Pettern1972 Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 Jeg leser og leser og blir ikke klok på dette her. I min båt er det tenkt følgende løsning: fra land og inn i sikringsboksen (byggstrømsentral, ombygget av elektriker fra 3-fas til 1-fas) til en 16 amp jordfeilbryter. Videre ut til 3 forskjellige kurser med hver sin 16 amp automatsikring. Vurderer i tillegg å sette inn et galvanisk skille på jordingen mellom inntaket og jordfeilbryter. Kurs nr 1 skal gå til et stikk i cabinen, for tilkobling av tv, pc, støvsugeren, og en vifteovn på kalde dager. Kurs nr 2 skal gå til et stikk ved pentry så vi kan bruke vaffelpressa (madammen elsker ferske vafler), og evt kaffetrakter. Kurs nr 3 skal gå til en batterilader. Laderen er av typen Nordic Power (30amp) fra maritim.no. Den er ikke dobbeltisolert. Kan jeg da bare kutte ut jordingsledningen fram til dette stikket til laderen, og på den måte unngå å få en sammenkobling av landstrømjord og båtjord? Ingen ting annet skal kobles opp mot dette stikket. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Johannes Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 Du leser og blir ikke klok fordi mange er uening om hva som er en god løsning. Jordingen har som oppgave å redusere faren for at noen ombord skal få strøm gjennom seg som følge av feil på noe av det elektriske utstyret ditt. Det er det aller viktigste å tenke på, men det er også det eneste el. myndighetene tenker på. Du har nok lyst til å tenke litt på problemene knyttet til galvanisk korrosjon som følge av det gjerne er spenning på landjord.... For å ha et lovlig landstrømopplegg, i en fritidsbåt, skal landjord kobles sammen med motorblokk. I prinsippet har du da både landjord og flytende jord via propell/drev. Da har du også lagt til rette for galvanisk tæring..... Men det er lovlig. Hvis du kutter ut landjord eliminerer du faren for tæring som følge av feil på landjord. Da bør du også ha en jordingplate for å sikre god flytende jord. Nå er det ikke lov å kutte ut landjord.... Men så lenge båten ligger på sjø er det en trygg løsning og uendelig mye bedre enn å kutte både landjord og flytende jord som du snakker om. Da er du virkelig ute på ville veier. Klart du kan ha full kontroll på hva som plugges inn i den kontakten, aldri berøre laderen når det er spenning på osv.... Men så kommer det noen som ikke har den kunnskapen, eller du glemmer deg.. Skal du først gjøre noe som ikke er lov.... Sats på flytende jord. Eller invester i en skilletrafo. Ble du noe klokere??? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 Henger meg på denne tåden og viser mitt opplegg. Ikke sikker om det holder mål, derfor interessert i en tilbakemelding eller to. Jeg har altså skilletrafo for v.v.tanken som er montert under dekk. Under dekk også montert landstrømlader m/landjord, men dobbeltisolert. Først monterte jeg jordfeilbryter (JF) på sekundærsiden av traforen, og jeg koblet jord fra v.v.tanken til den ene fasen. Så snart jeg koblet til strømmen, koblet jordfeilbryteren ut - noe som var tungvint fordi jeg måtte krype under dekk for å resette. Fjernet derfor JF. Forutsetter at det ikke er noe korrosjon slik det er montert, dvs. 0 forbindelse fra landjord til sjøjord. Har hatt elektriker ombord som sa at det ikke var noe problem å koble jord fra v.v.taken til landjord når jeg brukte skilletrafo. Her er jeg noe i tvil om det er "heldig" korrosjonsmessig. Noen som har kommentarer om dette opplegget? Dette er et et veldig smart opplegg. VVtanken er den mest utsatte anleggsdelen i systemet ditt. Da trenger du en relativt liten skilletrafo, og er beskyttet mot feil i denne. Forskriftene kan nok tolkes i flere retninger vedrørende hva du bør gjøre med sekundærjord, men det eneste som kan få det til å gå strøm her, er en hypotetisk kortslutning mellom primær og sekundærviklingen. Forutsatt rett dimensjonert skilletrtafo er vel dette nærmest utenkelig, men kan løses med det jordfeilvernet du hadde på sekundærsiden. Jordfeilbryteren ble liggende inne etter restart. Det tyder vel på at det er "noe" som som skjer idet strømmen slåes på, ellers ikke. Og det må tyde på at det ikke er noe feil(?). Får prøve å bytte om, men blir ikke før det blir vår. I dag har vi fått 25 cm nysnø - og det er visst ikke slutt med det. Jeg har nok jobb med å rydde adkomst inn og ut for bilen. Helt enig med resonnementet ditt her Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 Hulda har kopperrør, det er ikke så uvanlig. Når det gjelder 'vanlig ferskvann' fra springen, så kan vi her i Norge bruke det som slukkemiddel i elektriske anlegg. Det leder dårlig. Og derfor har DSB forbudt lokalt jordplan! Om du går i elver, brakkvann eller i kanaler har du ingen eller dårlig jord med de konsekvensene det kan medføre. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 19.April.2012 Del på Facebook Svart 19.April.2012 Dødsfall har skjedd fordi et menneske i badekar har tatt i et elektrisk apparat med jordfeil. Med all respekt. Det tror jeg kommer mer av et metall badekar enn ferskvannet oppe i karet. vanlig ferskvann' fra springen, så kan vi her i Norge bruke det som slukkemiddel i elektriske anlegg. Jepp, og har du i tillegg høytrykkspyler er det nesten så godt som det kan bli. Portabel Hi-Fog. Det er interessant å lese i brosjyren det er linket til av trådstarter at leverandøren ikke nevner bruk av Dynaplate til jording i båt. Til det egner den seg svært dårlig. Den er tiltenkt å være jordplan i en HF/MF radioinstallsjon. Ligger man i en elv eller et lukket havnebasseng i kraftig regn vil den ikke ha noen funksjon. Konduktans i ferskvann ligger på rundt 50 mikroSiemens/cm mens den i saltvann er på rundt 50 milliSiemens/cm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.