Lars Sunde Startet 23.Mars.2012 Del på Facebook Startet 23.Mars.2012 Det er problematisk å finne en hekkthrusterløsning til denne båten pga design av eksosanlegget. Eksosutløpet består er to store flate deler som stikker ut ved vannlinjen og går vertikalt langs hele akterspeilet. Dette vanskeliggjør installasjon av en god hekkthrusterløsning uten ombygging av eksosanlegget som er en svært kostbar affære. Har noen gjort en tilsvarende installasjon med god erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Mars.2012 Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 Foreslår at denne tråden flyttes over i åpent forum eller det startes en ny tråd der. Velkommen som medlem! Sitér dette innlegget Link to post
Lars Sunde Svart 24.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 Takk. Hvordan flytter jeg denne til åpent forum. Kan du hjelpe meg.? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 To muligheter tenker jeg på. Sleipner har en ny serie hekkthruster for båter med drev der vannstrømmen drives ned under drevene. Heter SX serien, se side 23 her http://sleipner.no/div/files/Downloads/Kataloger/Sleipner%20Båtutstyr_2012.pdf NordWest har en løsning med en støpt modul de bolter på mellom drevene, som så hekkthrusteren monteres på. Finner desverre ikke bilde av den nå. Skal lete litt Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 (redigert) Jeg har denne løsning på min Nord West 390. Er det den, du tænker på, Bitteliten? Fra siden: Redigert 24.Mars.2012 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.Mars.2012 Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 Hmm...når jeg nu ser på billedet fra siden burde jeg måske dreje drevene til siden når jeg skal bruge hækthrusteren for at få bedre effekt? Den kan godt være lidt sløv i betrækket fra tid til anden...? Nogen der har erfaringer med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Sunde Svart 24.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2012 Dette er gode forslag, takk for innspill.Noen flere som har ideer? Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 (redigert) Har du god effekt på hekkthrusteren med den løsning MajorA? Tar den noe svingeffekt på drevene? Hvilken hekkthruster sitter der? Redigert 18.Februar.2014 av Aksept2014 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Altså...den fungerer efter hensigten når det ikke blæser for meget. Ved vind under 5-6 meter pr sekund så fungerer den fint. Jeg kan sejle helt sidelæns og med betjeningsknapper på agterdækket er det en stor hjælp når jeg er alene i båden. Den forreste thrusterne har ganske vist tydeligt mere effekt end den bagerste. Dog har jeg vænnet mig til at manøvrere så vidt muligt med drevene og motorerne alene. På den måde er jeg forberedt når det pludselig blæser og thrusterne ikke har effekt nok. Så al grov-manøvrering foregår med drevene og så overgår jeg til finmanøvrering med thrustere. Ville jeg undvære hækthrusteren? Næppe. Rigtig fin at have, men den har sine begrænsninger. Jeg kender ikke modellen og effekten, men mon ikke den er på 4-5 hk? Og jeg mærker ingen som helst effekt ved normal sejlads. Båden drejer skarpt og præcist. Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Ok flott. Tenkte bare på den konstruksjonen i midten der. Tenkte å gjøre noe lignende med en SE80. Hadde sikkert fungert bedre hvis din var litt lenger ut? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Ja, måske. Men måske kan jeg bruge thrusteren til at blæse belægninger af drevene..? ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Haha ja noen fordeler er det da ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.