Lars H. Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Jeg har vel forsøkt det meste for å hindre rur, blank propell, tusj, TCnano, diverse fettstoffer osv. osv. . . Men alt har vært like dårlig. Etter 7 måneder med jevnlig bruk har det vært mye eller veldig mye rur. De årene jeg har hatt minst rur, var en periode jeg ikke hadde sink-anode på propell/aksling. Jeg har en Saga 27 med toppfart 8knop og bronsepropell Men det var et år jeg klarte å ha helt rurfri propell. Jeg hadde da tatt den med hjem og gjort følgende før sjøsetting: 1. Rengjorde propellen med saltsyre for å fjerne alt gammel rur. 2. Pusset den helt ren med vannslipepapir. 3 Grunnet den med 2-komp etch-primer. 4. La på flere lag med vanlig 2-komponent Epoxy for å isolere mellom bronsepropell og bunnstoff 4. Stoffet så et par lag med Hempel Hard Racing' bunnstoff 5. Polerte dette med vannslipepapir til propellen ble "glatt som en barnerumpe" For et par sesonger siden ville jeg bruke samme metode. Men i butikken hadde de ikke etch-primer, så de ringte leverandøren av det bunnstoffet de solgte (SeaJet) mens jeg ventet i butikken. Etch-primer leverte ikke SeaJet, men jeg fikk beskjed om at dersom jeg brukte SeaJet 017 Epoxy Bonding primer, kunne jeg droppe etch-primer. Så dermed ble dette og en boks SeaJet 035 Hard Racing bunnstoff innkjøpt, og propellen behandlet på samme måte som ovenfor. Resultat ved opptak? Rur og ingenting igjen av hverken primer eller bunnstoff! I år har jeg brukt Acid#8 1-komp etch primer fra U-POL (2-komp etch primer er visstnok fjernet fra markedet pga. at det skal være miljøskadelig) på sprayboks og droppet epoxy. Og så har jeg hatt på Seajet 035 Hard Racing. Jeg droppet også zink. Nå har det ikke blitt så mye bading i år for å sjekke propellen, men da jeg sjekket i begynnelsen av august, var propellen svart og fin av bunnstoff og så godt som rur-fri. Og jeg tror det er bra fremdeles. Jeg har i hvert fall ikke mistet fart på båten. Jeg skal komme tilbake med rapport og bilder når båten er på land. Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Maika Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 (redigert) Det var litt av en teori må jeg si! Å tro foretrekker jeg å gjøre i kirken. Og skroget hadde du vel bunnstoff på går jeg ut fra? Alle ganger tidligere har jeg hatt på bunnstoff på skrogene, og pusset drev og propeller med stålbørste. Det har da vært tilnærmet lik mengde groing på skrog, drev og propeller. Når jeg nå har hatt bunnstoff på skrogene, pusset drev med stålbørste, men for én gangs skyld renset propellene med saltsyre. og det så gror likt (lite) på skrog og drev, men mye på propeller, vil jeg påstå at det ikke er en helt urimelig antagelse å tro at den uvanlige forskjellen av groing har sammenheng med den uvanlige behandlingen jeg ga propellene. (Jeg er ikke religiøs, så det er selvfølgelig en risiko for at dette er en straff fra høyere makter, men det får bli en diskusjon på et annet forum:) Redigert 15.Oktober.2012 av Maika (see edit history) Link to post
andersb Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 endel som legger ned en seriøs mengde effort her for å hindre groe, det må sies. Jeg våtsliper alltid hele delen av skroget med bunnstoff så jeg har en 100% perfekt flate for bunnstoff, og ruller på med stor presisjon for å få lik tykkelse, og ingen kanter/overganger, propellene polerer jeg bare vanlig med autosol. Dykkemaske, svømmeføtter og snorkel på clas, 279,- eller hva det var, er uten tvil det jeg har best erfaring med hittil ;) Jeg hadde ikke ett eneste skjell, rur, groe eller drit på skrog eller propeller, kun litt slim hel øverst mot vannoverflaten som kom da jeg ikke gadd vaske sist 3-4 ukene den var ute. Selv om det er litt dårlig vær, sørger jeg alltid for å bruke båten, minst 1 gang i uka, og helst opp i toppfart, så hindrer man groe, du som båteier får kost deg, og ting "står seg ikke" i stykker. anbefales! Har blitt endel fredager jeg bare slipper alt, og kaster meg på sjøen før solen går ned. Link to post
Lars H. Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 (redigert) Jeg våtsliper alltid hele delen av skroget med bunnstoff så jeg har en 100% perfekt flate for bunnstoff, og ruller på med stor presisjon for å få lik tykkelse, og ingen kanter/overganger Hvorfor gjør du det? Jeg antar at det er selvpolerende bunnstoff du bruker, og da er det aktivt så lenge det er noe igjen av det. Er det Hard Racing, er det en annen sak. Da er det bare maling som er igjen etter en sesong, og den er det like greit å slipe bort før en legger på nytt over det hele. Å slipe vekk store deler av selvplerende bunnstoff er etter min mening å kaste bort penger. Bunnstoff er så pass kostbart at jeg synes det er nok å bruke en boks til flekking der det er tynnslitt for å ha problemfritt skrog uten hverken rur eller andre uhumsketer under båten. Redigert 15.Oktober.2012 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Aq 28 Ht Svart 15.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Jeg testet den nye Jotun Optima på derve nå i sommer, og det jeg har sett er at det virker veldig lovende. jeg demonterte anoder propeller og tiltsylindere osv. slik at jeg fikk sprayet over alle flater. vasket først med saltsyre for å bli kvitt rur, og så vasket jeg grundig med tynner nr7. så to strøk med acryl grunning, og så to strøk med optima drevspray. jeg gjorde også samme behandling på senterdelen av propellene Jeg har solgt båten men jeg sjekket drevet gjennom sommeren, og jeg kunne ikke se antydning til noe groing av noe slag. det det derimot ble rur var på de fire plast koppen som dekker skruene til tilt sylinderene, og her var det mye, og de hadde ikke noen drevspray. Mulig jeg får sett båten når den heises opp, så da får jeg se om det har grodd mye de siste to månedene. Link to post
