Jump to content

Seiling : Preventer / Bombrems


Erik

Recommended Posts

Klok av skade (mer skadet enn klok egentlig :giggle: ) har jeg begynt å bruke preventer ved medvindsseiling.

 

Jeg fikk bommen i hodet ved en jibb som egentlig ikke var ufrivillig, den kom bare litt tidligere og veldig mye fortere enn jeg hadde tenkt. Heldigvis var det i vinter og hodet var polstret med en tykk BF, men jeg ble allikevel slått rett i dørken :crazy: .

 

Etter det har jeg altså begynt å sette preventer, som så langt bare er en tau festet bak på bommen og frem til kryssholdt i baug.

Men jeg har lest meg til at dette ikke er lurt. Man bør ha en preventer som kan løses ut fra Cockpit. Spesielt nå som jeg har begynt å leke meg med genakker og står i fare for broach.

Dessuten ser jeg for meg å kunne bruke preventeren også som motkraft når jeg drar inn seilet før jibb i sterk vind hvis jeg får ført den tilbake til cockpit. Er det vanlig praksis, eller blir det bare tull ?

 

Jeg vil altså lage meg til ett litt mer forseggjort opplegg, og ønsker innspill og forslag på hva som er greie løsninger som fungerer i praksis.

 


  •  
  • Trenger jeg blokker fremme, eller går det greit å bare føre preventeren gjennom kryssholtet i baug ? Vil vanlige blokker i så fall være sterke nok, eller må man ha noe spesielt ?
  • Bør jeg ha en preventer til hver side, for å slippe å gå frem og flytte etter jibb, eller går det greit å flytte på en og samme (man må jo frem og tre på ny på andre siden av masta etter jibb da) ?
  • Bruker man egen type tau (elastisk kanskje?) til preventer, eller kan jeg gjenbruke gamle fall når jeg allikevel skal bytte disse?
  • Vinsjen på siden vil jo være opptatt med fremseilsjøtet, så jeg må feste preventeren rundt kryssholtet bak. Går det greit å også bruke kryssholtet når/hvis jeg skal 'bremse/holde igjen' bommen over på andre siden ?
     
  • Jeg har også sett at det finnes noe som kalles bombrems. Vil det kunne erstatte preventer, eller bør man ha preventer i tillegg uansett ?
  • Fungerer en bombrems godt i praksis (og i mye vind, for det er jo da det er kritisk) ? Jeg ser det er ganske dyrt, men det er kanskje verdt det for å slippe å bli slått ned av egen skute i tide og utide?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Jeg bruker gjerne et tau som preventer hvis vi er flere i cockpit. Min erfaring/teori er at de farligste situasjonene oppstår når været er bra og man har det hyggelig med flere gjester ombord. Da blir man fort uoppmerksom, seilingen blir gjerne neglisjert, uerfarne folk skal prøve seg til rors, mat og drikke skal manøvreres. Alene, eller sammen med bare en båtvant matros, bruker jeg sjelden preventer.

Men jeg skjønner ikke hvorfor du må helt frem i baugen med den. Jeg legger bare et tau i en rekkestøtte på høyde med masten, og så tilbake til kryssholt akter, eller evnt. ledig vinsj/kryssholt for genua. Da er de innen rekkevidde så du kan slakke ut på et øyeblikk. Siden det stort sett ikke er noen belastning på dette arrangementet, regner jeg med at det går greit med en liten talje enten i en rekkestøtte eller i relingslisten. (Min er i aluminium med passende hull.)

Folk som ikke er (seil)båtvant setter gjerne pris på en slik sikring. De tror ofte at de kan få bommen i hodet når som helst. Så ille er det jo ikke, men skal man først ha sikring, så bør det jo være mot det uventede.

Link to post

Det at jeg har satt preventeren helt frem er fordi det da blir en større vinkel mellom bom og preventer.

Setter jeg den på høyde med bommen vil den jo gå nesten paralellt med bommen, og det har jeg tenkt at ikke blir sterkt nok, men hvis det faktisk er godt/sterkt nok, så er det jo mye mer praktisk å sette/flytte når det er plasert der.

 

Men er det virkelig det ?

