Jump to content

Hvor rask er din jolle?


Overkilld

Recommended Posts

med giringa på 115 , så tror jeg jeg ville starta med 24'en , her blir det nok i første omgang skroget som setter begrensninga på hvor fort du klarer å kjøre.

 

Gleder meg til å høre testrapport :flag_bp:

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Du kan nokk legge den 28 på hylla ja. Ser du skriver du har 90 og etterpå skiver du 115 vill det si at du har en gammal homologg motor fra 3b.? Isåfall er det ennå for stort med 28.. Har prøvd mye forskjellige propeller på disse båtene, men detfinnetift det morsomste er QuickSilver/ mercury chopper. Da kan du gå opp til 14,5 *26 men det og blir litt tungt..

Link to post

gamlemotor er 3 syl.90 yamaha autolube. brukte den i fjor, å kjørte da med 14,5x24 cleaver med

max turtall 5800-6000.

Motor jeg skal rigge med nå er en yamaha 115 V4. med slagvolum på drøyt 1,7 liter.

En del mer dreiemoment på denne i forhold til effektøkningen bare fra 90.

girutveksling på 90`n kontra 115 motoren er nøyaktig samme. max turtallsområde på 115 skal

ligge mellom 4500 og 5500. 90 er mellom 5 og 6000.

har tenkt 5250-5500 o.min på full er det jeg vil ha med 115 motoren optimalt.

- en 26" propell ville vært fin til 90`n om jeg skulle ned ca 500 runder fra 24 prop`en sånn rundt

regna..

så ikke sikkert beregn. er så gæren da tenker jeg da..

 

- du skriver over at 26 chopper kan gå. Men husk at med cleaver kjører en normalt med motor

noe høyere

montert enn med chopper, å teoretisk trenge noe mer stigning til sammenlign. Kan kjøre mye heving

med chopper og, ikke misforstå, -men når en nærmer

seg båtbunnen med prop.aksel i høyde vil chopper være i grensen for miste sine egenskaper, mens

cleaver

har det best der,- fra 5 cm aksel under bunn til 3 cm over ikke unormalt..

derfor: skulle jeg kjørt med chopper har du nok helt rett, at en 26" propell kunne gått an, men

fortsatt noe tung å drive med 115 på musling.

har aldri brukt chopper på noen av mine båter, så at det må være nøaktig slik påstår jeg ikke. men i teorien..

har kjørt mye båt med cleaver opp gjennom, både på mine og andres båter. Å er naturlig

valg av propell om jeg rigger båt som skal være rask. kjørte h.cane 470 med 90 en hel sommer med

annen type stålpropell og en del hev. helt ok.,og klart, var sikkert fin den med sine fordeler

med litt mer kontant respons feeling og aks. -Men var ikke i tvil om cleaver ville vært mitt valg der.

 

Det fins forresten propelltype som bl.a. blir kalt drag cleaver. en krysning av chopper og

cleaver på en måte, og en lign. variant av den igjen med litt progressiv rake. Sistnevnte er jeg skikkelig nysjerrig på. har lest

en test av slike mot en rekke cleaver på v.bunner. med merc 2,5 efi

i et par av testene knuste de samtlige annerkjente cleavere med 2-5 knop....

Link to post

Så tilbake til topic :thumbsup:

 

Min skibsplast sportsmann 14fot med en Evinrude 55hk 2t og SOLAS New Saturn SS 12 1/4 x 15 stålpropell har i dag en fin marsjfart på ca 22knuter og en toppfart på ca 31knuter med ca 5600rpm.

Vurderer å bytte ut propellen til en Solas 13 X 21 propell for å kanskje få ned turtallet en del ved 30knop, men er usikker på om motoren takler den dimmen på propellen.

Synes jeg med dagens propell når max turtall alt for lett og tidlig.

Redigert av GlennIversen (see edit history)

Ha en fin dag

Link to post

Har en With 14 fot med Mercury 40 hester. Denne gjorde 28 knop med 3 stk i. Burde ikke denne gått litt fortere?

 

SKal prøve med kun en person i, da burde den være over 30knop. Noen enkle triks for å få mer fart på denne jolla?

 

 

Link to post

Har en With 14 fot med Mercury 40 hester. Denne gjorde 28 knop med 3 stk i. Burde ikke denne gått litt fortere?

 

SKal prøve med kun en person i, da burde den være over 30knop. Noen enkle triks for å få mer fart på denne jolla?

 

selv om with skroget har sin begrensing i fart burde den klare 40 knop med

riktig propell. 4o burde den klare selv med stor nok originalpropell.

skal mann noe særlig over denne farten trenger du nok en propell som jobber mer i overflaten. men ikke sikkert du får så mye nytte av det på en with med så stor motor siden 40 knop er vel noe på grensen av hva du klarer kjøre.

Link to post

Ja, den går veldig lett opp i plan og max turtall tror jeg nås, får ikke gitt mer gass ihvertfall. og ikke har jeg noen turteller. Hvordan er det å koble opp turteller på totakt?

 

Hva burde jeg gå for av propell? Hvordan finner jeg ut hva slags jeg har? Den jeg har er litt deformert og vært borti noe ser det ut til, og tror det er noe å hente på å bare få en ny propell på plass!

 

 

 

 

Overkilld :

 

 

Ja så du mener den burde nå 40 knop med riktig propell? Har du noen formening om hva slags størrelse som må til og evnt hva slags stigning?

 

 

Redigert av -Shark- (see edit history)
Link to post

klin til med en turbopropell eller lign. _fin type stålpropell til denne type båt. stigning og størrelse skal jeg være litt forsiktig å uttale meg om, siden har ikke særlig erfaring med with med 40hk..

