Jump to content

Hvordan finne en Hekkthruster til Nimbus 370/380 Commander

Lars Sunde

Recommended Posts

Det er problematisk å finne en hekkthrusterløsning til denne båten pga design av eksosanlegget. Eksosutløpet består er to store flate deler som stikker ut ved vannlinjen og går vertikalt langs hele akterspeilet. Dette vanskeliggjør installasjon av en god hekkthrusterløsning uten ombygging av eksosanlegget som er en svært kostbar affære. Har noen gjort en tilsvarende installasjon med god erfaring?DSCN8996_000.JPG

To muligheter tenker jeg på.

Sleipner har en ny serie hekkthruster for båter med drev der vannstrømmen drives ned under drevene.

Heter SX serien, se side 23 her http://sleipner.no/div/files/Downloads/Kataloger/Sleipner%20Båtutstyr_2012.pdf

NordWest har en løsning med en støpt modul de bolter på mellom drevene, som så hekkthrusteren monteres på.

Finner desverre ikke bilde av den nå. Skal lete litt

• 1 år senere...

Altså...den fungerer efter hensigten når det ikke blæser for meget. Ved vind under 5-6 meter pr sekund så fungerer den fint. Jeg kan sejle helt sidelæns og med betjeningsknapper på agterdækket er det en stor hjælp når jeg er alene i båden. Den forreste thrusterne har ganske vist tydeligt mere effekt end den bagerste.

Dog har jeg vænnet mig til at manøvrere så vidt muligt med drevene og motorerne alene. På den måde er jeg forberedt når det pludselig blæser og thrusterne ikke har effekt nok. Så al grov-manøvrering foregår med drevene og så overgår jeg til finmanøvrering med thrustere.

Ville jeg undvære hækthrusteren? Næppe. Rigtig fin at have, men den har sine begrænsninger.

Jeg kender ikke modellen og effekten, men mon ikke den er på 4-5 hk? Og jeg mærker ingen som helst effekt ved normal sejlads. Båden drejer skarpt og præcist.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...