Skvulpen Startet 27.Mars.2012 Del på Facebook Startet 27.Mars.2012 Det var en som skreiv et sted at hans svarte Parma bryggefendere ga fra seg farge til båten hvis du kommer borti ved tillegging. Produsenten blånekter for dette og sier at ingen fargesmitting kan skje fra disse fenderne, da er det ev. skitt som har lagt seg utenpå. Noen andre her som har erfaring? Vurderer å kjøpe noen meter av sorten, men de er dyre, så jeg vil helst slippe å angre! Det er altså denne typen jeg tenker på, sammenhengende med gjennomgående luftfylling: Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 27.Mars.2012 Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Nope, fendrene farger ikke av. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 27.Mars.2012 Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Jeg har nøyaktig samme erfaring, sort Parma bryggefender sverter. Lånte båtplassen til en nabo for noen år siden der brygga hans var fendret med sort Parmafender og opplevde sverting av skrogsiden. Har selv grå Parmabryggefender. Den sverter ikke og fungerer godt. Styr unna sort! Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 27.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2012 Hm, motstridende svar her altså... Kanskje bestille gråfargede for sikkerhets skyld da? Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Jeg har hatt grå Parmafender på brygga i 5 år. Den sverter garantert ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Mine svarte er 7 år gamle og sverter som bare det ! Skal av i år ! De trenger nok oftere rengjøring enn hva jeg har gjort. Vedlikehold er nok viktig for å beholde glatt overflate, som på det meste annet ! Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 28.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 Da tar jeg ikke risken på å kjøpe sort Parmafender. Får bestille grå da, ev. finne et annet system ... Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 28.Mars.2012 Del på Facebook Svart 28.Mars.2012 (redigert) Kjøpte svart Parmafender for 4 år siden og polstret hele båsen. Hadde de en sesong. Om de svertet eller om det var skitten som lagde riper skal jeg ikke si sikkert, men riper ble det. De er STEIN HARDE (ikke blåst opp for mye, men materialet), og med den vanlige måkedritten, salt og sur nedbør er dette ikke noe annet enn ripemaskiner. Med mindre du vasker dem svært ofte selvsagt. Noe som var vanskelig for meg pga. liten plass. Jeg gikk tilbake til vanlige fendere som er med ombord. Redigert 28.Mars.2012 av Kristina III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 (redigert) Jeg vurderer å kjøpe følgende Parmafender, som er et par år gamle men skal være ubrukte: Gjorde rutinemessig et søk her inne og fant denne tråden. Er det slik at de svarte Parmafenderne alle sverter av? Også disse? Ripemaskin høres ut som den perfekte anti-reklame for bryggefendere, så greit å avsjekke om det gjelder alt. Redigert 3.April.2017 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Jeg har hatt svarte parmafender siden 2011. De sverter overhode ikke. Det er den store typen, 90mm dia . Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Takk for svar. Disse er opplyst å være rundt 70mm i diameter, regner med de er 75mm som er en spesifikasjon ParmaFender selger. Står følgende i produktbeskrivelsen (http://www.parmafender.no/parmafender/teknisk-informasjon/): Materialet sverter ikke farge over på gelcoat og de sorte fenderene er forsynt med et tynt transparent yttersjikt for å sikre dette. "Tynt transparent yttersjikt" høres jo ut som noe som kan slites vekk da, kan det være det som skjer siden det såpass sprikende rapporter om egenskapene til disse fenderne? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 3.April.2017 Del på Facebook Svart 3.April.2017 Jeg har grå og ved hard kontakt ligger parmaen igjen på gelcoaten. Klarer å polere det bort med en del jobb. Polerer man parmaen jevnlig blir det bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Billa Svart 4.April.2017 Del på Facebook Svart 4.April.2017 Har benyttet Parma i mange år og den lager ikke merker. Men, det er selvsagt lurt å vaske de av og til. Jeg vasker de ved båtvask. Benytter kost og går langs utligger og brygge og vasker lett. Gjort på 2 minutter og ingen sverting så langt. Sitér dette innlegget Sushi Link to post
Guest Thostr Svart 4.April.2017 Del på Facebook Svart 4.April.2017 Billa, har du sort eller grå utgave? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.