MS Victoria Startet 11.Januar.2005 Del på Facebook Startet 11.Januar.2005 Syntes de svarte rennene etter nedbør mm satt seg godt fast på overbygget i fjor. Planlegger derfor grundig rens og polering av spesielt overbygget i år. (God beskyttelse) Det er utallige produkter og metoder som anbefales og er derfor usikker på hva slags prosedyre/opplegg og midler jeg skal følge i år. Er derfor mottagelig for anbefalinger både mht til behandlig og midler. Blandt båtplassens medlemmer er det nok mange med ulike erfaringer som det hadde vært fint å ta del i. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 11.Januar.2005 Del på Facebook Svart 11.Januar.2005 Syntes de svarte rennene etter nedbør mm satt seg godt fast på overbygget i fjor. Planlegger derfor grundig rens og polering av spesielt overbygget i år. (God beskyttelse) Det er utallige produkter og metoder som anbefales og er derfor usikker på hva slags prosedyre/opplegg og midler jeg skal følge i år. Er derfor mottagelig for anbefalinger både mht til behandlig og midler. Blandt båtplassens medlemmer er det nok mange med ulike erfaringer som det hadde vært fint å ta del i. Bruk i alle fall ikke Biltema rubbing. Den må rubbes av igjen. Color Back brukte jeg sist, sitrus-basert, lett å få av. Brukte også en sitrus-basert avfetter fra Unitor, rent vidundermiddel. men det selges antakelig bare i bulk (fikk en vareprøve). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
BEG Svart 11.Januar.2005 Del på Facebook Svart 11.Januar.2005 Har best erfaring med Autosol og etterpå voksing med Autoglym ("Resin"?). Autosolen er ikke lett å jobbe med, men renser dypt og gir et godt blankt resultat. Autoglym er tyntflytende, svært lett å jobbe med og synes faktisk å holde bedre enn hardvokser. Autosolen kan blandes ut med litt vann (dusjflaske) for å bli litt lettere å jobbe med, dette gjør vistnok proffene med sitt proffutstyr. Har selv testet med å blande ut med litt vanlig poleringsmiddel (Jotuns Polish). Gjorde ihvertfall jobben litt enklere. Jeg tror Autoglym har den fordel at den er helt flytende og derfor trenger litt bedre inn i skroget. MEN; "Ingen ting varer evig veit du" og ihvertfall ikke båtpleie produkter. Har tilgode å ha hørt om behandlinger som holder båten pen og blank sesongen igjennom. Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
bjoris Svart 12.Januar.2005 Del på Facebook Svart 12.Januar.2005 Vær iallefall forsiktig med å bruke for sterke middel hvis du har en nyere båt som i utg.pkt er pen i lakken. Har sett flere som har brukt HUGO og syns båten ble så pen og ren etterpå. Problemet er at den også blir matt og får mye striper, dette er jo rubbing middel... Jeg har god erfaring med først en grundig vask (med svamp som ikke striper, på glatte flater) så tar jeg bare polish direkt på bonepapiret og boner bort disse stripene. Det pleier å gå bra, MEN det er avgjørende at du da e helt sikker på at alt "løs" dritt er borte så du ikke f.eks får små sandkorn i filla du boner med. DA blir det ikke fint... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Svein H Svart 12.Januar.2005 Del på Facebook Svart 12.Januar.2005 Hei, Jeg testet for første gang Norpol Rubbing R10 og Norpol wax W70. Rubbingen var fin og jobbe med og resulatet ble bra. Det var ikke så lett å polere med W 70, da denne hele tiden må jobbes med. dvs. at man gnir av før det er tørt, og må bytte filler ofte osv. Dette gjorde jeg for å teste, etter å fått tipset fra båtbygger som kun benyttet disse. Det jeg kan si er at resultatet ble knallbra. Dritt o.l. var det enkelt å fjerne i løpet av sommeren ved lett vask. På forrige båt hadde jeg også problemer med eksos som satt seg bak, også dette var mye lettere å fjerne ! Man kan godt si at man får hva man betaler for ! I denne sammenheng i form av masse arbeid først. ! Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
