Honduras Startet 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 26.Mars.2012 Ser enkelte her som har noen skikkelig voksne henteturer. Det er ikke min. Men jeg spør likevel... Har kjøpt båt, og skal hente den rundt midten av mai. Blir å følge med på værmeldinga i dagene føre. Antageligvis en lørdagstur med to-tre personer som er med for turens skyld. Satser på sol Er en Nor-Dan 660 BR, Denne typen: Båten ligger i Porsgrunn, og jeg skal ha den over til Fredrikstad, nærmere bestemt til Strømtangen. Nå har jeg aldri vært på Vestfold-siden med båt, så jeg spør likegodt her om det er noen gode rute-forslag i forhold til innaskjærs/utaskjærs osv. Vi kommer til å ankomme Porsgrunn på morgenen, og realistisk kan vi kanskje regne med å legge ut i 10-11 tiden etter å ha gjennomgått de siste detaljer sammen med selger. Økonomisk marsjfart tror jeg er rundt 24-25knop(topper på 42). Tanken er å dra nordover på vestfold-siden til vi kan dreie styrbord og ta peiling på Strømtangen fyr. Båten er 22' og tåler da litt sjø, men det er greit å befinne seg kystnært til vi finner et fornuftig krysningspunkt. Fint om dere kan tipse om rute, hvor vi kan bunkre bensin, er det noen steder det er fint å ta lunch på veien oppover etc. Ikke noe gourmet-restaurant, men ligger det et bakeri eller noe annet hyggelig ute i skjæra på veien oppover er det jo fint. Er det lokale fartsgrenser osv vi skal ta hensyn til. Greit nok om det står et skilt på land, men det er liksom ikke avmerket i kartet. Dersom vi må gå lange strekk i 5 knop må tidsplanen ta høyde for det. Båten har rundt 130 liters tank, og bruker nok 20-25 liter/time i marsjfart (220Hk Mercruiser 4,3 V6), så vi trenger vel kanskje ikke bunkre? Kommer til å ha med kartplotter, papirkart, iPad, VHF, ekstra bensinfilter, Totalmedlemskap i RS er tegnet osv så jeg tror vi skal være greit forberedt på den biten. Har en slags tanke om at det kan ta 1,5-2 timer nordover dersom vi kan kjøre i plan, deretter 30-45 minutter over fjorden, men det har jeg ikke sett så nøye på. Kom med tips Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
glalaks Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Flott båt:) ELlers har jeg desverre lite å bidra med Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Joerg Becker Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Gratulerer med ny båt. Men, kanskje hver sin redningsvest, vannet er kalt også i Mai. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Salt Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 Fra Brevik østover mot Svenner, videre til Tjømebåen sønnapå Færder, derfra peiling på Søstrane og Struten fyr. Du ser kanskje Strømtangen fyr fra Tjømebåen også. Se på kartet for detaljene. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Roger jo Svart 26.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2012 (redigert) Ser enkelte her som har noen skikkelig voksne henteturer. Det er ikke min. Men jeg spør likevel... Har kjøpt båt, og skal hente den rundt midten av mai. Blir å følge med på værmeldinga i dagene føre. Antageligvis en lørdagstur med to-tre personer som er med for turens skyld. Satser på sol Båten ligger i Porsgrunn, og jeg skal ha den over til Fredrikstad, nærmere bestemt til Strømtangen. men det er greit å befinne seg kystnært til vi finner et fornuftig krysningspunkt. Fint om dere kan tipse om rute, hvor vi kan bunkre bensin, er det noen steder det er fint å ta lunch på veien oppover etc. Ikke noe gourmet-restaurant, men ligger det et bakeri eller noe annet hyggelig ute i skjæra på veien oppover er det jo fint. Er det lokale fartsgrenser osv vi skal ta hensyn til. Greit nok om det står et skilt på land, men det er liksom ikke avmerket i kartet. Dersom vi må gå lange strekk i 5 knop må tidsplanen ta høyde for det. Båten har rundt 130 liters tank, og bruker nok 20-25 liter/time i marsjfart (220Hk Mercruiser 4,3 V6), så vi trenger vel kanskje ikke bunkre? Kom med tips Gratulerer med båten. Bunkre her ved Kultangen brua. Esso Brua Servicesenter 35 55 08 34 N 59° 8.041', E 9° 37.848' ' Eller Nor Bunkring AS 35 97 23 18 Stoa Langesund N 59° 0.537', E 9° 44.814' Så var det været da. det finner en fort ut av på utsiden av Langesund Det er hormalt mindre sjø på utsiden av Tvistein fyr og så kommer Colorline kl. 1400 fra Sandefjord, må være bra og dilte etter over.. Porsgrunn Langesund ca.10nm Langesund Fredrikstad ca. 45 nm Redigert 26.Mars.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Honduras Svart 27.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2012 Takker for innspill så langt. Får sette meg ned med sjøkartet og dra noen linjer... