til dette innlegget Svart 25.Mars Nå tenker jeg bare litt høyt her, men hva med skroget til en winrace eller seaflyer støpt sammen med ribben din ? Lets make the Frankenstein boat Og ja, ett skrog uten dekk, er og få tak i. Hvor mange kg er maksgrensa ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.