Jump to content

suzuki, pipelyd når man vrir om tenninga på kontrollboks? normalt?


Proxor

Recommended Posts

Hei.

Det er nok helt normalt vil jeg tro, det er vel en form for "systemsjekk" som skjer og at du vet at alarmen virker :thumbsup:

Kan være greit å høre den hvis den varsler om noe galt :smiley:

F.eks temp på motor ved dårlig kjøling, evt oljetilførsel / lite olje på tanken hvis det er totakter.

Har forøvrig samme lyden selv på min Suzuki, riktignok en -96 mod 225 hk men funksjonen er nok lik.

 

Mvh Ørjan.

Redigert av FlyingDutchman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har samme på min 50hk suzuki, og antar det er normalt. Antar det er bekreftelse på at det er mulig å høre varsellyden.

 

Når motoren kommer til tidsstyrt service så identifiseres dette ved en egen kombinasjon av pipelyder, sammen med lys i instrumentet.

 

Om lyden kan skrus av for oppstart vet jeg ikke dessverre.

 

Per magne

Link to post
Share on other sites

Jeg skaffet en ny motor med pip for noen år siden og tenkte at det bare var et signal om at alt er OK ved oppstart. Men var veldig glad for at pipingen kom igjen en gang jeg kjørte på en bærepose som effektivt stoppet kjølevannsinntaket. Hadde det ikke vært for pipingen hadde jeg vel ikke skjønt noe før det var for sent??

Link to post
Share on other sites

Godt å høre... Har lenge spekulert på hvor lenge jeg kan kjøre uten å åpne å sjekke impeller for slitasje eller brudd, så det er greit at motoren varsler om det blir for varmt.

 

Kanskje værre å gå tom for kjølevann eller motor på sjøen enn å ta jobben med å bytte impeller, men greit å vite at det varsles i alle fall.

Link to post
Share on other sites

Boati: når jeg tenker meg om en gang til; noe som ofte gjør vondt og tar lang tid, så lyser det opp i instrumentet som viser oljenivå i tanken,

temperaturvarsel og oljetilførsel. Det vil jo bety at den tar en rask sjekk... Har jo sett det før, men det har blitt en vane.

Jeg starter heller aldri før pipelyden er over, det bare føles riktig :giggle:

Link to post
Share on other sites

Boati: når jeg tenker meg om en gang til; noe som ofte gjør vondt og tar lang tid, så lyser det opp i instrumentet som viser oljenivå i tanken,

temperaturvarsel og oljetilførsel. Det vil jo bety at den tar en rask sjekk... Har jo sett det før, men det har blitt en vane.

Jeg starter heller aldri før pipelyden er over, det bare føles riktig :giggle:

 

Word :p

Link to post
Share on other sites

Når intet annet fungerer så les bruksanvisningen.

 

Hver gang nøkkelen vris til "ON", vil fire lamper lyse et kort øyeblikk, og summeren vil ringe i de to første sekundene, UANSETT motorens tilstand.

 

I de neste tre sekundene vil monitor.tyrtelleren indikere det totale antall timer motordrift ved en lysende/blinkende lampe og indikerende nål.

 

Og nå kan sommeren komme!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...