Jump to content

Sveise båthenger med 140A


fletcherwindsor

Recommended Posts

Tenker og lage en båthenger i firkantrør med hjulspindler fra biltema etc.. hengeren skal tåle en båt på 17fot og drøye 1000kg. Vet ikke hvor tykt gods jeg burde bruke i firkantrør, 4-5 mm?

 

Vil ett 140A sveiseaparat brenne godtnok igjennom dette?

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post
Share on other sites

Om 4-5mm gods er nok til ditt bruk skal jeg ikke si noe om, men et 140A apparat holder fint til sveising av sånt. Tipper du kan bruke 1mm elektroder, og elektrodetykkelsen er med på å bestemme hvor fort det går.

Når du skriver "brenne gjennom" er jeg litt usikker på hva du mener. Tror du skal finne noe annet enn et buesveiseapparat til kapping av stål...

Link to post
Share on other sites

mulig jeg forklarte meg litt rart her. tenkte og bruke 140A MIG apparat, og med gjennombrenning tenkte jeg heller god innbrenning i stålet!!

 

Til kapping for det holde med vinkelsliper:)

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post
Share on other sites

Ville ikke brukt Mig til å sveise båthenger da jeg mener det blir for dårlig sveis av det. Det blir en veldig hard sveis som knekker veldig lett. Har du mulighet så bruk Mag, altså rørtråd eller vanlige elektroder til jobben.

Har vært sveiser i 25 år så dette er ikke bare synsing, men erfaring.

Link to post
Share on other sites

Ingen fare å bruke tråd å sveise dette med. Og 140A skal klare seg på 4-5mm firkantrør. Påbyggversted og industri har brukt mig/mag i mange tiår. Når det er godt nok til å henge bak en Scania, eller i produksjon av ploger og traktorskuffer osv, så holder det til båtvogn og.

 

Men mange sveiseapparat leverer litt mindre en ønskelig, og kanskje noen jukser litt med ytelse. Derfor svarte eg slik i forrige innlegg, AT MITT 140A hadde klart jobben. Dersom det er veldig billig apparat så kan det hende det leverer litt mindre. Når du skal sette sammen slik konstruksjon med trådsveising så pass på at du får nok varme. Lange nok punkt. For ellers vil det sprekke lettere slik forrige innlegg er inne på.

 

Men:

.....MIG og MAG sveising foregår med samme utstyr. Det er valg av tråd og gass som avgjør navnet på sveiseteknikken. På rustfritt og aluminium bruker man inaktiv gass og sjølvsagt egnet tråd, og kaller dette for MIG- Metal inert gas welding. Denne gassen bare dekker/beskytter sveisebuen. På svarte ståltyper bruker man bland gass, argon med en anelse co2 i for å gi meir stabil lysbue, og derfor en aktiv gass. Derfor navnet MAG - Metal active gas welding.

 

I broskyrematriell i industrisammenheng omtales sveiseapparat oftest som MIG apparat. Så at karosseriverksted og garasjesveisere adopterer utrykket kan vi ha sympati for. Absolutt.

 

Fellesbetegnelse for all gassdekket trådsveising er GMAW (Gas Metal Arc Welding)

 

Summert da, så går det ikkje an å sveise MIG på svart stål, men MAG. Det er veldig bra, siden MIG blir så hard og knekker lett...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar, jeg har forøverig ett lincoln sp140 apparat fra tidlig 90 tallet, vet ikke om det er det du sikter til Sæbø??

 

Hvordan gass anbefales på svartstål? kan jeg bruke feks argon på både svart og rustfritt?

Rør tråd, mener dere da fluss?

 

Spør sikker dumt her også, men hvordan sveiser man MAG?

Redigert av fletcherwindsor (see edit history)

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar, jeg har forøverig ett lincoln sp140 apparat fra tidlig 90 tallet, vet ikke om det er det du sikter til Sæbø??

 

Hvordan gass anbefales på svartstål? kan jeg bruke feks argon på både svart og rustfritt?