 

Ps : Jeg har også relingslist i alu med hull, så jeg kan sette taljer hvor jeg vil fremover.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Har du ligge våken i hele natt og spekulert på hvordan du skal løse dette? hehe :)

 

Nok en gang, kjekt med youtube:

 

 

Og det er vel dette du vil unngå:

uventet jib

 

 

nok en løsning

 

synes det er artig at du tar opp slike temaer, siden jeg er i ferd med å kjøpe seilbåt og har mye å lære. Dine spørsmål gjøra t jeg søker det opp på youtube og ser klipp om det. Fortsett med det!! :)

Link to post

Slik jeg har hørt fra andre er den enkleste løsningen å dra et tau fra bommen frem og gjennom kryssholtet i baugen og så tilbake til kryssholtet akter slik man lett kan løse ut. Alt man da trenger er et langt tau tilsvarende ca. 2 ganger båtens lengde.

 

Har ikke prøvd dette selv, men skal visst nok funke bra ihht. kollega som er ivrig regattamann.

Link to post

Har du ligge våken i hele natt og spekulert på hvordan du skal løse dette? hehe :)

:yesnod: :yesnod: :yesnod::giggle:

synes det er artig at du tar opp slike temaer, siden jeg er i ferd med å kjøpe seilbåt og har mye å lære. Dine spørsmål gjøra t jeg søker det opp på youtube og ser klipp om det. Fortsett med det!! :)

Lykke til med båtkjøp, og gled deg. Det er nå båtlivet begynner.

Og det at det hele tiden er nye utfordringer å fundere på og etterhvert mestre er en stor del av gleden med seiling synes jeg.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Slik jeg har hørt fra andre er den enkleste løsningen å dra et tau fra bommen frem og gjennom kryssholtet i baugen og så tilbake til kryssholtet akter slik man lett kan løse ut. Alt man da trenger er et langt tau tilsvarende ca. 2 ganger båtens lengde.

Dette var det jeg så for meg da jeg strartet denne tråden, men jeg har grublet litt, og oppdaget en svakhet. Jeg ønsker altså ikke bare en preventer, men også å kunne holde igjen bommen når jeg trekker den inn før jibb. Når den da 'plutselig' kommer over, vil jeg at den skal holdes igjen, slik at jeg kan slippe den videre kontrollert med å holde igjen på preventeren. Det var en slik øvelse jeg holdt på med i tosifret vindstyrke da det gikk galt sist, så dette er det vesentlig å få en løsning på.

 

Svakheten med baug til bomende patentet er at dette kommer langt utfor båten, og følgelig må settes utfor rekka. Når jeg da trekker det inn, vil det kommer rundt rekka, og ergo ikke brukes som brems slik jeg ønsker :worry:

 

Jeg legger bare et tau i en rekkestøtte på høyde med masten, og så tilbake til kryssholt akter, eller evnt. ledig vinsj/kryssholt for genua.

På Hulda er det tau fra midten av bommen og ut til blokker lokalisert rett i akterkant av aktre undervant, trukket akter til cockpit. Bruker dette både som preventer og nedhal for bommen.

Slik jeg ser det nå, er det dette jeg også bør lage til. Feste preventeren midt under bom, og ned på relingslisten omtrendt ved vant, og så tilbake. Har jeg lang nok tau, og på begge sider, vil jeg ha full kontroll ved jibbing, og kan også holde i mot/bremse bommen over. Ser også at det er slik de komersielle bombrems systemene er plassert. Med en slik løsning kommer dette innenfor rekken, og kan brukes hele veien over, og jeg kan ha en på hver side uten å flytte noe underveis..

 

Bekymringen er at det blir for svakt. Ut i fra vekt ganger arm prinsippet vil jeg tro at jeg utsetter infestningene etc for langt større krefter på dette viset. De punktene som bekymrer meg mest er selve relingslist infestningen, og bomfestet.

 

Lista mi er skrudd fast med tette intervaller og kraftige umbrako skruer, men jeg vet ikke noe om motholdet på baksiden. Er slike relingslister designet for å holde imot slike krefter ? (Båten er en Hanse 312).

 

Jeg kan ikke feste dette i Rodkick/bomvang infestningen på bommen, men jeg har 2 bøyler litt lenger bak som rev 1 og 2 er festet i. Jeg er litt usikke på om disse bøylene heller er sterke nok.

