Jump to content

Mekanisk tetning vs leppetetning på Johnson pumpe - hva er hva?

Sverre---

Recommended Posts

Skal skifte impeller på min Johnson pumpe og det står at "lip-seal" skal smøres med glycerin mens "mechanical seal" ikke skal smøres. Det fulgte med en O-ring og en pakning som ser ut som den er av polyuretan eller noe slikt. Det er kun sistnevnte pakning som skal benyttes i mitt tilfelle mellom lokk og pumpehus. Spørsmålet er altså om jeg skal smøre glycerin på denne pakningen eller ikke...?

Når det er snakk om lip-seal og mekanisk tetning er det snakk om aksletetninger. Lip-seal er en variant av en simmerring, mens mekanisk tetning er en grafittetning som går mot et sete av keramikk. Disse delene bør vaskes med rødprit før montering for å tette, viktig å ikke ha fett på her. Leppetetningen derimot liker litt smøring :smiley:

O-ringen under lokket har ikke noe med dette å gjøre. Gjør skikkelig rent og smør den med f.eks. silikonfett før du monterer så blir det bra. De fleste monterer nok den tørt. Går bra det også.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...