Jump to content

Verktøy (ters) for uttak av impeller


Bonaqua

Recommended Posts

Kan også anbefale McPeller. Jeg har begge størrelsene liggende klar i verktøykassen, et uunnværlig redskap! Bytte av impeller går som en lek, uten at pumpehuset blir skadd...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke en vanlig, billig polygriptang? Hvis det er trangt i motorrommet, kan man bruke den minste tangstørrelsen. Impelleren trekkes lett ut uten å berøre pumpehuset.

 

Dessuten kan man bruke tangen til mange andre gjøremål mellom hvert impellerbytte.

Link to post
Share on other sites

Skiftet impeller på min Penta TAMD41B motor nettop. Kjøpte orginal Volvo impeller. I esken låg det en tegning av ett spesialverktøy til å trekke ut den gamle impelleren.

Det såg slik ut

 

ters2.jpg

 

Den orginale impelleren hadde ett lite gjenge parti i den enden som vender ut, som en skrur verktøyet i og terser med bolten. Kostet ca kr.40,-

Problemet hos meg var bare at det stod en uorginal impeller i og den hadde ikke disse gjengene så jeg måtte bruke to skrujern.

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

To skrujern er noe av det verste du kan bruke til å ta ut impelleren med! Pumpehuset er mykt og skades lett i kanten av skrujernene, noe som fører til at lokket ikke tetter. Pumpa suger luft, og vil derfor ikke pumpe vann. Mange båteiere som har opplevd dette etter hva jeg har sett...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det der ligner da mistenkelig på ett Yanmar impeller verktøy.

Ja det ser faktisk ut å være tatt fra samme bilde.

Forøvrig et genialt verktøy.

 

Ja det var det bildet jeg fannt som lignet mest. Tror faktisk det er omtrent indentisk.

 

Det verktøyet jeg kjøpte hos Volvo het 3843947 Avdragare og kostet Kr.37,- inkl. mva

og ikke 281,- som Yanmar skal ha. :giggle:

Redigert av Knut T. (see edit history)

Besøk min hjemmeside

Bayliner 2355 Ciera (solgt) Saga 32 (kjøpt)

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
  • 8 måneder senere...

Jeg tar godt tak med vannpumpetanga og bruker en stor skrutrekker som spett. Ikke noe problem å gjøre det med litt omtanke slik uten å skade pumpehuset. Impelleren kommer ut like lett hver gang.

 

Ellers har jeg erstattet skruene med pinneskruer og vingemuttere. Da er det fort gjort å skifte impeller og uproblematisk å entre pakningen. Dette har jeg gjort etter erfaring med å måtte bytte impeller under veis.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...