Jump to content

2 takt olje i Diesel?/tørr diesel


jepp.

Recommended Posts

Vil noen få liter med gammel spillolje klare å blande seg med 50-60 liter diesel, og forbrenne bra i motoren min?

 

Kan motorer bli ødelagte av at de kjøres på gammel spillolje(med fint jernspon som filteret ikke klarer)?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har en yanmar 6 LPA 2004 mod ,Jeg tok en tlf til Yanmar Norge sommeren 2011 og spurte dem om det var anbefalt eller nødvendig og tilsette noe i dieselen ,nevnte da også hva volvo og andre gjør.

Svaret fra Yanmar var at dette ikke er nødvendig,det er bare og holde dieselen ren med gode filter.

Det er ganske interessant. Redningsselskapet tester ut additivet BTU på to skøyter med Yanmar motorer pga uventet kort levetid på motorene. På RS Sundt har vi brukt dette ett års tid. Jeg tror dette er i samråd med Yanmar. Motorene vi har er 6 LY (?) ettellerannet på 350 hk. Mekanisk styrt, ikke CR. Ligner på denne

http://www.yanmar.no/arch/_img/9053271.pdf

 

Motorene våre har gått ca 3500 timer. Mener å huske de er tre år gamle nå.

 

Jeg leste på innholdsfortegnelsen da vi fylte forrige uke. Det stod at stoffet både økte cetantallet på dieselen og løste vann i diesel.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Lurer på en ting, det snakkes om 2t-olje her, det har jeg brukt selv det siste året på båtmotoren min og syntes det er mindre røyk av den nå og at det er en roligere gange på den. Men, vanlig mineralsk motorolje, ny olje sådan, vil det ha samme virkning ved innblnding i dieselen? eller vil den bare sote ned motoren og ikke brenne skikkelig slik som eg har forstått 2t-oljhen gjør?

 

Hilsen Rune

Link to post
Share on other sites

Til dere som er "nye" her på Baatplassen..

 

Et personlig filter kan være på sin plass.

 

Ikke stol helt på de som "ekspertisen" her kommer med av anbefaliger.

 

Jeg tanker da feks. på tips som :

Jeg resirkulerer alltid oljen etter skift direkte tilbake på tanken.

 

Ok du har en motor til muchos gruncos, og du stoler på de "smarte" her på forumet. DON'T DO IT

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Til dere som er "nye" her på Baatplassen..

 

Et personlig filter kan være på sin plass.

 

Ikke stol helt på de som "ekspertisen" her kommer med av anbefaliger.

 

Jeg tanker da feks. på tips som :

Jeg resirkulerer alltid oljen etter skift direkte tilbake på tanken.

 

Ok du har en motor til muchos gruncos, og du stoler på de "smarte" her på forumet. DON'T DO IT

 

sailorBoy

Link to post
Share on other sites

Les nå litt imellom linjene hær da.Jeg skriver at jeg alltid gjør det.Jeg skriver så apsolutt ikke at jeg anbefaler og gjøre det.Mit poeng er at en gammeldags diesel sviver helt utmerket eller finere på olje.Men selvsakt gammel motor olje er ikke sundt for motoren siden den er full av diverse møkk,noe som også er skrevet hær.

Man må ikke bestandi ta alt man leser for en 100% anbefaling og helt bokstavelig.

Men litt ren og fin 2t olje er helsekost for motoren.(Det kan taes bokstavelig og som en anbefaling)

Link to post
Share on other sites

Vi hadde problemer med flere pumper på midten av 90 tallet.

Elementer som hang og motorer som rusa ukontrolert.

Problemene forsvant etter vi blanda inn sytetisk 2T olje etter anbefaling fra Vestfold Elektrodiesel

Husker i blandingsforholdet, men mener å huske vi fylte en liter "engang i blant" på 500liters tank.

Link to post
Share on other sites

Nå må enkelte av dere ta og bremse opp, dere nevner ATF olje ,gearolje, enkelte sågar spillolje. Det er KUN 2T olje som kan brukes i tillsetning av diesel, denne oljen er designet for en fullstendig forbrenning uten avleiringer i sylinderen på en motor. Andre oljer kan forårsake store skader i en motor pga avleiringer og koks fordi den

ikke forbrenner ordentlig.

Link to post
Share on other sites

Nå må enkelte av dere ta og bremse opp, dere nevner ATF olje ,gearolje, enkelte sågar spillolje. Det er KUN 2T olje som kan brukes i tillsetning av diesel, denne oljen er designet for en fullstendig forbrenning uten avleiringer i sylinderen på en motor. Andre oljer kan forårsake store skader i en motor pga avleiringer og koks fordi den

ikke forbrenner ordentlig.

 

Ovenstående sitat tiltredes !

Men i ytterste nød kan jo dieselmotoren også kjøre på smeltet smør.

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om man ikke selv tilsetter totaktsolje eller annet "lurium" i dieselen, bør man uansett være klar over at enkelte selgere av diesel tilsetter slikt.

 

Jeg har for eksempel bunkret diesel på utsalgssted hvor det har vært tilsatt totatksolje, og på annet sted hvor det har vært tilsatt Bio Protect 2 for hindring av dieseldyr. Dette får man normalt vite om man spør betjening, kanskje med unntak av når det er tilsatt vikarer i ferier og høytider.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...