Rångepådl Startet 22.Mars.2012 Del på Facebook Startet 22.Mars.2012 Jeg holder på å kjøpe en båt som har gått i skyssbåt drift. Er det noen feller å gå i? Kan jeg i verste fall sitte igjen med momskrav etc? Noen som har dårlig erfaring med lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Jeg har ingen erfaring med dette, men er det ikke slik at pris oppgis eks. mva fra næring? Du må da betale MVA av beløpet slik jeg har forstått det. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
bjornas Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Du kan ikke bli sittende igjen med noe momskrav nei, men pass på at den prisen tu får tilbud om, er inkl moms. Det skal den være til deg som privatperson. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Tom Rør Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Det utløser betaling av moms når du som privatperson skal kjøpe den. Den har vel gått i næring siden den var ny går jeg ut i fra? Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Her må du trå varsomt. Næring betaler ikke mva eller hk avgift. Dette kommer til innløsning dersom båten går ut i fra en selskapsorganisering, og over til privat eie. Sjekk dette med en revisor for å være helt sikker. Staten skal uansett ha sitt, og det blir ditt ansvar som kjøper å innløse dette. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 (redigert) Jeg ser for meg at du må betale inn momsen av det båten blir kjøpt for. pluss evt. hk. avgift. Redigert 22.Mars.2012 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Få pris + mva på fakturaen så betaler selskapet denne inn. Mener å ha hørt at etter et visst antall år i næring så kreves ikke hk avgift inn. Men, hører mye, husker lite og det meste er feil Sitér dette innlegget Link to post
Rångepådl Svart 22.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Takk for mange gode tilbakemeldinger. Selger har påtatt seg å betale momsen, men det med hk avgift var jeg ikke klar over. Hvor mye er det pr. hk da? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Dette er dagens HK avgift ved import av båt i dag, om dette vil påløpe båten du vurderer å kjøpe vet jeg ikke Båtmotoravgift: 155,50 kroner per hk for alle motorer på minst 9hk. Elektriske motorer er unntatt denne avgiften Merverdiavgift: 25 prosent av totalverdien (båtens verdi + frakt + båtmotoravgiften) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
lnjk Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Klipp og lim fra forskrift § 3-15-3. Avgiftsfritak for båtmotorer til skip og fiskefartøy (1) Båtmotorer som leveres til bruk i fartøy som er registrert i Registeret over merkepliktige norske fiskefarkoster, skipsregisteret (NOR) eller Norsk internasjonalt skipsregister (NIS), er fritatt for avgift. Det samme gjelder båtmotorer som leveres til bruk i fartøy som er registrert i registre tilsvarende NOR og NIS i andre land omfattet av EØS-avtalen. Fritaket omfatter ikke fritidsbåter. (2) Fritaket omfatter også rednings- og hjelpebåter tilhørende fartøyer som nevnt i første ledd. (3) Fritaket gjennomføres ved at båtmotorer leveres uten avgift mot erklæring om at båtmotoren er til bruk i fartøy som er eller vil bli registrert i register som nevnt i første ledd. Virksomhet som har beregnet avgift ved innførselen, kan søke tollregionen om refusjon av innbetalt avgift. Søker må da framlegge erklæring som nevnt i første punktum. (4) Båteier skal melde fra til tollregionen dersom fartøyets registrering innen tre år fra registreringstidspunktet endres slik at vilkårene for avgiftsfritak ikke lenger er til stede. I slike tilfeller skal avgift innbetales. Avgiften beregnes forholdsmessig pr. måned. 0 Endret ved forskrifter 12 des 2003 nr. 1533 (i kraft 1 jan 2004), 15 des 2006 nr. 1442 (i kraft 1 jan 2007), 15 des 2009 nr. 1524 (i kraft 1 jan 2010). Båteier skal da IKKE melde fra til tollregionen hvis det er mer enn 3 år siden registreringstidspunktet?? -Hadde kontaktet tollvesenet Sitér dette innlegget Link to post
Rångepådl Svart 22.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Båten er eldre enn tre år. Jeg får ta en tlf. til tollvesenet tror jeg ja Sitér dette innlegget Link to post
Rångepådl Svart 23.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 Fikk et positivt svar fra Tollvesenet i dag: Ved bruksendring gjelder en refusjonstid på 3 år (36 måneder). Dersom båten går fra avgiftsfri bruk til avgiftspliktig bruk før det er gått 36 mnd. skal HK-avgift innberettes forholdsvis pr. mnd. av det som gjenstår av refusjonstiden. Dersom denne båten ble tatt i bruk i 2008 vil refusjonstiden være utgått i 2011. Vårt svar er basert på de opplysninger som er gitt og er ikke bindende for Tollvesenet. Med hilsen Infosenteret Tollregion Vest-Noreg tlf; 03012 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.