andersb Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Hvorfor gjør du det? Jeg antar at det er selvpolerende bunnstoff du bruker, og da er det aktivt så lenge det er noe igjen av det. Er det Hard Racing, er det en annen sak. Da er det bare maling som er igjen etter en sesong, og den er det like greit å slipe bort før en legger på nytt over det hele. Å slipe vekk store deler av selvplerende bunnstoff er etter min mening å kaste bort penger. Bunnstoff er så pass kostbart at jeg synes det er nok å bruke en boks til flekking der det er tynnslitt for å ha problemfritt skrog uten hverken rur eller andre uhumsketer under båten. Tar stortsett bare på 1 tynt lag på hele, og drømmer om at jeg da ikke får noen jevne/ujevne flater som kan bremse min ferd igjennom vannet, men det at det også da alltid er 100% hvitt hver vår er jo estetisk tiltrekkende, om våren skal man gå ganske nøye for å se vannlinjen min, vs vanlig hvit skrogside, prøver også holde den slik hele sesongen, Jeg liker holde ting "mint". Har vurdert hardt bunnstoff lenge, men hastigheten er såpass god med selvpolerende at jeg vet ikke om det er så mye å hente. På mine 32 fot, holder faktisk 2 små bokser fint, så utgiftene er minimale, legge tykke kladdete strøk har jeg aldri sett sjarmen med, det blir jo fort dyrt Link to post
overoe Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Brukte Jotun sin nye drevspray med tillhørende grunning på drevene og det var tilnærmet helt rene bortsett fra i noen kriker hvor det nok var dårlig med stoff. Kommer garantert til å bruke det neste år også. Båten jeg ligger ved siden av i opplag har brukt gammel type Jotun drevspray og den er det mye mer ruer på. Til dels mye. Link to post
Aq 28 Ht Svart 15.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Når jeg kjøpte drevsprayen på Jernia, så hadde de ikke Jotun Optimal i sort, men de solgte sort drevspray som de sa var Optimal. Jeg handlet, og det var bare en tilfeldighet at jeg så på datomerkingene på boksen før jeg begynnte, og boksene var et år gamle, først da forsto jeg at det ikke kunne være Optimal jeg hadde fått. Boksene er jo helt like men det står en liten "Optimal" tekst som skiller den nye og den gamle, det vet jeg nå. Tror det kan være noen som har brukt gammel type, men som tror de har brukt Optimal versjonen da boksene er så like, og at butikkenne solgte ut lagert av gammle bokser før de tok inn nye. Link to post
Lars H. Svart 24.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2012 (redigert) I år har jeg brukt Acid#8 1-komp etch primer fra U-POL (2-komp etch primer er visstnok fjernet fra markedet pga. at det skal være miljøskadelig) på sprayboks og droppet epoxy. Og så har jeg hatt på Seajet 035 Hard Racing. Jeg droppet også zink. Nå har det ikke blitt så mye bading i år for å sjekke propellen, men da jeg sjekket i begynnelsen av august, var propellen svart og fin av bunnstoff og så godt som rur-fri. Og jeg tror det er bra fremdeles. Jeg har i hvert fall ikke mistet fart på båten. Jeg skal komme tilbake med rapport og bilder når båten er på land. Og så var båten på land frem til april, Og resultatet med stoffing av propellen var bra. Stoffingen hadde ikke flasset av, og det var minimalt med rur på propellen. Og det lille som var, forsvant da Sverre kom frem med høytrykkspyleren, hun fotavtrykket etter ruren ble tilbake. Dessverre var batteriet i kameraet flatt, så jeg har kun to elendige bilder fra en dårlig mobil. Men her er i hvert fall bildene. Lars H. Redigert 24.Oktober.2012 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 25.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2012 Jeg tok opp Tora i går. Propellen var for første gang helt fri for rur. Før sjøsettingen i våres gjode jeg den ren med saltsyre og satte den inn med et tykt lag propellakselfett. Den var fremdeles feit og uten rur eller groe. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sayana Svart 25.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Oktober.2012 Jeg brukte Hempel drevspray (Svart)på drevet, å Nano Prop clear på stålpropellen i år å for første gang var begge deler heilt reine. Link to post
mahogny Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Andresh skrev On 14.10.2012 at 20.20: Jeg har holdt på i dag med vask av drev og propell. Brukte som anbefalt i flere innlegg her 30% saltsyre etter at jeg hadde fått fekk det meste av skjell og dritt med ht spyler og børste. Jeg ser jo at saltsyren jobber litt med "plattformen" til skjellene men ble ikke videre imponert av effekten av saltsyre! Må nok til med skikkelig stålbørste og en god krakk er jeg redd ;-) Ble i tillegg litt skeptisk når jeg leste dine erfaringer Maika med saltsyre på propell...... Bruk i så fall stålbørste på en hastighetsregulerbar drill. Da er det ganske så fort gjort... Link to post
Christian_V Svart 24.April.2018 Link til dette innlegget Svart 24.April.2018 Jeg påfører aceton på aksling, propell og ror. Oppe med båten én gang per år. Har ikke hatt groe eller rur på disse siden jeg begynte med dette. Fikk et "kjerringråd" av en gammel kar for noen år siden. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn