Aq 28 Ht Startet 27.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 27.Mars.2012 Med Optima-utgaven av Aqualine sier Jotun at problemet med rur er løst, i alle fall for én full sesong av gangen. Er dette noe vi kan stole på? hadde jo vert supert hvis det faktisk fungerte. jeg har lyst til å teste det ut på mitt drev denne sesongen, det kan jo ikke bli mye værre en det ble i fjor når jeg tenker meg om http://www.batliv.com/wip4/detail_print.epl?id=1238317 Link to post
småbåtentusiasten Svart 30.April.2012 Link til dette innlegget Svart 30.April.2012 Har brukt Jotun drevspray (Navn nå: Jotun Aqualine drive spraypå seilbåtens Volvo Penta seildrev som er isolert (elektrisk/galvanisk) fra motoren. Det fungerte helt utmerket i Oslofjorden (Drøbak-Fagerstrand-området) Utenbordsmotoren da? Yamaha-forhandleren påstår at ingenting nytter. Braketten er vel ikke galvanisk isolert fra resten av motoren? Han anbefaler bruk av Sela-clean rur-fjerner ved opptak. Det gror verst av rur og skjell på braketten med alle sine kriker og kroker med tiltmotor m.m.. Lakken på braketten er intakt og jeg bryr meg ikke om fargen ikke er lik Yamaha-fargen. Jotuns drevspay får i Volvo grå og sort. Jeg skal fjerne offer-anodene ved påføring, og gjøre rent ved kontaktflaten før jeg setter dem på igjen. Erfaring for at tidligere versjoner av Jotun drevspray virker på utenbordsmotorbraketten? Link to post
Yngvill Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 vi tok opp båten i dag og det var et trist syn som møtte oss. Vi gjorde alt etter boka og sprayet både drev og propell. Propellen har rett og slett etset i stykker og det er bare å kjøpe ny. Mange tusen kroner rett ut av vinduet. advarer på det sterkeste mot denne sprayen. Resten av båten hadde ikke så mye som et bittelite skjell på seg, i år valgte vi svart bunnstoff og heretter kommer vi aldri til å bruke noe annet. Link to post
Jori Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 vi tok opp båten i dag og det var et trist syn som møtte oss. Vi gjorde alt etter boka og sprayet både drev og propell. Propellen har rett og slett etset i stykker og det er bare å kjøpe ny. Mange tusen kroner rett ut av vinduet. advarer på det sterkeste mot denne sprayen. Resten av båten hadde ikke så mye som et bittelite skjell på seg, i år valgte vi svart bunnstoff og heretter kommer vi aldri til å bruke noe annet. Dette må du forklare nærmere. Drevsprayen har ført til at propell er tilnærmet tæret bort? Er du sikker på at du ikke har mistet alle anodene dine, slik at propellen har fungert som offeranode fordi den er av aluminium og tærer bort før stål? Jeg tok opp båten min i går, og noen av anodene var helt borte, satt kun igjen litt i skruene, disse var nye i år. det har vært svært aggressive forhold i den båthavna jeg ligger i dette året. (eller svært mye krypstrøm antakelig) Link to post
free Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 Ikke at det er tilfelle her men det er veldig viktig å ikke male over anoder, det er og viktig å påse at anodene har god kontakt mot materialet det skal beskytte. Link to post
andersb Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 Jeg har ikke sprayet eller malt noe, og jeg hadde minimalt etter 6mnd ute, kun noen få steder jeg har oversett når jeg bader/tar startende vekst, tar man de når de er små, kan man ta det bort med fingrende uten å skade seg, venter man litt lenger må man bruke skrubb. BRUKE båten jevnlig, sammen med en badetur hver 2-3 uke har fungert utmerket :) på skroget var det ikke ett eneste skjell eller antydning til groe. Link to post
Oteren Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 Da forrige eier hadde malt drevet, prøvde jeg denne drevsprayen fra Jotun. Ikke groe på drevet, men noen få på propellene (som ikke var behandlet). Ingen groe på skroget behandlet med hvit Jotun Nonstop. Blir nok en ny runde med drevspray til våren. Link to post
