jepp. Startet 22.Mars.2012 Del på Facebook Startet 22.Mars.2012 jeg har lest at diesel nå om dagen er laget for tør for båt motor. Leste at det er bra og blande 2 takt olje i dieselen for å få den fetere. stemmer det? Jeg har to Yanmar LP 315hk bør jeg tilsette olje på disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Du kan trygt tilsette 1 dl totaktsolje på 100 l diesel.Det gjør godt for motoren. Sitér dette innlegget Link to post
jepp. Svart 22.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 vil motoren sote mere med 2 takts olje? Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Motoren vil ikke sote mer enn før.Mange lastebileiere bruker dette i dieselen for å ungå havari på dieselpumpene da dette koster flesk. Jeg har hørt 2dl på 100 l,men en dl er sikkert nok.Jeg har også brukt dette trikset på en tidligere motor(volvo41)og merket ingenting verken på sot eller røyk.Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
26 Gimsøy Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Jeg gjore det med Hiace jeg hadde for en del år siden, da "Kaklett" den ikke så mye, gikk altså stillere Sitér dette innlegget Min båt her på BP Link to post
Neros Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Lurer også litt på dette.... Hva med å bruke tilsettingen som VP anbefaler på D serien, på f.eks 41 motorer..? Eller er det en myte at dagens diesel er for "tørr"...? Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 (redigert) Fatter har hatt noen nyere lastebiler oppigjennom dem siste ti årene, slår alltid oppi e 5 liters kanne med totaktsolje når tankanlegget fylles opp. Aldri hatt noe pumpehavarier , selv på modeller som er kjent for at dieselpumper skjærer seg. Jeg har sjøl oppi en knert hver gang jeg fyller opp båten. Har ikke noe bestemt mål , men rundt en dl på 100 liter er nok ikke langt unna sannheten. Har ikke noe tro på ny diesel, mange aggresive tilsettningsstoffer og usj.. han som kjører diesel til oss på jobben sier den nye dieselen eteropp hanskene dobbelt så fort som det den gamle gjorde... han anbefaler også en knert totaktsolje. Redigert 22.Mars.2012 av asconab (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Hva vil skje om man ikke bruker opp all diesel med totaktsoljen blandet inn, over flere sesonger? Kan det risikeres at olje skiller seg fra dieselen igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Den blander seg i diesela , båten bølger og det skvalper og blander seg konstant tror ikke det er noe å bekymre seg for. Sitér dette innlegget Link to post
ole-m Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 (redigert) Hva med oss som har ny commonrail diesel, er er det vel ikke lurt å blande inn totaktolje ? Redigert 22.Mars.2012 av ole-m (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Bare sån til informasjon så kan envær dieselmotor med gammeldags dieselpumpe godt gå på rein motor eller hydraulikk olje.Men med girolje i tykk viskositet kan det med fordel blandes inn noe diesel for og få den lettere igjennom filteret.Er man så heldig og ha kontakter som kan skaffe deg brukt trafo olje,så er det rene desæren for en dieselmotor.Det er mye mere brennverdi i olje en i diesel.Derfor vil du få en sterkere motor men noe tregere i akselerasjon.Jeg kjører min 7,3 international(Ford) til stadighet på rein spillolje fra lastebiler(prøver og ungå for mye motor olje,den tetter filterene ganske fort)uten så mye som en dråpe diesel tilsettning.Den går da bedre med markant mere dreimoment og betraktelig stillere gange.Ikke ryker det heller noe nevneverdig. Ikke helt og anbefale vinterstid,men ned til en +5 grader er ikke noe heft. En kamerat kjører konsekvent sin lille caddy diesel på 70/30 spillolje og diesel. Ikke er det ulovelig heller. Sitér dette innlegget Link to post
cavaler Svart 22.Mars.2012 Del på Facebook Svart 22.Mars.2012 Jeg bruker ca 1 liter pr 100 liter diesel på min ford 2722e, og på jeepen med 2,5 td vm-diesel. ut ifra det som skrives i forige innlegg her så burde ikke den mengden være noe problem, men har aldri hørt at det kjøres med det blandingsforholdet han skriver der, men, mine motorer går finere med oljen innblandet i dieselen, og syntes Forden røyker mindre ved kaldstart. Hilsen Rune Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 23.Mars.2012 Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 Betyr det at når man har hatt oljeskift, så kan man (med fordel?) tømme 3,5liter spillolje rett på dieseltanken? Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 23.Mars.2012 Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 Jeg skal nå i gang med min første sesong med båt og VP MD2B vil dere anbefale å helle litt totaktsolje på tanken? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
TPBS-277 Svart 23.Mars.2012 Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 Jeg resirkulerer alltid oljen etter skift direkte tilbake på tanken.Men det er klart at den gamle motoroljen som er full av sot og diverse snadder korter en god del ned på levetiden på dieselfilteret.Men alle de andre oljene er helt problemfritt. Sitér dette innlegget Link to post
