Jump to content

VHF-antennen knakk i festet pga. irr messing/aluminium


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Da jeg idag satte opp minimasten på min Saga27 der jeg har en VHF-antenne for AIS montert på aluminiumsplaten for topplanternen, knakk antennen ved lett berøring. Antennen var en Glomex RA 109 antenne med messinggjenger gjennom et hull i aluminiumsplaten og mutter under.

 

glomex_ra109.jpg

 

glomex_ra109_brudd.jpg

 

På bildet nummer to ser en klart det vanlige hvite pulveret en får ved sammenblanding av aluminium og et annet metall i et fuktig salt miljø. Så nå blir det å kjøpe ny antenne, men hvordan hindre at noe slikt skjer igjen?

 

Aluminiumpasta i gjennomføringen vil vel ikke hjelpe?

 

Jeg har også tenkt på å fore opp hullet med to teflonskiver som på bildet under, men hvor får en tak i slike skiver? De på bildet som jeg har er alt for små.

 

Eller er det en annen løsning?

 

isolasjonsringer.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kan du få til det med litt hard gummi, er det flott. Men som bildet viser må ringene ha en tykkere del som går ned i selve hullet i platen. Og det blir vel litt verre? Selve hullet er vel 12 - 13mm, men det må jeg måle opp. Ellers mener jeg at jeg var borti slike ferdiglagete skiver jeg tenkte å ha mellom de syrefaste boltene og flapsene av aluminium på roret. Det ble det ikke noe av, men jeg klarer ikke å huske hvor jeg i tilfelle skulle få tak i slikt den gang.

 

isolasjonsringer2.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Meningen med slike ringer/flenser er at metallet (messing) i foten på antennen ikke skal få kontakt med aluminiumen i masteplaten.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. hva med å bruke vanlig gummibelg for kabelgjennomføring så kan f. eks Bastard stanse ut to plastringer som du kan ha stort nok hull i til at ytterdiameter gummiring går inn i innerhull plastring. Så legger du en ring på hver side av platen for å isolere antennefot og tiltrekkingsmutter. Ikke den smarteste fiksen, men vil fungere.

Link to post
Share on other sites

Heisann Lars !

 

Er du sikker på at dette bruddet skyldes galvanisk tæring, og ikke utmatningsbrudd som følge av rørelser/ vibrasjoner i antennen, evt "overtrukket" festemutter ? (Se på bruddflatene om de er "ferske" )

 

Utifra bildene så kan vi tydelig se at aluminiumen er tært, noe som kan medføre et løst antennefeste, som igjen vil forsterke effekten av rørelse/vibrasjoner!

 

Jeg tror den beste løsningen vil være å benytte en antenne-fot imellom, festet med gjennomgående 316 bolter!

 

Glomex antennefeste i forniklet messing

 

Glomex antennefeste i plast

 

Glomex antennefaeste justerbart

 

Du benytter selvsagt gummi imellom evt. metallfeste og aluminiumen !

 

:sailing:

 

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Du ønsker vel i prinsippet best mulig kontakt mellom antennen (skjermen) og antennefoten for å få kontinuitet i jord-planet. Dette må likevel av praktiske grunner vike for å unngå det du nå ser hvor aluminiumen blir til aluminiumsoksid, styrken på både alu og messing forvitrer. (Jord planet virker jo uansett, men skjermen i kabelen sin rolle blir litt endret i forhold til dette) Letteste er å benytte antennefot i plast eller annet kompositt materiale dersom du har plass til dette. Du kan også "coate" aluminiumen slik at du ikke har elektrisk forbindelse i hullet. Uansett, aluminium som ikke er behandlet har ingen ting på en båt å gjøre, nettopp fordi den er utsatt for tæring i kontakt med de aller fleste materialer, inkludert treverk med høyt syreinnhold som f. eks eik. Min bestefar som bygde båter i både aluminium og tre behandlet alltid ALLE aluminiumsdetaljer, også de som var skjulte.

Oso

Link to post
Share on other sites

Nå fant jeg den gamle tråden der jeg spurte om slike isolasjonsmansjetter for å feste aluminiumsflapsene på roret med syrefaste bolter, og der var navnet på et firma som leverer slike isolasjonsmansjetter nevnt, Elra i Oslo. Det er vel en grossist, men jeg har sendt dem en mail om jeg likevel kan stikke innom og handle direkte, eller i tilfelle det ikke går, spurt om hvem som er forhandler.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til ooma: Nå er vel ikke denne Glomex RA109 VHF-antennen avhengig av jordplan? Men det er jo enkelt å slenge på en lendngsforbindelse bort til masten. Den er egentlig svarteloksert, men i hullet til antennen blir det jo bart metall. En annen løsning kunne kanskje være å smøre på 2-komp epoxy i og rundt hullet og la det herde før jeg monterte antennen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

jeg synes epoxy høres ut som en god løsning. Bør gjøres i alle hull før bolter settes inn er nå min mening.

 

Angående jordplan er det lett for å bli teknisk uten at det har noen verdi, men likevel: Antennen er etter mitt begrep en 1/4 eller 5/8 bølge antenne. For å virke i det hele tatt må vel den rent teoretisk ha jordplan å speile i. Det har den så lenge Trudelutt seiler rundt i verdens største og beste jordplan. Jordplanet trenger ikke være tilkoblet antennen direkte, så behovet for ledning eller annen forbindelse er strengt tatt ikke nødvendig. Men at det i noen tilfeller vil fungere bedre med en slik forbindelse er en annen og heller marginal sak. Vær obs på at ved å strekke en jordledning vil festepunktet på denne oksydere mye på lik linje som selve festet her gjorde. Ved oksidering vil da den elektriske forbindelsen rakst bli så dårlig at den ikke virker siden aluminiumsoksyd leder dårlig strøm. Kjent problem fra mitt arbeid med aktive mottagerantenner som krever jordforbindelse av denne typen for å virke.

Oso

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...