 

Jeg gjorde en test i går, og følte da også at bommen vred seg litt. Dette vil jo skape både nedover og sidelengs krefter på bommen, men jeg må vel tro at bomfestet er kosntruert for å motstå disse kreftene ?

 

Og så ser jeg for meg å lage dette til med en karabinkrok å bare klikke inn på bommen ved bruk. Vil en ordinær krok av god dimensjon tåle dette, eller vil den kunne gi etter ?

 

Hva tror dere, er det trygt å sette i gang, eller kan jeg gå på en smell her ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Det finnes en blokk som bremser skjøtet, eventuelt nytt skjøte, denne koster ca 8000 kroner og er lagd for å seile alene. så den på gtb messa. Sitter åå telefonen nå, men skal finne link senere

der fant jeg linken gitt http://www.seilas.no/wip4/detail_print.epl?id=1218575

Jeg har sett på dette på Youtube (takk for tipset Eureka) og det er ikke tvil om at dette frister veldig :yesnod: .

Men utfordringene med krefter på infestningene er jo de samme her, for dette blir de samme punkter det festes på. Det var faktisk video av dette som overbeviste meg om hvo det manuelle systemet bør plasseres.

Må man anta at dette blir solid nok til disse kreftene, siden disse komersielle systemene er konstruert slik ?

 

Og selv om det ser veldig lettvint ut i bruk, så er 8000,- stiv pris. Min planlagte løsning vil jo gi samme resultat , bare at den er manuell i bruk, og til kosten av 2 nye blokker (hvis jeg gjenbruker ett gamelt brukt fall).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Du seiler neppe med bommen 90 grader ut, da vil jo seilene ligge mot vantene. Så med en rimelig vinkel på bommen, vil du også få tilstrekkelig vinkel på et feste ved vantet. dessuten vil vinkelen øke når bommen begynner å dra seg over. Dersom du legger tauet via kryssholt i baugen, vil du ha en grei vinkel om bommen er bortimot 90 grader ut, men når du slakker ut for å legge bommen over, vil vinkelen bli stadig mindre, og du får stadig mindre kontroll. Når bommen nærmer seg midtstilling vil et slikt feste være uten noen funksjon.

Link to post

Du seiler neppe med bommen 90 grader ut, da vil jo seilene ligge mot vantene. Så med en rimelig vinkel på bommen, vil du også få tilstrekkelig vinkel på et feste ved vantet. dessuten vil vinkelen øke når bommen begynner å dra seg over. Dersom du legger tauet via kryssholt i baugen, vil du ha en grei vinkel om bommen er bortimot 90 grader ut, men når du slakker ut for å legge bommen over, vil vinkelen bli stadig mindre, og du får stadig mindre kontroll. Når bommen nærmer seg midtstilling vil et slikt feste være uten noen funksjon.

Dette er ett meget godt poeng som jeg ikke har tenkt på. Som ren preventer med Max utslag på bom vil baug preventer ha best vinkel, men bare da, og overhode ikke som brems ved kontrollert jibb.

 

Er det noen av dere som har preventer/brems fra midt av bom til reling midt på båt som har opplevd skader/deformeringer pga kreftene, eller er jeg unødvendig bekymret for kreftene som er i sving?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

En enkel løsning er å sette et tau fra bommen og frem til en blokk i et kryssholt i baugen. Trekk så lina akterut der den kan festes og enkelt løses ut.

 

Det finnes også bombremser

http://www.havna.com/wip4/bildekarusell.epl?id=181666&offset=8

 

Jeg bruker denne, og har veldig gode erfaringer, og for meg har det vært en god investering. Den fungerer veldig bra som preventer, også i mye vind, og gjør jibbing enkelt. Jeg trenger faktisk ikke å stramme inn storseilskjøtet ved jibbing. For å utnytte den 100 % bør man nok ha tilgjengelige vinsjer i cockpit. Jeg bruker gennakervinsjene.

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post

Jeg bruker denne, og har veldig gode erfaringer, og for meg har det vært en god investering. Den fungerer veldig bra som preventer, også i mye vind, og gjør jibbing enkelt. Jeg trenger faktisk ikke å stramme inn storseilskjøtet ved jibbing. For å utnytte den 100 % bør man nok ha tilgjengelige vinsjer i cockpit. Jeg bruker gennakervinsjene.

