Jump to content

Skal kjøpe 4 hester til jolla, noen som har anbefalinger?


JNS_77

Recommended Posts

Skal kjøpe en 4 hester for å sette på juniors Pioner 8 mini (235). Jeg sliter med å velge mellom Mercury og Suzuki.

 

- Mercury er bygget sammen med Tohatsu, og har 1 fordel: Girhendel er montert fremme på motoren.

- Suzuki har noe høyere slagvolum (138ccm vs. 123ccm), rorkult er montert på motorstamme, og ikke på motorkasse (lavere vibrasjoner) og den har et kraftig bærehåndtak bak.

 

Vekten er identisk. Har hatt en Mercury 50 hester i 15 år uten feilslag, har hatt 60 hester Suzuki i 6 år uten noe krøll så har god erfaring fra begge merker og således ingen preferanser.

 

Er det noen som har erfaring fra disse små påhengerne og kan hjelpe til med valget?

Link to post
Share on other sites

Hallo!

 

Mercury, Mariner og Tohatsu 4 og 5 hp. er alle de samme og levert av Tohatsu.

(Snakker om 2 takt)

 

 

Det som skiller disse er med og uten integrert tank og kombinasjonen.

 

Mener det er som følger:

 

Tohatsu 4 hp har integrert tank

Tohatsu 5 hp har ekstern tank

Mercury 4 hp har intergrert tank

Mercury 5 hp har både integrert og ekstern tank (har denne selv).

Mariner 4 hp har ekstern tank

Mariner 5 hp har både integrert og ekstren tank

 

Mener det var slik, ikke arrester meg om jeg bommet på noen av tankalternativene.

 

Når jeg valgte motor var jeg bevist på jakt etter en 5 hp med kombinert mulighet mht til bensintank, altså Mercury eller Mariner.

Dette for å kunne slippe å dra med 12 liters tanken hele tiden, men mulighet til det ved lengre turer.

 

Gode motorer som går og går.

Målte båten (en Zodiac 285) til 16 knop med meg (en voksen mann) og to barn ombord med 5 hesteren på.

 

Lykke til!

 

/Shalom

Link to post
Share on other sites

Har selv en tohatsu 4 hk totakt som jeg oppraderte til 5hk (byttet et par dyser og reedventil), går meget bra. Thohatsu laget disse for både mercury og Mariner, 5hk fåes men intern tank og med intern + ekstern. Tror disse 5 hk toktakterene yter forholdsvis bra effekt i forhold til andre, ser slik ut når småtrolla kjører rundt isammens andre med samme motorstr med andre merker. Men var kjapp for disse totakterene har jo gått ut av produksjon, og er forholdsvis populære og begynner å bli etetrtraktet på bruktmarkedet.

Redigert av ole-m (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du vurdert Tohatsu? Jeg kjøpte en ny 5hk til Steady'en i fjor, og synes den går veldig bra. Bra pris også. Guttungen på 9 klarer å operere den alene.

 

 

-Jørn

 

 

Tohatsu og Mercury er den samme motoren - lages av Tohatsu i Japan. Ryktene sier at de også skal produsere for Evinrude nå. Mercury selges av en eller annen grunn billigere enn Tohatsu nå.

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt en Suzuki 6 hk firetakter siden 2010 på gummibåten. Den har intern tank på 1,5 liter med tilkobling for ekstern tank på 12 liter. Muligheten for både intern og ekstern tank avgjorde valget for oss og det er vi veldig fornøyde med. Stort sett holder det med den interne tanken og vi slipper å styre med den eksterne.

 

Suzuki sine 4, 5 og 6 hesters firetaktere er samme motor (identisk størrelse og vekt) så da ble det 6 hester på oss. Den starter lett og har vært 100 % pålitelig, men det skulle vel bare mangle da den praktisk talt er ny fremdeles.

 

Jeg tror det er liten praktisk forskjell på de merkene som er nevnt i tråden så langt og ville definitivt valgt en av de med intern tank og mulighet for ekstern tank. Personlig ville jeg gått for en firetakter også om jeg skulle velge på nytt, gjerne en Suzuki.

