Jump to content

VHF - konsesjon og "lappen"

agun

Recommended Posts

Da jeg kjøpte båten, fulgte det med en stasjonær VHF, som iflg. selger IKKE er registrert. Da jeg heller ikke (enda) har "VHF-lappen" har jeg iflg. bestemmelsene ikke lov å røre apparatet.

Hva er den enkleste veien til målene:

1. Konsesjon på selve apparatet

2. VHF-sertifikat

Hva er konsekvensen av å likevel benytte apparatet uten papirene i orden?

Du får ikke konsesjon uten å ha "lappen". Lappen tar du enklest ved å melde deg på kurs på båtmessa (Sjøen for alle) hvis du bor i nærheten av Oslo. Gjorde det selv i fjor - bra og billig opplegg, og du får det odrnet "i en fart".

Ellers finnes det mange kurs, også på nettet. Selve eksamen kan du meg bekjent ikke ta på nettet, men det finnes mange eksaminatorer rundt omkring.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Hei

Det første er sertifikatet.

Under sjøen for alle kan du ta "lappen" iløpet av 4 timer. Krever litt selvstudie i forkant, da det bare er 3timer med intensiv undervisning som går direkte på spørsmål som har og blir gitt til eksamen. Deretter følger 1 times eksamen. Eksamen består av 35 spørsmål med 4 svaralternativ og du må har riktig besvarelse på minimum 28.

Etter at du har bestått eksamen kan du søke om konsesjon.

Du finner mer info på http://www.maritimradio.no her kan du også melde deg på dersom du ønsker å delta under "Sjøen for alle" (Lørdag 22.mars fra kl. 1330)

Skjema for søknad om konsesjon finner du også på http://www.maritimradio.no

En får ikke automatisk konsesjon når en har tatt VHF-sertifikat, Konsesjon søkes det om når en kjøper eller installerer VHF ombord i båten.

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Agun,

Som "kommunikasjonsentusiast" gleder det meg inderlig hver eneste gang jeg registrerer noen som ser verdien av VHF ombord i båt   -   både sikkerhetsmessig og ellers.

Hvis han som solgte deg båten, med VHF-stasjonen ombord, selv hadde "lappen" så skulle han ha visst at han gjorde noe ulovlig  -  men det er en annen sak.....

Når det gjelder konsekvensene av å benytte VHF-stasjon uten konsesjon/sertifikat så inneholder forskriftene ganske klare straffebestemmelser.

VHF-kurs arrangeres land og strand, til forskjellige tider og forskjellige priser. Men når jeg ser av medlemsregisteret at du bor i Oslo så er nok "Tilbudspakken" som KOB nevner den raskeste og rimeligste løsningen.

Lykke til med "Begrenset radiotelefonistsertifikat for den maritime mobile VHF-tjenesten", og deretter med konsesjon på egen skipsradiostasjon ombord i båten!

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei

I stavanger kan du avlegge VHF-eksamen på Telenor Forus. Ta kontakt med Radioinspeksjonen på telefon 51 76 58 05 eller mobil 959 04 560 (Hallgeir Hansen) og avtal tid. Dette vil være kun eksamen og ingen støtteundervisning.

Dersom du ønsker kurs kan du ta kontakt med Jostein Sundal ved Rogaland radio tlf.51 68 36 45 vet at han holder kurs med jevne mellomrom.

Pensumhefte kan du bestille på denne siden. http://www.lmf.no/vhf.htm og arbeidsoppgaver etc. kan du laste ned på www.sjoassistanse.com (se under praktisk VHF) Her er også en interaktiv demoeksamen du kan teste deg på.

Lykke til.

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Hei Poseidon!!

Takker for dine innspill.....MEN å si at jeg er fra Oslo er vel litt mer enn en Siddis kan godta........ :nono: :nono: :nono:

Forstår godt din reaksjon Agun.

Føler meg fremdeles som ekte Siddis selv om jeg flyttet til Østlandet i 1969!

Lars H. (fra Våland)  :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Beklager, beklager, beklager igjen Agun!

Dette viser jo at man ikke skal stole på sine kilder   -   som i dette tilfellet var opplysningene du selv hadde lagt inn i medlemsregisteret ;-))

Men jeg forstår deg så godt, tenk å bli urettmessig beskyldt for å være fra Oslo  -  det er jo virkelig ille.....

