Jump to content

Når nye seil kjøpes, hva gjøres med de gamle?


Eureka

Recommended Posts

Dere som kjøper nye seil, hva gjør dere med de gamle?

Blir de liggende nedpakket i boden og følger med når båten eventuelt selges?

Jeg tenker på dette i forbindelse med at jeg er i kjøpsfasen av en brukt seilbåt, Comfort30, og seilene er gamle. Jeg har ikke fått sett på dem enda, men de skal være funksjonsdyktige. :) Siden nye seil koster skjorta og krever litt sparing, så hadde det vært kjekt å få fatt i "nye" brukte seil i grei stand inntil videre.

Men jeg ser at det er lite brukte seil til salgs på finn.no. Kanskje det blir flere til salgs etterhvert.

 

-oppfordrer herved dere som har seil liggende, særlig til Comfort30, om å legge de ut på markedet herpå BP, om dere aldri kommer til å bruke dem igjen :) Det ser jo ut til at det er mange her nå som går inn i seilbåtmarkedet med "ny" båt med gamle seil..

Link to post
Share on other sites

Hvis Finn-annonsene er noe å gå etter, så virker det som om svært mange beholder de gamle seilene sine. Mange objekter ute med flere komplette garderober i varierende stand. Turseilere flest venter kanskje så lenge med å bytte, til de gamle seilene er utblåste og nesten uomsettelige?

Link to post
Share on other sites

Jrg har 2 rom i kjelleren fyllt til taket med seil, mye til de båtene jeg har nå og noe til eldre båter. når man driver med regatta seiling blir det mye seil som et i god stand og jeg tror det er ganske vanskelig å selge. Vet at noen seilmakere selger brukte seil for kundene, north sails har lister liggende på nett over deres seil. før du skal begynne å se bør du finne målene på seilene du skal ha for å finbe ut hvilke andre båter som har seil som muligens passer. Seilmakere fjør også modifikasjoner og tror ikke det er så utrolig dyrt.

Link to post
Share on other sites

Med andre ord så er det ikke mange brukte seil å få kjøpt. Jeg har også sett at det ofte følger med gamle seil hvor disse er byttet ut. Men når det er byttet til rulleforseil så er vel ikke disse lengre brukandes til noe...

 

 

 

 

Jeg har et Boding storseil liggende som jeg mener bør passe bra til en C 30.

Send meg pm dersom du er interessert.

fint, sender deg en im.

Link to post
Share on other sites

Hvis det dreier seg om en båttype med aktivt regattamiljø er det ofte mer på bruktmarkedet, seil som ikke er i regattaform lengre kan godt funke som turseil i mange år.

 

Det høres jo oppløftende ut. Spørs om jeg ikke får melde meg inn i Ålesund seilforening for å få "en fot innenfor". :)

 

Men hva snakker vi om pris på et 16 m2 brukt storseil?

 

Ifølge udkik.dk så er det oppgitt at Comfort30 har P: 10.0 meter og E 3.0 meter. Det er det som er mastelik og bomlik, er det ikke? mao skal lengdene være lik dette, ihvertfall ikke mere? - noen cm kortere på begge mål kan tolereres? videre forstår jeg det slik at det er fullspilet seil som er tingen.

 

(jøjje meg så mye som skal læres) takk for at dere bærer over med meg.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med andre ord så er det ikke mange brukte seil å få kjøpt. Jeg har også sett at det ofte følger med gamle seil hvor disse er byttet ut. Men når det er byttet til rulleforseil så er vel ikke disse lengre brukandes til noe...

Joda et forseil kan brukes selv om det ikke er sydd som rulleseil. Det må ofte kuttes litt i forliket da det blir for langt når rulleforstaget blir montert. Men fasongen i seilet er anderledes da det er sydd for å være effektivt i et vindområde. En rullefokk har en form som gjør at det holder rimelig profil når man ruller inntil ca 30%.

 

Det høres jo oppløftende ut. Spørs om jeg ikke får melde meg inn i Ålesund seilforening for å få "en fot innenfor". :)

 

Men hva snakker vi om pris på et 16 m2 brukt storseil?

 

Ifølge udkik.dk så er det oppgitt at Comfort30 har P: 10.0 meter og E 3.0 meter. Det er det som er mastelik og bomlik, er det ikke? mao skal lengdene være lik dette, ihvertfall ikke mere? - noen cm kortere på begge mål kan tolereres? videre forstår jeg det slik at det er fullspilet seil som er tingen.

 

(jøjje meg så mye som skal læres) takk for at dere bærer over med meg.