sun fun Svart 23.Mars.2012 Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 Jeg har en yanmar 6 LPA 2004 mod ,Jeg tok en tlf til Yanmar Norge sommeren 2011 og spurte dem om det var anbefalt eller nødvendig og tilsette noe i dieselen ,nevnte da også hva volvo og andre gjør. Svaret fra Yanmar var at dette ikke er nødvendig,det er bare og holde dieselen ren med gode filter. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 23.Mars.2012 Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 På nyere dieselmotorer har dette ingen mening. Men det er riktig at en gammel sak kan gå på ulike tilsettinger, det er dermed ikke gitt at det hjelper for noe som helst, kanskje motsatt. Det lureste er å ligge unna myter. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 23.Mars.2012 Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 Riktig Pettersand, gamle myter er vonde å vende. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Neros Svart 23.Mars.2012 Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 Kan være med på at en liten ren skvett olje kan gjøre godt for dieselpumpa, men å dytte nedsota gammel spillolje gjennom systemet tviler jeg på er særlig sundt for dyser, turbo, ventiler, miljøet osv.... Tviler på at dette gir en spesielt ren forbrenning.... Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 23.Mars.2012 Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 Kjørte med 2 dl totaktsolje på 90 liter dieseltank på vp md17 i fjor. Mulig det er synsbedrag og innbildning, men jeg synes den røyk vesentlig mindre og hadde en penere gange. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
REM Svart 23.Mars.2012 Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 Kjørte med 2 dl totaktsolje på 90 liter dieseltank på vp md17 i fjor. Mulig det er synsbedrag og innbildning, men jeg synes den røyk vesentlig mindre og hadde en penere gange. Amerikanerne har et eget uttrykk for det der der bla.når det gjelder trimming av biler. Der heter ”by the seat of your pants” I uttrykket ligger at du mener du kan føle det i ryggraden og i buksebaken hvis trimmingen din gir effekt. Bilen ”føles” mye raskere og ”høres” ut til å gå mye penere. Realitetene har vist at det ofte er tvert om. Det er det samme vi ser her når det gjelder tilsetting av forskjellige ”lurium” på tanken. Man føler at det har en effekt, og formidler dette videre til venner og bekjente. Det er vel slik myter oppstår vil jeg tro? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Kiekhaefer Svart 23.Mars.2012 Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 Trådstarter spurte om oljetilsettning på konvensjonell dieselmotor, Yanmar LP ,disse motorene har vanlig mekanisk drivstoffpumpe, men når det kommer til commonrail diesel motorer vil jeg ikke stå inne for at det er heldig å blande olje i drivstoffet,dette er et helt annet system som kan ta skade av tillsetninger i drivstoffet. Sitér dette innlegget Link to post
cmb91 Svart 23.Mars.2012 Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 Ser at dette er omtalt på forumet tidligere. Tråden heter. "Kan man blande olje i diesel for å minimere røyk?" Legger inn linken fra denne tråden. http://www.freel2.com/forum/topic878.html?highlight=stroke+oil Har lest igjennom denne, mye nyttig info. Døm selv cmb91 Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 23.Mars.2012 Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 Har en 2000 mod Mercedes 220 cdi (commonrail).Hele systemet på denne er beregnet på rapsolje,biodiesel osv.. Kjørt noe på biodiesel men ytelse gikk ned og forbruk gikk opp Eneste positive var at svartrøyken forsvant!! Denne motoren er det i følge Daimler AG.strengt forbudt å blande noe som helst i dieselen for da havarerer pumpa,dysene osv,tror jammen hele universet går under om man skulle få fettet fra en finger på filteret under skift.... Nå har jeg hatt den i 5 år og har gått 553.000 Km,denne har fått +/- 1dl 2t olje på tanken de siste 400"Km. Jeg vil påstå at CR dysene vil holde lenger da det høye trykket sliter dem raskt ut,litt bra kvalitet på 2t olja vil forhindre igjenngroing av EGR og innsug,koks og avleiringer løser seg opp. Har også en 1986 MB 200D,som har fått 2t olje de siste 600"Km av de 1.313.000 Km den har gått.... Om det har noe å si aner jeg ikke,skal si i fra den dagen da motorene havarerer.... Men om man bruker diesel fra Statoil slipper man 2t olje,den er så feit og gul av Bio så man kan bruke den som smør på brødskiva... Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
G-sabb Svart 23.Mars.2012 Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 Før gikk snekka i åtte knop ved 3400 omdr. ,etter att jeg begynte med totaktsolje i dieselen økte farten til 10 knop ved samme omdr.Altså mer kraft i diselen. :giggle: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.