Targa 23.1 Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 (redigert) Bruk Drevhetten http://www.drevhetten.no/ om det er mulig å få hengt den på fra badeplattformen. Helt rent drev hele året Eg har luke midt på plattformen, noe som gjør at eg har god tilkomst til drevet. Redigert 13.Oktober.2012 av Targa 23.1 (see edit history) Link to post
Kristina III Svart 13.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2012 Med Optima-utgaven av Aqualine sier Jotun at problemet med rur er løst, i alle fall for én full sesong av gangen. Jeg brukte 3 bokser med Optima på drevene i år, og jeg kan bare si at det aldri før har vært så mye groe når båten kom på land. Dette er bare tull. Neste år går jeg tilbake til ingen spray, og bading annenhver uke. Link to post
fokus Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 (redigert) Når får vi høre mer om dette og kanskje for propell også. http://www.batmagasinet.no/artikkel/svenskene-har-knekket-rur-koden Her er mer om stoffet. http://www.i-tech.se/en/technology_and_product/selektope.aspx http://www.i-tech.se/en.aspx Redigert 14.Oktober.2012 av fokus (see edit history) Link to post
Jori Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Glemte å nevne min erfaring. Jeg brukte en boks på hvert drev, inkl. propeller. Ikke merkbar forskjell fra årene før, mye rur nå også synes jeg. Så jeg vet da pokker, prøver sikker noe nytt kommer det i vinter. Link to post
Maika Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Jeg brukte saltsyre til å rense propellene mine i vinter. Nesten ingen groing på skrog og drev når jeg tok opp båten nå, men propellene var totalt igjengrodd (båten beveget seg nesten ikke når jeg ga gass.) Jeg går tilbake til den gode gamle stålbørsten.. Har forøvrig tidligere prøvd sprittusj-trikset på den ene propellen, uten å se fprskjell på høsten. Link to post
Andresh Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Jeg har holdt på i dag med vask av drev og propell. Brukte som anbefalt i flere innlegg her 30% saltsyre etter at jeg hadde fått fekk det meste av skjell og dritt med ht spyler og børste. Jeg ser jo at saltsyren jobber litt med "plattformen" til skjellene men ble ikke videre imponert av effekten av saltsyre! Må nok til med skikkelig stålbørste og en god krakk er jeg redd ;-) Ble i tillegg litt skeptisk når jeg leste dine erfaringer Maika med saltsyre på propell...... Link to post
Lars H. Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 (redigert) Hva en har rengjort propellen med, det være seg saltsyre, stålbørste, superlurium groefjerner eller hva (jeg bruker saltsyre og børste), har da ingenting med hvordan det gror etterpå? Det er hva en behandler propellen med for å forhindre ny groe som betyr noe. Jeg er veldig spent på resultatet når jeg snart tar båten opp etter å ha stoffet propellen med vanlig Hard Racing bunnstoff. Jeg hadde i hvert fall ikke redusert hastighet hjem fra Holmsbu til Son i ruskeværet i dag. Redigert 14.Oktober.2012 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Maika Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Hva en har rengjort propellen med, det være seg saltsyre, stålbørste, superlurium groefjerner eller hva (jeg bruker saltsyre og børste), har da ingenting med hvordan det gror etterpå? Det er hva en behandler propellen med for å forhindre ny groe som betyr noe. Jeg er veldig spent på resultatet når jeg snart tar båten opp etter å ha stoffet propellen med vanlig Hard Racing bunnstoff. Jeg hadde i hvert fall ikke redusert hastighet hjem fra Holmsbu til Son i ruskeværet i dag. Jeg tror det er nettopp saltsyrebehandlingen som gjorde at det grodde så infernalsk på propellene mine i år. De har ikke grodd i nærheten så mye tidligere, og det var som sagt nesten ingen groing på skrogene eller drevene. Link to post
fluefiskeren Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 Brukte saltsyre for første gang i år, deretter (alle miljøforkjempere snu dere vekk) smørte jeg propell inn med spillolje etter tips fra noen lokale innen ferjedrift:-) Båten lå ute i nærmere 5 mnd var propell helt fri for rur og groe med normalt til litt under normalt bruk av båten. Yngvills erfaring med borttæring av propell kan jeg vanskelig se har noe med drevsprayen å gjøre? Link to post