 

En seilforening er et godt utgangspunkt. Jeg har kjøpt/solgt seil på bruktmarkedet. Jeg har høye krav til regattaseilene mine men er ikke så nøye på seilene jeg bruker på tur. Men direkte dårlige seil gidder jeg ikke å seile med da det går ut over komforten til familien.

 

Når det gjelder brukt storseil må man trø litt varsomt. Et storseil som er sydd til brøkdelsrigg fungerer ikke så bra til matheadrigg, dette pga krummingen som blir designet i seilet. Skal man også sy litt om flyr tusenlappene fort og det er jo fortsatt et gammelt seil. Det skal jo litt til at revekroker og innfesting i masten står helt riktig noe som er viktig slik at sleidene ikke blir trukket ut av masta.

 

Men så er det forskjell i hva folk mener med et bra seil. Hvis det ikke revner er det bra mener jo noen.

 

Min erfaring er at turseil til "gamle" båter på bruktmarkedet ofte er elendig. Jeg har dog truffet folk som har gjort gode kjøp, men de fleste seil ville jeg ikke betalt noe for. For nyere båter finnes det endel nye standardseil på markedet som blir byttet ut fordi at eieren ønsker bedre seil.

 

Fullspilet seil holder formen lengre en korte spiler. Man kan også forlenge levetiden på et gammelt seil ved å spile det opp med fulle spiler.

Link to post
Share on other sites

Jeg har høye krav til både tur og regatta seil, men bruker absolutt ikke de samme seilene.

Hadde en episode hvor jeg skulle selge en andunge som var et skikkelig vrak, båten hadde gamle dårlige seil og jeg hadde ikke kjøpt nye fordi det ikke var økonomisk forsvarlig. Det er viktig å huske at man IKKE får noe mer for en båt med mye seil, men den er kanskje lettere å selge enn en som har lite seil.

Når jeg skulle selge andungen skrev jeg i annonsen at den hadde dårlige seil, men god spinnaker. Jeg mente seile var helt klare for utskifting men når første man som skulle se på båten kom og så på seilene mente han at de var i utmerket stand og skjønte ikke hva jeg klagde på.

Godt eksempel på at det er forskjell på folk :lol:

 

Levetiden på et dacronseil som blir litt brukt tror jeg de fleste seilere ville sette en levetid på ca 10 år, og man bør nok ikke betale spessielt mye for brukte seil.

Link to post
Share on other sites

Det høres jo oppløftende ut. Spørs om jeg ikke får melde meg inn i Ålesund seilforening for å få "en fot innenfor". :)

 

Men hva snakker vi om pris på et 16 m2 brukt storseil?

 

Ifølge udkik.dk så er det oppgitt at Comfort30 har P: 10.0 meter og E 3.0 meter. Det er det som er mastelik og bomlik, er det ikke? mao skal lengdene være lik dette, ihvertfall ikke mere? - noen cm kortere på begge mål kan tolereres? videre forstår jeg det slik at det er fullspilet seil som er tingen.

 

(jøjje meg så mye som skal læres) takk for at dere bærer over med meg.

 

Ja, i følge forklaringsfiguren på udkik.dk så er P og E hhv. mastelik og bomlik (http://www.udkik.dk/app/yyshow.jsp?id=COMFORT30&pr=1413). Når det gjelder marginene så er det viktigste at seilet ikke er for stort, da får du jo ikke satt det ordentlig. Det kan godt være mer enn «noen» cm. for kort langs bom og mastelik, det blir jo et spørsmål om hva du har å velge blant. Et brukt seil kan også ha strukket seg litt, slik at det nå kan være litt større enn selger går rundt og tror, han vet vel bare hvilke mål han ba om da seilet var nytt.

 

Alternativet er seff å kjøpe et seil som er for stort og få en seilmaker til å tilpasse det. Det koster ikke allverden, og har du et knalltilbud på seil som er litt for stort er det absolutt noe å vurdere. Seilene må innom seilmaker for litt fixing innimellom, så når du er på bruktmarkedet kan det godt hende du må innom seilmaker uansett.

 

Fullspila storseil antar jeg er bra *hvis* du har riktige spiler, dvs. som er myke i forkant og blir gradvis stivere akterover, slik at de hjelper til å holde fasongen på seilet. Da kan du beholde nogenlunde god fasong på seilet selv om duken begynner å bli utblåst. Ideell stivhet avhenger sikkert også av vindstyrke, hvis man skal pirke. *Antar* det er en grunn til at ikke alle har dette; nemlig at et seil med optimal fasong i utgangspunktet er bedre, men det vil da raskere miste fasongen over tid.

 

Seilmåling er forøvrig en egen vitenskap så hvis du får ånden over deg finner du alle detaljene om du googler litt på f.eks. seiling.no og norlys.no.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...