Jump to content

Kondens rundt alu luker


BK

Recommended Posts

Hei, jeg sliter med Kondens rundt alu luker (karmen).

Er det noen som vet om ett godt produkt å spraye/smøre på slik at det ikke kondenserer.

Behandlingen bør tåle dagens lys ettersom karmen er synlig.

Kondensdannelse har noe med relativ fuktighet i luften, temperatur, varmebortledning og flatens fuktningsegenskaper å gjøre. Kjenner ikke til noe spraymiddel. For min del bruker jeg å ha på poleringsvoks på aluminiumdetaljer. Polerer på samme måte som på glassfiberskroget med mykt pussegarn. Da får man en overflatefilm. Denne beskytter i ethvertall mot korrosjon.

 

Hva gjelder kondens på vinduer, er det et knep å ha Zalo på en klut som gnis utover hele vindusflaten. Da kondenserer det ikke mer den dagen! Zalo forandrer overflatens fuktningsegenskaper mest, men sannsynligvis også varmebortledning i en viss grad.

 

Jeg har ikke prøvd Zalo på aluminium, men skulle du prøve det - må du i hvertfall ha et voks-skikt under som hindrer direkte kontakt mellom det kraftige midlet Zalo er og aluminium. Regner med at såpen er relativt basisk, den fører lett til at aluminiumsoverflaten blir matt og skjoldet. Får du det slik, blir du aldri kvitt det. Så vær forsiktig, basiske midler bør du ikke ha på naken aluminium-overflate i noen tid.

 

Men se først om polermidlet virker. Kanskje et anstrøk av vaselin også vil virke, men det har jeg ikke prøvd.

 

Lykke til! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...