Yankee Startet 27.Mars.2012 Del på Facebook Startet 27.Mars.2012 Hei har en 22 tommers flatskjerm som skal kunne gå på 12V. Kabel er ekstrautstyr til noen hundrelapper, men er den nødvendig? Er det bare en vanlig ledning? På 220V ledningen henger det en omformer, så da er vel inngangen i TV 12volt og kan kobles direkte til batteri? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 27.Mars.2012 Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Du trenger en plugg som passer til kontakten på TV-skjermen, og ledningen må jo koples riktig mht +12V og 0. (Fulgte det ikke med kabel for 12V?) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Worry II Svart 27.Mars.2012 Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 (redigert) Jeg tror Grundig har sluttet å levere med denne kabelen til sine 12-volts tv'er. De skal ha denne i alle fall: http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/andre-lyd-og-bildeprodukter/kabler-adaptere/KAM8920/grundig-12v-kabel-1-8m De fulgte med før, men ikke nå lenger.. Redigert 27.Mars.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 30.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 Fulgte ikke med kabel, men kan jeg bare kappe 220 volt kabelen etter omformeren? Hva er i så fall + og -? eller er det vekselstrøm som skal inn på 12 volt også? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 30.Mars.2012 Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 hvis du vil kappe den kabelen, så mål først hvilket hull i kontakten i kabelen (i den enden som skal inn i TVen) som har +-spenning. Da må 220V-omformeren være plugget i stikk-kontakten. Merk deg hvilket hull og hvilken sida av kabelen som er pluss. Husk å ta ut støpselet av stikk-kontakten før du klipper av. Men du burde jo heller ha en egen kabel til batteridrift, så kan du bruke omformeren når du har landstrøm. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Sydvesten Svart 30.Mars.2012 Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 Hadde en JVC lcd tv som gikk på 12V, men ikke på "11,99" volt.. Den var særdeles følsom for spenningen... skjermen ble svart om spenningen falt... Den funket utmerket når båten hadde landstrøm og laderen var tilkoblet... Så godt areal på kablingen er viktig.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Yankee Svart 30.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 Men er der noe ekstra for spenningsutjevning eller noe på kabelen som man får kjøpt, eller er det bare en dyr ledning. TV er av typen Denver. Kanskje det er bedre å bare kjøre den på omformer da? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2012 Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 (redigert) Jeg har en Grundig 19", og 12volt kabelen som kunne leveres til den hadde ikke noen form for spenningsregulering. Så jeg laget en kabel selv med sigarettennerplugg i den ene enden og en plugg som passet i TV'n i den andre enden og koblet rett mot båtens 12volt anlegg. Og det funker enten vi ligger med lav spenning ned mot 12volt, eller lader med 14,4volt. Å kjøre TV'n på 230volt via en inverter, ville jeg være skeptisk til så sant inverteren ikke leverer ren sinus spenning. En har ingen garanti for hvordan TV'n takler modifisert sinus. Lars H. Redigert 30.Mars.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Yankee Svart 30.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 Takk for tipset. Hadde en gammeldags tv med bilderør som jeg kjørt på omformeren, men den gikk fløyta etter bare noen timers bruk. Tror det skyldes at omformeren ikke klarte å levere nok strøm ved oppstart, slik at den sto og peep litt i starten. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 30.Mars.2012 Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 Jeg kjøpte en 24" Led-Tv fra netthandelen. Den er også 12v, men fulgte ikke med kabel. Har planer om å bruke omformeren jeg da. Bør funke det? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2012 Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 Hvorfor vil dere innføre effekttap ved først å omforme fra 12VDC til 230VAC og så tilbake til 12VDC? Har dere så stor batteribank at det bare er å sløse i vei? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
enter4u Svart 30.Mars.2012 Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 Jeg har nok batteri Og en film iblant skader da ikke. Er bare å lade det, så er det på topp igjen. Enten ved å starte motoren eller dra fram et aggregat Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.Mars.2012 Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 Eg kjøpte ein Dantax LED-TV med (kun) 12V-inntak. Klipte av sigarettpluggen og kopla direkte i straumanlegget om bord. Fungerte fint. TV-en er på reparasjon no, men det trur eg er grunna produksjonsfeil (DVD-spelaren streika etter tre veker). Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.