For min egen del er jeg egentlig fra Kopervik selv om jeg har bodd i Stavanger 2/3-parter av livet, og neppe kan kalle meg Siddis hverken med rette eller urette.

- - - -

Men når det gjelder VHF-kurs så kan jeg også hjelpe om du er på disse kanter. Jeg har slike kurs med ujevne mellomrom og jeg starter tilfeldigvis et kurs i Lundsvågen førstkommende mandag kveld  -  så hvis du er på disse kanter er det bare å slenge innom.....

Lykke til iallefall, om det nå blir sånn eller slik!

mvh

Jan i Stavanger

Måtte bare sjekke om noen hadde køddet med profilen, men der står det vitterlig Stavanger :cheers:

Det kom litt brått på med kurset ditt neste mandag, Poseidon, får se ved neste korsvei, eller at jeg bestiller kurskompendiet, leser selv og tar "privatisteksamen" - det skulle vel la seg gjøre? Kan ikke forestille meg annet enn at det bør kunne gå.

Forøvrig litt artig å tenke på at hvem som helst kan kjøpe seg flere tonn store farkoster stappet med gode og mindre gode tekniske løsninger i ulik stand, som de fritt kan seile rundt langs kyst og skjærgård uten at det kreves dokumentasjon på skipperens ferdigheter eller fartøyets tilstand! MEN, rører du VHF'en (som faktisk er sikkerhetsutstyr) DA må du være sertifisert............ellers kan du vente deg smekk på fingrene............ :diving

MEN, rører du VHF'en (som faktisk er sikkerhetsutstyr) DA må du være sertifisert............ellers kan du vente deg smekk på fingrene............

Hei.

Helt galt er det ikke. Dersom personer uten kunnskaper (sertifikat) begynner å rote på nødkanalen og gjerne blokkerer den når det foregår nødtrafikk, kan det skape store problemer for en redningsaksjon. Resten av de du skrev er jeg enig i.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tror ikke dette er helt korekt Argun og Lars.

Alle og enhvær har lov til å benytte VHF i en krise   :cheers:

:lol:

Hei.

Nå tror jeg nok du misforsto meg. Jeg tenkte mer på de som ikke var involvert i nødtrafikken og bare drev og pratet tull, (fyllerør?) eller holdt mikrofonen foran høytaleren til CD spilleren for at kompissen i en annen båt skulle få høre den siste hit'en.

Men for all del, er du selv i ferd med å synke, trykk kanal 16 og skrik HJELP!!, med eller uten sertifikat og konsesjon. Men uansett tror jeg nok det er lurt å ha lest igjennom hva som er viktig i en slik situasjon for å få best mulig hjelp, - eller å gi best mulig hjelp.

Lars H.  :lol:

Agun,

Dette begynner jo å bli direkte pinlig!

Alzheimeren er visst i ferd med å få fullstendig overtaket.....

Jeg beklager flausen, og jeg ser hva som har skjedd: Jeg leste nemlig kob sitt svar til deg   -  og kikke i farten på hans profil, istedenfor på din. Kan du tilgi meg?  ;-))

Når det gjelder VHF-kurs så begynner jeg som sagt mandag 17. fortsetter 24. og har repetisjon og eksamen den 31. Prisen er lavere enn noe annet VHF-kurs du har hørt om   -   så hvis du er rask til å "slenge deg rundt" så har du VHF-sertifikatet sikret før mars måned er omme.

Det var vel verd å tenke nærmere på?

mvh

Jan

• 2 uker senere...

:seeya:

:smiley::wink:

Nå er VHF - kurset og eksamen gjennomført i regi av Sjøassistentene på Båtmessa. Venter spent på resultatet så jeg kan gå ut og handle. Har også meldt meg inn i Sjøassistentene, et års gratis medlemsskap, samtidig. Takk for flott opplegg.

:cheers:

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Hei Poseidon

Jeg synes at det er en uting at du averterer på egne produkter her i diskusjonsforumet. En leser det siste nye som skrives i trådene og jeg forventer ikke å finne "reklame" der.