 

men en 21 til 23 et sted kanskje...

noen andre som kan hjelpe her-Hallo

Link to post

Ja, den går veldig lett opp i plan og max turtall tror jeg nås, får ikke gitt mer gass ihvertfall. og ikke har jeg noen turteller. Hvordan er det å koble opp turteller på totakt?

 

Hva burde jeg gå for av propell? Hvordan finner jeg ut hva slags jeg har? Den jeg har er litt deformert og vært borti noe ser det ut til, og tror det er noe å hente på å bare få en ny propell på plass!

Som regel enkelt å koble til. Kjenner ikke Mercury , se i okumentarkivet her om det ikke ligger koblingssskjema osv.

Vil tro du fint kan gå opp en tomme på stigninga. Den er oftest preget inn i godset inni bosset/navet på propellen slik at du må ta den av for å lese av. At den er deformert hjelper jo selvfølgeløig heller ikke på ytelsen. (litt lett bulkede blader kan oftest rettes med hammer/ambolt, slik at du kan ha den som reservepropell)

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 12 år senere...

Hei😊

Gammel tråd, men den mest relevante jeg fant.

Ønsker litt bedre sjøegenskaper og litt mer fart enn hva dagens jolle gir.

 

Jolla jeg har nå er en Suzumar MX310 med en kortstammet 25hk Yamaha 2-takter fra slutten av 90-tallet. Får 27 knop, men da overplaner jolla relativt heftig, da jolla har innstøpt trimplan i bunnkonstruksjonen. 

 

Ønsket/drømmen er en jolle som ihvertfall gjør 35 knop.

Kan ikke være særlig lengre enn dagens jolle, kan strekke lengden maks 20 centimeter.

Ikke særlig tyngre enn 60kg, den jeg har i dag veier 58,4kg.

25-hesteren veier 47kg om jeg husker rett. Har veldig lyst til å bytte til 3-sylindret Yamaha 2-takt, men redd det blir for mye vekt.

(Savner godlyden av 3 sylindere og 2-takt)

Heiser jolla opp i davitere bak på seilbåten, så vekten er viktig. Kan kanskje øke 20kg i forhold til dagens kombo, men helst ikke...

Ønsker fortsatt RIB,  eller en annen jolle jeg kan permanent fendre godt, om det finnes noe som ser ok ut. (Som pontongene Iron-båtene bruker)

 

Har tenkt en del på å sette vinkelsliperen i båten jeg har for å modifisere bunnen, da jeg er redd båten jeg ønsker ikke finnes.

Bunnen må også bli lengre ned, da pontongene ligger godt nedi vannet selv i høyere fart i dag. Til slutt så tror jeg båten planer på pontongene, og den gjør den veeeldig ustabil.

 

Er ikke spesielt opptatt av CE-regler, lavt bensinforbruk osv. i denne settingen, det bøter jeg på med elbil og seilbåt🙈😅

Link to post
Lars Hansen skrev 14 minutter siden:

Får 27 knop, men da overplaner jolla relativt heftig,

Utfordringen ligger nok en del i utformingen av bunnen. Disse innstøpte "trimplanene" i bunnen er fine til å gjøre jolla lettplanet med mindre motorer, men gjør det vanskelig å få opp baugen og få skikkelig løft. Til sammenligning gjorde min Valiant D 270 (9-fots rib) tett opp mot 27 knop med Yamaha VMax Jr. med Solas 9,25x10 propell. Har jolla ennå, men motoren er solgt, til fordel for en 5-hester av alle ting. Valianten er for så vidt ei grei lita jolle med tanke på vekta, men med 25-hester hadde jeg nok forsterket akterspeilet og innfestningen til dette. 
 

En slik 30-hester Yamaha er fine motorer, og god lyd🥰 Men som du er inne på, dessverre høyere vekt, med de bakdeler det innebærer.

Link to post
Eika skrev for 8 timer siden:

Zapcat/thundercat eller en gammel t250/t400 båt ala winrace eller seaflyer. Blir dårligt utvalg med de vektbegrensningene du har 

Disse katamaranene har jeg sett litt på, men har ikke funnet noen modeller som er korte nok. Disse er vel på rundt 4,2m, og katamaraner som andre produsenter selger er vel ikke noe som egner seg i litt fart.

Winrace osv. som er spisse i baugen egner seg dårlig til bruken, da vi ofte er i land med 2 hunder osv. Båtene er også for lange.

Enig at begrensningene gir lite utvalg dessverre.

Link to post
Hakkannen skrev for 8 timer siden:

Utfordringen ligger nok en del i utformingen av bunnen. Disse innstøpte "trimplanene" i bunnen er fine til å gjøre jolla lettplanet med mindre motorer, men gjør det vanskelig å få opp baugen og få skikkelig løft. Til sammenligning gjorde min Valiant D 270 (9-fots rib) tett opp mot 27 knop med Yamaha VMax Jr. med Solas 9,25x10 propell. Har jolla ennå, men motoren er solgt, til fordel for en 5-hester av alle ting. Valianten er for så vidt ei grei lita jolle med tanke på vekta, men med 25-hester hadde jeg nok forsterket akterspeilet og innfestningen til dette. 
 

En slik 30-hester Yamaha er fine motorer, og god lyd🥰 Men som du er inne på, dessverre høyere vekt, med de bakdeler det innebærer.

Ja, bunnkonstruksjonen gjør at baugløftet blir dårligere jo fortere det går. 

Tror kanskje ikke RIB'n jeg ønsker meg ikke finnes, må være høy nok til at ikke pontongene subber vannet når båten ligger i plan.

Men Grand'n er kanskje en av de verste...

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...