MS Victoria Svart 12.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2005 Hvor får man tak i Norpol produkter ? Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 12.Januar.2005 Del på Facebook Svart 12.Januar.2005 Mitt råd for rens og polering av båten er først og fremst sørge for en sikkelig vask av båten om høsten. Bruker kun color back på steder som ikke blir rent av vask. Er svært forsiktig med "rubbingmidler" Til polering har jeg brukt Turtle boat wax, denne er lett å arbeide med og gir et bra resultat. Har brukt poleringsmaskin der dette er greit å bruke. Til slutt har jeg påført Extra Gloss Protection fra Autoglym. Denne er svært tyntflytende og lett å få av. Tror egentlig dette er et produkt for bil, men ble anbefalt dette til båt av et lokalt verksted. Dette gir lakken en hard og blank overflate som holder seg bra. Etter å ha prøvd forskjellige vidundermidler i løpet av årene er dette det jeg har best erfaring med så langt. Siden båten står inne i oppvarmede lokaler om vinteren er den ferdigpolert, men en del andre prosjekter gjenstår. Greit å ha noe å pusle med mens man venter på sol og sommer. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
Astor Svart 12.Januar.2005 Del på Facebook Svart 12.Januar.2005 Har bare god erfaringer med Autosol. Lett å jobbe med å ikke så alt for dyrt. (1 boks kr. 198 på Clas Olsson) Autosol gjør jobben grundig. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Flid Svart 12.Januar.2005 Del på Facebook Svart 12.Januar.2005 Hvis man kikker på en nystøpt plastbåt i mikroskop, vil det se ut som et månelandskap med masse krater og huller som er fulle av forskjellige rester av formvoks og kjemikalier etter støpingen. Dette er noe av årsaken til at sorte streker kan være vanskelige å få fjernet. Det er særdeles viktig at man kan få fjernet denne rufsete overflaten så fort som mulig. Hvis man bruker en poleringsmaskin av type liten vinkelsliper med turtallsregulering, og et eller annet middel som rasper litt i overflaten har man muligheten til å få en båt som blir blankere etterhvert som årene går. Dette gjelder også for båter med noen år på nakken. Man bruker gjerne en skumgummirondell på maskinen av samme type som firmaer som driver med bilpolering bruker. Den har den egenskapen at den suger til seg skitten fra overflaten du sliper. Det ytterste laget av rondellen kan du etterhvert kutte vekk med kniv eller baufilblad. Hvis båten er veldig anløpet kan man gjerne starte behandlingen med forsiktig sliping med vannslipepapir 800 - 1200. Autosol er et flott produkt,men det blir litt tørt å jobbe med. Bland den gjerne med litt Sigma. I sigmaen er det litt voks og det hele glir mye lettere. Sigma og autoglym er samme stoffet. Etter denne behandlingen og båten er skinnende blank legger man på en voks av god kvalitet. Det finnes sikkert mange brukbare stoffer som kan brukes, men poenget er at båten må slipes litt hvert år for å få fjernet det ytterste laget som er forvitret, og da fortrinnvis med poleringsmaskin. Uten maskinpolering vil nok de færreste klare å holde båten skinnende blank etterhvert som årene går. jan-h Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 (redigert) Hvor får man tak i Norpol produkter ? _____________________________________ Om jeg ikke husker feil er det Jotun sitt merke, og du kan vel få tak i dette i båtforretninger eller ser at du kan få bestillt det fra Maritim Start sin internett side. http://www.maritimstart.com/vaarpuss.shtml Svein Redigert 13.Januar.2005 av Svein H (see edit history) Sitér dette innlegget Svein H Link to post
Tom J. Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Hei ! Bruker selv Norpol wax W70 til polering, og har meget bra erfaring med den. Det er bare å spyle av "dritten" når sesongen er over. Sitér dette innlegget Link to post
Dassic Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Max Wax sin akrylpasta er utmerket! Er vel egentlig beregnet for maskinbehandling, men jeg bruker det også for hånd på steder hvor det er upraktisk å bruke maskin med godt resultat. Applied Chemicals Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Jeg testet for første gang Norpol Rubbing R10 og Norpol wax W70. ............ Svein <{POST_SNAPBACK}> Hei, Norpol wax W70, er det det som også kalles formvoks? Jeg har hørt fra en båtbygger at en bør benytte formvoks, for polering av båten, og vurderer selv å prøve dette til sommeren..... Fernanda Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Tine IV Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Enig med dere ang autosol .Båten min så ny ut etter en hard runde med den , men ikke nå lenger . Men var en i havna som dro igang et prøveprosjekt på en rød båt .Etter runde med autosol og div så tok han og høyglanspolerte hele den ene sia på båten .Nå i sommer 2 år etter er den like blank og fin og se på , så det blir høyglans på Sandviken til våren For og være ærlig så måtte flere si at det stemte det han fortalte , for jeg hadde ikke den helt store trua på det ,den var så blank og fin .Ser jo båten min som hadde sist vask og polering i høst , nå er den ikke mye hvit lenger mildt sagt . Den er så møkkete og jæ.... at jeg lurer på hva som kommer i nedbøren . Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
