Jump to content

Vårstell på påhenger


Sebaldus

Recommended Posts

Er i gang med vårstellet av en 9.9 Yamaha 2000 modell med lang stamme.

 

Har desverre ikke manualen, og vet derfor ikke hvor mye gear olje jeg trenger. Regner at jeg bør kjøpe 2 sånne standard tuber, men det er kjipt å ha for lite så er jeg helt på viddene her?

 

Noen tips til hvor jeg får god gearolje for pengene? Er jo ikke den store investeringen men er det noe forskjell på Biltema og orginal Yamaha-olje (for å ta ytterpunktene)?

 

En annen sak er tennplugger. Disse bør nok byttes og skal være av typen NGK BR7HS-10. Er det noen vits i å kjøpe NGK eller er billigmerkene like bra? Noen bedre enn andre?

 

Har tidligere mest hatt gamle motorer der jeg har kjøpt slikt på Biltema, men denne motoren er relativt ny så jeg vil helst ikke gjøre noen tabber  :cheers:

Link to post
Share on other sites

På de fleste påhengere er det to hull til oljekammeret i giret. Sett motoren loddrett og skru ut begge skruene, nå tømmer kammeret seg. Når du skal fylle setter du tuben i det nedre hull og fyller oppovert til det kommer ut olje i det øverste hullet. Kan være litt vrient hvis du trenger flere tuber (reserve til neste år). Sjekk den olja som du tapper av motoren, hvis den er hvit er det vann i olja og da har du et problem med utett undervannshus

Link to post
Share on other sites

I manualen står det et eller annet med kvart mener jeg å huske...Altså kvart eller tre-kvart ;-) Ellers står det vel mye et moment, men brukes dette i praksis? Mangler pluggnøkkel til momentnøkkelen min men kan saktens investere hvis dette er nøye.

Link to post
Share on other sites

Du skal trekke pluggen 1/4 til 1/2 omdreining, ifølge min manual for en 4hk Yamaha.

Ingen grunn til at det skal være anderledes på din. Aluminiumstopp på begge.

Bruk vanlig gearolje som møter spesifikasjonene. Jeg ble forøvrig anbefalt av Volvo,

for mange år siden, å bruke Multigrade Oil i hekkagregatet. Har gjort det siden,

på alle mine påhengsmotorer også. Ingen har tatt skade. Har fremdeles 2, og den

ene er over 20 år gammel. Det kan være litt klønete å fylle olje fra bånnpluggen,

selvom det, som nevnt her tidligere, er riktig fremgangsmåte. Jeg skrur en blank

slange i nederste hullet,bøyer denne opp, kan dermed sjekke riktig nivå når

jeg fyller fra øverste hull. Skru i øverste plugg før du tar av slangen og skrur i

nederste hull.

 

Lykke til

Ben

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder tennplugger så er dette ikke noen lur ting å spare penger på. Har dårlig erfaring med billigmerkene, og da særlig Biltema sine! Hjalp nettopp en slektning med en bil som ikke ville gå, og der var det fullt overslag i tre av fire nesten nye Biltema plugger. Har også tidligere opplevd mye irritasjon på grunn av dårlige plugger. Så jeg for min del holder meg til NGK, Bosch eller Denso plugger.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder valg av girolje: Biltemas koster 19,90 for en standard tube, innholdet kommer opprinnelig fra samme "tapperi" som har tiger som symbol..... Hvem Yamaha kjøper sitt produkt fra vil de helt sikkert ikke ut med, men prisen ligger sikker en del over Biltema???? Og sansynligheten for at innholdet er identisk er ganske stor. Forøvrig regnes "tigerleverandøren" som en av "hovedleverandørene" til "merkeprodukter". Imidlertid vil de aller fleste som leverer "egne oljemerker" som f.eks. VolvoPenta/Yamaha/Mercury bytte leverandør innimellom - de kjøper rett og slett inn der det er billigst. Dette gjelder selvfølgelig også for et firma som Biltema. Derfor kan f.eks. en VolvoPenta-olje være produsert/tappet av Esso det ene året, av Statoil det andre. Men så er det i tilegg slik at f.eks. Statoil kjøper/tapper bensin hos Esso, mens Esso f.eks. kjøper/tapper enkelte smøreoljer hos Statoil.

Dermed - navnet på tuben forteller egentlig ingen ting om innholdets opphav - kjøper man et oljeproduket bør man derfor primært holde seg til spesifikasjonene og kvalitetsnormer.

Link to post
Share on other sites

Fikk i grunnen bekreftet deg jeg trodde her. Kjøper olje på biltema og tennplugger en litt mer skikkelig plass. Ingen grunn til å spare får kroner og  får dårlige varer, men heller ingen grunn til å betale alt for mye!

Takk for god hjelp!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...