Du må gjerne avertere men snakk med administratorene så kan du vel kanskje få plass under markedsfana da jeg synes at slike annonser hører hjemme der.

mvh

AEI

For å følge opp denne tråden som jeg selv startet - bestilte kursheftet for VHF via nettet, hadde det i posten dagen etter. Har drevet litt selvstudier på kveldstid mellom den langdryge krigsfilmen som går på alle kanaler........

Ringte i dag til Radioinspeksjonen og avtalte at jeg kommer innom i morgen tidlig for å ta eksamen!!!

Kjapt, trygt og billig!!! (er ikke det slagordet til en av de store matvarekjedene???)

Og prisen?

Kursheftet: 248,-

Eksamen: 540,-

Tusen takk til Jo Eirik for nyttig veiledning!!

Takker for hyggelige tilbakemeldinger.

Har vært på "Sjøen for alle" i 11 dager til ende og det gleder et "radiohjerte" at interessen for VHF er i sterk fremmarsj. Flere og flere får tydeligvis øynene opp for at VHF er det ultimate kommunikasjonutstyr i nød og sikkerhetssammenheng.

At det nå også er interesse for VHF ombord i daycruisere og skjærgårdjeeper viser at vi er iferd med å nå nye brukergrupper som satser på vanntett bærbart utstyr.

Selv om rekkevidden på denne type utstyr selvsagt er begrenset er det allikevel stor sansylighet for at en nødanrop vil bli oppfattet av andre stasjoner.

I tillegg har vi fått gitt informasjon til mange som har VHF, men mangler sertifikat og konsesjon. De fleste blir overrasket over at det finnes flere alternative veier til å få "lappen" og at dette ikke noe uoverkommelig oppgave, så vi har nok en jobb å gjøre på informasjonssiden her enda.

Lykke til på eksamen i morgen agun!

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Hei igjen Jo-Eirik,

Kjekt å ha deg tilbake igjen etter oppdrag på "misjonsmarken" og det er virkelig flott å høre at du får "omvendt" så mange sjeler.....

Sett fra mitt ståsted er der nok flere elementer som har virket inn på den økende interessen for VHF igjen.

God tilgjengelighet på robuste apparater, som du selv nevner, er nok en ting. Men også holdningene på "Telenorsiden" kan ha vært medvirkende. Som andre har vært inne på møter man nå en utpreget serviceinnstilling med en naturlig hjelpsomhet. Læremateriellet er "som natt-og-dag" i forhold til de fæle lefsene vi hadde før. Pensum er tilpasset den praktiske virkelighet i større grad enn før, med mindre vekt på formelle regeldetaljer.

Kort sagt: Det virker som om Telenor ønsker at flest mulig skal ha VHF-sertifikat og bruke VHF'en  -   mens man før kunne ha inntrykk av å måtte stille til opptaksprøve til et lukket broderskap....

La oss håpe at det blåser en mild "VHF-vind" langs kysten  -  og fremfor alt at apparatene også blir brukt til aktiv lyttevakt på 16  -  med det sikkerhetsnettet som dette flotte kommunikasjonssystemet gir mulighet for.

mvh

Poseidon

PS

Det siste VHF-kurset mitt går mot slutten  -   20 spente elever leser på spreng   -   og førstkommende mandag står din kollega Lian på dørstokken med eksamensoppgavene i den brune vesken sin  ;-))

DS

• 5 år senere...
For å følge opp denne tråden som jeg selv startet - bestilte kursheftet for VHF via nettet, hadde det i posten dagen etter. Har drevet litt selvstudier på kveldstid mellom den langdryge krigsfilmen som går på alle kanaler........

Ringte i dag til Radioinspeksjonen og avtalte at jeg kommer innom i morgen tidlig for å ta eksamen!!!

Kjapt, trygt og billig!!! (er ikke det slagordet til en av de store matvarekjedene???)

Og prisen?

Kursheftet: 248,-

Eksamen: 540,-

Tusen takk til Jo Eirik for nyttig veiledning!!

Vet "noen" om dette fortsatt kan arrangeres på en så utrolig grei måte? Har meldt meg på et kurs, men hvis dette er en løsning så går jeg selvfølgelig for den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...