Jump to content

Bruddstyrke på fortøynings tau


cassie

Recommended Posts

Sist lørdag var det NW STORM i kastene , og kansje vel så det.

Det var et uhorvelig spetakkel med uling fra riggen og hvining fra forstags profilen.

Den ene baufortøyningen ble slitt rett av.

Det var en 2" 8 kordelers flettet trosse.Trossa ble slitt av der den var blitt utsatt for sollys.

Er det noen tråd der dimensjon på fortøynings tauverk er blitt diskutert?

levetid for tauverk utsatt for UV stråling etc?

Båten ligger longside til kai ( NW-SØ) , og veier ca 17 tonn

mvh

Paul

Link to post
Share on other sites

Sist lørdag var det NW STORM i kastene , og kansje vel så det.

Det var et uhorvelig spetakkel med uling fra riggen og hvining fra forstags profilen.

Den ene baufortøyningen ble slitt rett av.

Det var en 2" 8 kordelers flettet trosse.Trossa ble slitt av der den var blitt utsatt for sollys.

Er det noen tråd der dimensjon på fortøynings tauverk er blitt diskutert?

levetid for tauverk utsatt for UV stråling etc?

Båten ligger longside til kai ( NW-SØ) , og veier ca 17 tonn

mvh

Paul

Tror ikke det har blitt diskutert .... orkan i kastene her borte rundt 02:00 i morges, med springflo 4.4M over kart datum... noe som løftet alle båtene opp over moloen slik at vinden fikk godt tak. Foreløpig ingen rapport om materiell skade..... men en fender eller to har nok blitt flatklemt...

Har fortøyet båten med 6 x 20 mm tre strand nylon, med sertifisert bruddstyrke på 8,5 Tonn (Scanrope), så håper at det holder for en 21 tonn motorbåt med ganske stort overbygg. Har en tabell en eller annen plass hvor størrelse / tyngde på båt, med anbefalt tauverk er listet. Skal også sjekke Scanrope sertifikatet for å se hvor lenge sertifiseringen gjelder..... men den er jo spesifikk for mitt tauverk, og det materialet som ble brukt. Skal se hva jeg finner...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du her diskuterer en likning med for mange ukjente. Trosse, uansett tykkelse, kan man plukke fra hverandre med finga hvis den er "råtten", kunstfiber av stråling eller naturfiber av forannevnte med hjelp av bakterier. Hulda veier vel sånn i området 12 tonn. Tauene er omlag 18 mm, i forskjellige materialer. Under en av de forrige blåsete dagene var jeg ombord og jobbet. Båten gikk som en hoppegokk, så det var til tider en utfordring å holde seg på beina. Jeg hørte et innmari smell. Stakk hodet ut for å sjekke, men fant ingenting, antok at eksosrørene hadde bakket inn i betongkaia. Det viste seg imidlertid at på det ene festet hadde to- av tre korddeler røket. Ingen krise, for det var ett av seks fester mot syd. Halegattet hadde pløyd seg gjennom slangen som var montert for å ta opp slitasje og deretter kuttet tauet. Jeg vil anta at dette ene tauet vi kunne løfte "halve båten", eller bruddlast borti 5 tonn. Tauet har hengt ute et par år, og røk ikke der det hadde vært utsatt for sollys. En god prosedyre er vel å sjekke fortøyningsgodset hver høst, og bytte ut det som har gått ut på dato, for å si det slik. Og fortøye for storm.

 

I Son rir vi igjen av et hardt vær nå i kveld. Mot syd blir Hulda holdt av 5 tau. Hvert tau mer enn tilstrekkelig til, under laboratorieforhold, å holde båten mot været. Egentlig så er været verre her nå, enn det vi hadde det på lørdag da det skulle være som verst.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du her diskuterer en likning med for mange ukjente. Trosse, uansett tykkelse, kan man plukke fra hverandre med finga hvis den er "råtten", kunstfiber av stråling eller naturfiber av forannevnte med hjelp av bakterier..... 

Helt enig at det er for mange ukjente.... Det som jeg vil fremheve er at alt tauverk har sin kalkulerte bruddstyrke under gitte forhold, og hvis en spleiser tauverket, så vil det, selv med et perfekt øye spleiset, kun ha 70 - 85 % av denne styrken intakt, avhengig av hvilken type tau en snakker om. Hvis en kjøper tauverk av et firma som lever av å levere tauverk til kommersielt bruk, så vil en få både anbefalinger av hva som bør brukes til hvilket formål, og de vil også sertifisere levert tau (og mulig spleiset øye) til deg med anbefalt bruksområde og estimert levetid (holdbarhet) under definerte forhold. Basert på dette kan du beregne ditt eget tauverks holdbarhet for ditt eget bruk .... ikke andres. Som sagt så vil jeg sjekke sertifikatene mine og gi tilbakemelding om hva de sier om dette og annet.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Eg kjøpte Forsheda gummiavlastarar i haust, og på pakken står denne tabellen, som skal vera laga etter råd frå svenske forsikringselsskap:

 

 

 

Robåt /seiljolle, på beskytta stad: 10mm

Robåt /seiljolle, på utsett stad: 12mm

 

Båt med utanbordsmotor, ca 5m på beskytta stad: 12mm

Båt med utanbordsmotor, ca 5m på utsett stad: 16mm

 

Motor/ seilbåt opp til 3 tonn på beskytta stad: 16mm

Motor/ seilbåt opp til 3 tonn på utsett stad: 20mm

 

Motor/ seilbåt 3-6 tonn på beskytta stad: 20mm

Motor/ seilbåt 3-6 tonn på utsett stad: 24mm

Link to post
Share on other sites

Størrelse på tau og kvalitet er en sak, men det å montere opp faste fortøyninger med strekkavlastere er alfa omega for både tauverk, brygge og båt. Var nede på flytebrygga i stormen igår for å se og du verden så trossene og strekkavlastere fikk kjørt seg. Bruk skikkelige saker, i havna mi var det flere med fjæravlastere som røyk!!! Bruker selv gummi!

 

Intruder

Link to post
Share on other sites

Ingen krise, for det var ett av seks fester mot syd.

Det mange ikke tenker på er at om ikke flere/alle trossene i en retning strammes samtidig har de bare styrken av en. Om belastningen er stor nok til å slite av en trosse vil de ryke en etter en uansett hvor mange du har.

 

Jeg vil påstå at om du føler du trenger mer enn 2 tamper i en retning, er fortøyningene dine underdimensjonert :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...