Rør tråd, mener dere da fluss?

 

.....

 

 

 

 

.....MIG og MAG sveising foregår med samme utstyr. Det er valg av tråd og gass som avgjør navnet på sveiseteknikken. På rustfritt og aluminium bruker man inaktiv gass og sjølvsagt egnet tråd, og kaller dette for MIG- Metal inert gas welding. Denne gassen bare dekker/beskytter sveisebuen. På svarte ståltyper bruker man bland gass, argon med en anelse co2 i for å gi meir stabil lysbue, og derfor en aktiv gass. Derfor navnet MAG - Metal active gas welding.

 

 

 

Rørtråd har kjerne med forskjellige legeringer som er med å bygge sveisen opp, i tilleg til at det legger slagg over sveisen for å beskytte sveisen mot for tidlig eksponering av luft. Denne sveisetråden skal ha gass ved bruk. Da bruker man blandgass.

Fluss er kallenavnet for rensemiddel som er en del av legeringer i sveisetråd. Det finnes også fluss på boks som man bruker ved sølvlodding.

 

Gassen du skal bruke på svart stål bør være blandgass. Feks yara sin Secure 18. Då er det 18% co2 innblandet.

Alle som leverer gass skjønner kva argon blangass er.

Til rustfritt bruker man rein Argon. Men også her vil man kunne legge sveis med feil gass. Men med redusert kvalitet og økt forurensing.

I offshoresammenheng på feks rør, ville man nok måttet kutte bort forurenset område og bygget inn nytt.

 

Lincoln sitt SP140i er genialt apparat. Det er levert på markedet i en periode man hadde andre krav til ytelsesmålin en i dag. Aparat med tilsvarende ytelse i dag ville vert oppgitt til 170A.

 

Dersom du har ei flaske rein Argon stående, så er det ikkje krise om du bruker det. Men innbrenning og finish vil bli bedre med riktig gass.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Veldig bra svar her.. i og med jeg har en flaske med argon gass og svart sveisetråd så trur jeg at jeg går for det, så lenge det er ok. Har ikke allverdens sveiseerfaring som dere sikkert skjønner..

Men tipper det skal gå greit.

 

Det du sier om lincoln sp140i apparatet høres jo riktig bra ut Sæbø, stemmer med det jeg har lest tidligere ang høy intermittens osv eller hva det kalles, att apparatet leverer 100A 75% av 10 min eller hva det var...mulig jeg husker feil:)

 

Men har sveiset endel eksos men da bruker jeg apparatet på full styrke, det var bare det som fikk meg til og undre om det kanskje ikke var kraftig nok??

Brenner selvfølgelig rett mellom vis jeg går for sakte!!

Fant også ut att full styrke og nesten ikke no trådmating ga fine fuger.. får ikke det helt til og stemme heller, noen svar på dette??

 

Fant foresten en link til et helt likt apparat som jeg har, bare her er det vell oppgradert trafo eller no sånt. her med 170A http://www.slitasjeservice.no/salg/lincoln.html

 

En siste ting, går fluss tråd ut på dato?? har en rull fra apparatet var nytt, nesten ubrukt. kan den fortsatt brukes?

Vil det bli fiasko og sveise hengeren med fluss tråd? har tilgang til sveisegass på jobben som jeg kan ta med hjem, men er fluss ok, så kanskje...

Mener også og huske att du kan sveise i tjukkere matrialer med fluss så lenge du vender polariteten på apparatet

 

Og er det noen steder i norge hvor man kan bestille reservedeler? dyser etc??

 

Ble mye spm det her:)

Redigert av fletcherwindsor (see edit history)

Fletcher Arrowbeau 17 (bygget om fra utenbords til innenbords)

351Windsor (5.8L) V8

VP 280 Utv. 1.61/1 Solas titan 15 5/8 * 23" (Er på utkikk etter overgangs plate fra VP til mercruiser transome)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...