aage Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Syntes de svarte rennene etter nedbør mm satt seg godt fast på overbygget i fjor. Planlegger derfor grundig rens og polering av spesielt overbygget i år. (God beskyttelse) Det er utallige produkter og metoder som anbefales og er derfor usikker på hva slags prosedyre/opplegg og midler jeg skal følge i år. Er derfor mottagelig for anbefalinger både mht til behandlig og midler. Blandt båtplassens medlemmer er det nok mange med ulike erfaringer som det hadde vært fint å ta del i. <{POST_SNAPBACK}> Biltemas båtcleaner er et fantastisk produkt. Billig og enkel å bruke. Resultatet blir enestående. Er mange båtfolk som bruker dette. Er bare en ting du må huske... La det aldri tørke... Behandle et lite område av gangen, poler straks etterpå. Unngå sollys. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Biltemas båtcleaner er et fantastisk produkt. Billig og enkel å bruke. Resultatet blir enestående. Er mange båtfolk som bruker dette. Er bare en ting du må huske... La det aldri tørke... Behandle et lite område av gangen, poler straks etterpå. Unngå sollys.Hva er problemet dersom det tørker eller at solen treffer når du polerer, kun at det ikke blir blankt? Står det noen innholdsfortegnelse på embalasjen, hvilke aktive stoffer inneholder det? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
atletico1 Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Tenkte jeg skulle bestille Norpol W70 for å prøve den til våren. På Maritim Start siden ghar de et bestillingsskjema hvor de skal ha X kroner for voksen + at de skal ha 129kr i eks.avgift & frakt for å sende den til mitt arbeidsted. Vil jeg ha den sendt til min hjemmeadresse koster det meg ytterligere 100 kr.?? Dette blir for drøyt - hva er forskjellen på å skrive en arbeidsstedsadresse og hjemmeadresse uten på pakken? Noen som vet om andre steder dette kan bestilles fra i Norge-eller må man til utlandet for ikke å betale ågerpris. Sitér dette innlegget Link to post
anton Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 Det meste av flekker tar jeg med vanlig polish. Hvis ikke dette går, bruker jeg Jif og deretter polish. Å rubbe + polere hele båten er ikke jobb for en mann på et par kvelder hvis båten er over 30 fot. Det er lurt å få med et par sterke venner når denne jobben skal gjøres. Det er tungt, selv om en bruker maskin. Ja, nesten tyngre da enn for hånd. Sitér dette innlegget Link to post
Svein H Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Hei, Norpol wax W70, er det det som også kalles formvoks? Jeg har hørt fra en båtbygger at en bør benytte formvoks, for polering av båten, og vurderer selv å prøve dette til sommeren..... --------------------------------------- Stemmer at det er formvoks. Som jeg skrev tidligere er det utrolig tungt å jobbe meg, i og med at man må gni helt til flaten er blank og til det ikke er "overskuddsvoks" igjen. Lot det tørke litt for lenge en plass, og da er det tungt å gni bort. Løsningen da var litt lunkent vann på ei fille, og deretter polere over en gang til. Mye jobb, men det blir bra. Hvorvidt det er nødvendig å rubbe hver gang er vel noe man må finne ut av sjøl. Svein Sitér dette innlegget Svein H Link to post
aage Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Hva er problemet dersom det tørker eller at solen treffer når du polerer, kun at det ikke blir blankt? Står det noen innholdsfortegnelse på embalasjen, hvilke aktive stoffer inneholder det? Lars H. <{POST_SNAPBACK}> Tørker produktet så må du gni deg halvt ihjel, samt at overflaten ikke blir blank. Vet ikke hva produktet inneholder, men vet at det funker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.