 

Edit: Fikset stavefeil.

Redigert av Frode S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å tilføre rundt Tohatsu'en vi kjøpte i fjor: 5 hk, 4 takt, intern tank, med mulighet for ekstern i tillegg. Det er en ekstern switch på denne. Intern tank var et krav for oss, men jeg vil i år anskaffe en ekstern tank i tillegg. Kjører nå (dvs. i fjor sommer) med en liten 5l reservekanne i båten, etter jeg undervurderte kapasiteten på en tur til Drøbak i fjor :-)

 

 

-Jørn

Link to post
Share on other sites

Tohatsu og Mercury er den samme motoren - lages av Tohatsu i Japan. Ryktene sier at de også skal produsere for Evinrude nå. Mercury selges av en eller annen grunn billigere enn Tohatsu nå.

 

Akkurat samme merket eg i fjor når eg kjøpte mercury 6-hken.. Eneste forskjell er klistremerkene og at Tohatsu er 1000+ dyrere..

 

Men kan anbefale den motoren.. Bruker nesten ikke bensin.. Etter at innkjøringen var ferdig var det litt under halv tank igjen.. :smiley:

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Enig! Jeg har en 4 HK (2T) til overs fra en annen båt. Den går som en kule - den er til salgs :thumbsup:

 

Ellers takk. Er ute etter å kjøpe 4-takter og helt ny. Prisforskjellene mellom brukte og nye er minmale - enkelte forsøker jo å selge 4-5-6 år gamle motorer for bare et par tusen under nypris. Morsomt også å se mange som forsøker å selge bruke 9,9 firetaktere på finn.no for tilsvarende pris som det nye motorer faktisk tilbys til.

 

Den største fordelen med å kjøpe nytt er garanti og at jeg kan levere den inn hvis noe er galt. I tillegg så ryker det ikke av 4-takterne og jeg kan bruke den samme bensinen uten oljeblading som jeg kan til den andre båten. Det begynner å bli en stund siden 2-taktsmotorene var nye, og jeg har ikke tenkt å bruke mye tid på å mekke på en gammel påhenger. Jeg skal skifte plugger, olje, oljefilter og girolje samt kjøre i ferksvann. En time om våren og en time om høsten.

Link to post
Share on other sites

.. jeg har ikke tenkt å bruke mye tid på å mekke på en gammel påhenger. Jeg skal skifte plugger, olje, oljefilter og girolje samt kjøre i ferksvann. ..

Ja... jo..., men min erfaring med 2- og 4-taktere er omtrent det Bitteliten sier noe om litt lengre oppe.

Jeg har 5 påhengere nå og med de nyere firetakterne har det vært gjennomgående mer plunder med enn mine tidligere liv med 2-taktere. Favoritten min er fremdeles en Yamaha 9,9 2-takt fra ca 2006, som aldri har hatt et feilslag og som utover dette er fint lite kresen på stell.

Jeg tror ikke 4-taktere nødvendigvis er synonymt med driftsikkerhet og verktøyfrie soner.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At det er like greit å kjøpe en slik motor ny, er jeg helt enig med JNS_77 i. Alt for høye priser på brukte. Jeg solgte forresten en to år gammel Suzuki 6 HK firtakter for kr 6000,- Nypris var 8000,-. Selv synes jeg det var et altfor lite prisavslag.

 

Men ja, jeg solgte denne 6 HK Suzuki firtakteren. Jeg må bare innrømme at jeg aldri likte den. Ikke det at det var noe galt med den, men den var treg. Dvs treg i akslerasjon. Riben ville ikke plane med meg og kona. Jeg synes også den svev litt "kjipt". Sikkert en god motor, men jeg tror neppe jeg kjøper en slik ensylindret firtakter igjen.

 

Jeg kjøpte en gammel 8 HK Yamaha til Riben isteden. Med denne planer Riben med meg og kona. :thumbsup:

 

Men jeg er enig med dem som heller hadde kjøpt en pent brukt 4-5 HK Yamaha to-takt, enn en firtakt 4 HK. En slik Yamaha går nesten uansett bare den får rein bensin og litt stell.

Redigert av finnmarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...