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Honduras Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Drar seg mot henting førstkommende helg, 12. eller 13. mai. Ser an været. På Storm.no ser det slik ut når jeg sjekker Færder: Lø 12. mai Kl 12 - 18 0.0mm 3 m/s DØGN Maks Min 10°C / 7°C Sø 13. mai Kl 12 - 18 0.0mm 2 m/s DØGN Maks Min 9°C / 6°C Søndag peker seg vel ut som favoritt så langt, med svak sønnavind bør ferden nord-østover kunne bli fin. Endelig avgjørelse på fredag kveld når oppdatert værmelding foreligger. Nå skal det vel ikke akkurat by på problemer å dra på lørdag heller, men tar det som en tur og da velger jeg den fineste dagen Hvis været blir så fint som varslet tilsier, antar jeg ruten blir :Brevik, forbi Mølen, utenfor Tvistein, deretter nordover utenfor Rakkebåene og Svenner, utenfor Lille Færder og så peiling rett på Struten og Strømtangen. Så kommer et spørsmål om fart. Jeg vil anta det er fartsbegrensning i Porsgrunnselva. 5 knop? Er det deretter "fri fart" fra jeg runder ved Herøya/Torsberg eller er det fartsbegrensninger lenger utover også? Må en tur på butikken og kjøpe meg et nytt papirkart også ser det ut til. Mine kart dekker bare riktige siden av fjorden. Selv om det står plotter i båten, samt at jeg har med en iPad og to iPhone med Navionics Marine på som backup, er det liksom greit å brette ut litt papir for å se plottet skikkelig. Synd ikke temperaturen er litt mer hyggelig... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Fusebox Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Kjøp deg et stort oversiktskart, om du har anledning. Når du skal et langt stykke, blir båtsportkartene altfor små og uoversiktlige. God tur :-) ..og gratulerer med ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 (redigert) Takk for det, gleder meg til hentingen. Og ikke minst resten av familien, som ikke har sett båten enda... Så annonsen på Finn, dro å så på den og tegnet kontrakt. Det skal vel tillegges at rederinnen "forhåndsgodkjente" eventuelt kjøp, men de har altså bare sett annonsen, ikke selve båten. Kan jo legge ut link til annonsen, så kan dere se selv... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32235065 Redigert 7.Mai.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
BØstrøm Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Ville dratt nordapå Færder. Fra Tjømebåen sikter du rett på store Færder, og får en stake å lene deg på. Derfra er det litt fra land på Store Færder, til du er i Oslofjorde, med Strømtangen rett over fjorden. Kun noen navigasjonsfarer sør for Missingene, og nord for Rauer. Går du midt imellom her er du trygg, men dette ser du i kartet. Ikke gå innom Rakkeboene om du ikke er kjent. Skal du innom noe sted bør det vel bli inn til Sandesund etter Tjømebåen. Det blir liten omvei. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 De stolene så sinnsykt gode ut! Og prisen så også veldig fin ut.. Så ut som et godt kjøp... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Honduras Svart 7.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Og jeg fikk prutet enda litt.... Tror både selger og kjøper var fornøyd, og da må det være bra. Bøstrøm, tenker du at jeg skal gå innenfor lille og store Færder før jeg krysser, eller bare holde nordover på utsiden til jeg har passert store Færder? Har ikke fiunnet Tjømebåen på iPaden, men finner den sikkert på papirkartet. Skal inn på sydsiden av Strømtangen, så kurs fra Færder rett mot Struten og Søstrene og videre inn mot Strømtangen er "retteste" kurs. Skal være åpent vann som er greit å krysse hvis sjøen ligger. Med flatt vann og fri sikt er jeg vel over på en halvtime. Er det skikkelig møkkavær går vi nok lenger nordover på vestsiden før vi krysser fjorden. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
pipp Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 Været ser vel bra ut begge dager? Start på lørdag så har du en dag å gå på. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 7.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2012 (redigert) Hvis en aldri har vært på vestsiden, så er det jo fint å se på litt av skjærgården. Så frister det å komme tilbake. Svenner-Færder-rett over er jo en kjedelig tur utaskjærs... Tar litt lenger tid, men ikke mye. Med en båt som dette kan en jo gunne på litt på transportetappene. Og prøve å få med seg litt å se på også. Jeg ville anbefale forbi langesund (vest av langøya) (Egentlig mer fine steder utover mot Langangsfjorden/Håøyfjorden, men vanskelig å se om en ikke er kjent) - Forbi Nevlunghavn (nord av Oddane og Bramskjæra) - Gunne på forbi utsiden av ytre røde stake ved Rakkebåene (Mange har gått på en smell i området :) ) - nord av Svenner fyr - og videre forbi Tønsberg tønne opp Tønsbergfjorden. Så heler roe ned inn vest av Tjøme og sundet nord på Tjøme. Så gunne på igjen over til Fredrikstad. Om det er mye sjø kan en også holde litt oppover innaskjærs før en krysser over mot Rauer. Redigert 7.Mai.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.