Lars H. Svart 14.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2012 (redigert) Jeg tror det er nettopp saltsyrebehandlingen som gjorde at det grodde så infernalsk på propellene mine i år. De har ikke grodd i nærheten så mye tidligere, og det var som sagt nesten ingen groing på skrogene eller drevene. Det var litt av en teori må jeg si! Å tro foretrekker jeg å gjøre i kirken. Og skroget hadde du vel bunnstoff på går jeg ut fra? Redigert 14.Oktober.2012 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
andersb Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 litt mere vedlikehold når båtene er i vannet, og mindre tid på lurium hadde nok hjulpet endel gutter ;) Link to post
Big Horn Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Fant noe fett på et gammelt BP spann. I kald tilstand er det nesten like hardt som stearin, men når det varmes blir det flytende. Smurte inn drevet med dette i Mai, og ved slipping forrige uke var det ikke engang antydning til ruer eller annen groe! Fettet satt fortsatt. På bunnstoffet var det derimot ruer, grønske og antydning til blåskjellfarm. Det ble ikke tid til annet enn høytrykkspyling før jeg var tilbake på vannet nå, men vurderer å prøve fett i stedet for bunnstoff til våren ved neste slipping. Link to post
Dieselbilen Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 (redigert) Jeg brukte først saltsyre, det fungerte utmerket for å få av ruene. deretter ble propellen skylt grundig og sprayet med jotun drevspray. (propellen var helt ny) Tok opp båten 5 måneder etterpå så var all drevsprayen borte vekk og propellen er full av etsegroper og må byttes. Lurte derfor på om noen andre har opplevd det samme. Jotun er selvfølgelig kontaktet. Det kan forøvrig se ut som Jotun har fjernet den fra sitt sortiment. den finnes ihvertfall ikke lengre på Jotuns båtpleiesider. Redigert 15.Oktober.2012 av Dieselbilen (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Hadde du ikke zink på akslingen eller propellmutteren siden du fikk "etsegroper"? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirFrode Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 . Jeg er veldig spent på resultatet når jeg snart tar båten opp etter å ha stoffet propellen med vanlig Hard Racing bunnstoff. Jeg hadde i hvert fall ikke redusert hastighet hjem fra Holmsbu til Son i ruskeværet i dag. Jeg prøvde også Hard Racing på propellene i våres. Merket lite til vibrasjoner osv som jeg ellers pleier å få litt av utover høsten. Men det viste seg at dette fungerte like dårlig som alt annet. Bunnstoffet var vasket vekk, og propellene var like inngrodd med rur som de har vært før med hvilket som helst annet bunnstoff. Dessverrre.... Link to post
Lars H. Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 (redigert) Hva slags propell har du, bronse, stål, lettmetall? Hva grunnet du med for å få bunnstoffet til å sitte? Redigert 15.Oktober.2012 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirFrode Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 (redigert) Jeg har bronsepropeller. Grunnet med noe 2-komp. Og grunningen satt stort sett igjen, mens bunnstoffet var slitt vekk selv om jeg smurte på flere strøk. Båten har forøvrig aldri blitt brukt så lite som i år. Tror ikke jeg har mere enn rundt 30-40 timer på motorene. Brukte ikke båten i ferien heller. Får håpe du har bedre erfaring, Lars H. Jeg vet snart ikke hva jeg skal prøve.... Redigert 15.Oktober.2012 av GeirFrode (see edit history) Link to post
Arild81 Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Slipte min propell med nylon skive. Ble blank å fin. Ingen groe what so ever. Min båt er desverre blitt lite brukt i år også.... Lå ute fra pinse til forrige uke. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn