Jump to content

Fører du logg i båten?


Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Hei

 

Jeg lurer på hva båtfolket gjør. Jeg vet at noen seilere fører logg om vindhastighet osv. som de skriver ned i en loggbok. Hva gjør du?

 

Jeg fører på en måte logg om oppussing av båten min gjennom min prosjekttråd.

Jeg skal begynne å føre logg om vedlikehold av motoren min, så jeg har kontroll på antall gangtimer per oljeskift osv., hva som har blitt gjort ved service, hva som trengs å gjøres, justering av ting og tang etc.

 

-KF

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt loggbok hvor alle turer er notert. Fra til-til og hvor mange timer motoren gikk.

Bruker den som en hyttebok og skriver litt om turen.

Elers er alle dieselfyllinger, seviser og utskiftinger notert. Har og en oversikt over hva jeg har i reserve feks. filter, reim osv. En trivelig hytte/båt bok.

likeråfiske

Link to post
Share on other sites

Så klart man fører logg!

 

GPS-logg føres elektronisk. Kvitteringer for bunkring føres på eget Excel-ark, sammen med andre påkostninger. Forfinede sannheter derfra serveres fruen sporadisk på forespørsel.

 

Også greit å kunne dokumentere når man var hvor.

 

:thumbsup:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg fører blogg ikke logg;) hver gang jeg er ute med båten eller driver med ett prosjekt blogger jeg en liten snutt med ett bilde eller flere. Nå er det 901 bilder i bloggen og det er moro å se tilbake på alt vi har gjort med båten. For meg er dette mye nyttigere og gir mye mer glede enn en loggbok. Jeg har valgt å ha min blogg åpen for alle uten noen negative erfaringer med det. Det kan høres jobbigt ut, men det er bare en MMS så legger ting seg ut selv:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ligger mer på "notat" nivå. Skriver når jeg starter/ stopper, hvor jeg har gått (fra/ til) hvor mye fisk jeg har fått, og hvem som har vært med. Har notater tilbake til 1991, som anerkjent nevrotiker er disse scannet og ligger tilgjengelige for diskusjoner ("Hvilket år var det vi traff dere på færøy?") Har hatt noen artige opplevelser med boken. En gang i Stavern kom et den mann bort og spurte om jeg hadde noe imot å vise frem båten til hans kone. De hadde ligget på innsiden av Nøtterøy i dårlig vær året før, og da hadde en slik båt kommet utover, mens sjøene slo over den. Siden hadde de snakket mye om at dette sikkert var en god båt. Litt artig da for oss med hjemmehavn ved Bergen å sammenligne notater, og slå fast at det var oss han hadde sett året før. (Det skal sies at sjefen ombord gjerne unngår slike turer).

Laholm

Link to post
Share on other sites

Etter hva Bjoris skriver så er det vel blogg det kalles det jeg bedriver på Havprat. Bilder og opplysninger med tracking og greier samt at venner kan komme med sine bemerkninger. Lettvint å slenge av et bilde og dermed lagre det på Avprat og fb.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Klart jeg fører logg. Starter såsnart jeg setter beina ombord. Avgang, ankomst, passeringer, vær og vind, distanselogg, motortimer, mannskap ombord, osv. Har vel en hyllemeter med loggbøker, som jeg skal ha med meg på gamlehjemmet. :cheers_wine:

Jeg gjør det samme.

 

Da jeg skulle ta D5L, måtte jeg dokumentere fartstid. En stabel med loggbøker gjorde at havnefogden her skrev en en bevintnelse på at jeg hadde mer en tilstrekkelig fartstid for å få D5L.

 

De danner også grunnlag for de turberetninger jeg har skrevet om mine seilaser.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...