Jump to content

12 volt tv - hva slag kabel


Yankee

Recommended Posts

Du trenger en plugg som passer til kontakten på TV-skjermen, og ledningen må jo koples riktig mht +12V og 0. (Fulgte det ikke med kabel for 12V?)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

hvis du vil kappe den kabelen, så mål først hvilket hull i kontakten i kabelen (i den enden som skal inn i TVen) som har +-spenning. Da må 220V-omformeren være plugget i stikk-kontakten.

Merk deg hvilket hull og hvilken sida av kabelen som er pluss. Husk å ta ut støpselet av stikk-kontakten før du klipper av.

Men du burde jo heller ha en egen kabel til batteridrift, så kan du bruke omformeren når du har landstrøm.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hadde en JVC lcd tv som gikk på 12V, men ikke på "11,99" volt.. Den var særdeles følsom for spenningen... skjermen ble svart om spenningen falt... Den funket utmerket når båten hadde landstrøm og laderen var tilkoblet... Så godt areal på kablingen er viktig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Grundig 19", og 12volt kabelen som kunne leveres til den hadde ikke noen form for spenningsregulering. Så jeg laget en kabel selv med sigarettennerplugg i den ene enden og en plugg som passet i TV'n i den andre enden og koblet rett mot båtens 12volt anlegg. Og det funker enten vi ligger med lav spenning ned mot 12volt, eller lader med 14,4volt.

 

Å kjøre TV'n på 230volt via en inverter, ville jeg være skeptisk til så sant inverteren ikke leverer ren sinus spenning. En har ingen garanti for hvordan TV'n takler modifisert sinus.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset.

Hadde en gammeldags tv med bilderør som jeg kjørt på omformeren, men den gikk fløyta etter bare noen timers bruk. Tror det skyldes at omformeren ikke klarte å levere nok strøm ved oppstart, slik at den sto og peep litt i starten.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor vil dere innføre effekttap ved først å omforme fra 12VDC til 230VAC og så tilbake til 12VDC? Har dere så stor batteribank at det bare er å sløse i vei?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...