Jeg ønsker meg en sånn en, men vil forsøke med en manuell løsning i første omgang (pga pris).

 

Men enten det blir denne eller manuelt så stiller der vel samme krav til infestning.

Jeg har sjekket bommen, og infestningen der er samme type som storseilskjøtet, så det bør bli sterkt nok.

Men relingen min, som er skrudd med solide bolter har jeg sjekket nærmere. De boltene har IKKE mothold på baksiden :eek:

Heldigvis kan jeg skru opp og komme til og sette på skiver og muttre fra baksiden nå (med litt lett demontering), men jeg er glad jeg sjekka det. Jeg tror IKKE dette er beregnet på slike krefter som en brems/preventer gir slik det er montert nå.

rlingslistinfestning.jpg

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Det er kanskje meg det er noe galt med men.........

Jeg har vel aldri sett på dette som et problem.

På lens slipper jeg løygangstraveren helt i borde og følger opp med lo stopper. Jeg gir jo heller ikke ut så mye skjøte at bommen ligger mot vantet. Og da er det ikke så mye skjøte ute. Skulle det komme en jibb så går bommen i midtstilling, ikke særlig lenger.

Skulle lo lensetakkel være satt, bør den heller ikke gå lenger.

Link to post

Jeg har ikke løygang. Bommen havner altså like langt over på motsatt side ved jibb, og det er jo ett stykke, så den rekker å akselerere opp i stor fart.

Lensetakkel og stopper er jeg usikker på hva er :blush: (men det betyr sikkert at jeg ikke har det heller).

 

Jeg ser for meg følgende stratgi etter at preventerløsningen min er klar :

 

1-7 m/s - Jibbe som vanlig uten preventer

8 - 15 m/s - Jibbe med preventer/brems for å redusere belastning på rigg (og knoll), for dette er en ubehagelig operasjon å foreta med vannklig prosedyre.

Over det : Slå i stedet (for da er uansett Genakkeren nede allerede), men vil nok sette preventer som ren preventer da konsekvensen av ufrivillig jibb er store og sannsynligheten for at det skjer øker med økende sjø.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Eller er det en produksjonsfeil?

Det lurte jeg også på, om det rett og slett var slurv/forglemmelse.

 

Men jeg har problemer med å finne mutter som passer,og har laget egen tråd om det

 

Viser seg at dette sannsynligvis er spesielle skruer beregnet på å skrus rett i glassfiberen uten mutter bak. Mao ett bevist design/konstruksjons valg fra Hanse.

 

Spørsmålet som gjenstår da er om jeg kan stole på styrken i dette, og bruke det som det er, eller om jeg bør bytte ut alle i nye bolter med skive og mutter før jeg bruker relingslista som feste for bombrems/preventer ?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Først må en ha klart for seg at båter er forskjellig i størrelse og utførelse av rigg. Dette for å gjøre andre oppmerksom på at en løsning for en båt ikke nødvendigvis duger på en annen båt.

 

Å feste preventer i baugen medfører til andre problemer en helst vil unngå. Når bommen slår over vil dette feste medføre krefter som treffer vantene og ved minkende vinkel vil løsningen miste sin misjon ganske fort. Enkelt å greit - glem denne løsningen.

 

Feste i dekk i akterkant av aktre vant - til nød ved innsiden av topp vant - og 45 grader (momentet her bør være i forhold til kreftene som utløses på bommen) opp til bom som ligger ut mot aktre vantet. Har en ikke et feste (endefeste for tampen) i bommen som passer bør en montere ett på siden av bommen eller en stropp som følger med rundt når bommen svinger innover. En demper ved bommen skader ikke og kan godt bestå av en gummislange som er sterk nok. Å vri bommen når denne nærmer seg midtskip avhenger av bomfeste og avstand til preventer.

 

En behøver ikke kjøpe noe dyrt opplegg når en kun trenger tau og 2 blokker og føre tampen akterover til et passende feste som kan utløses kontrollert. Bruk ikke winsjer som er beregnet på gennaker/spinnaker da det kan være kjekt å kunne bruke disse seilene også.

 

En annen løsning er å feste endefeste av tampen ute ved vantet med strekbelastning. Herfra opp til bommen i blokk, inn til masta i blokk, ned til dekk i blokk og tampen ført akterover til CP. Litt opp på endefeste fester en en "strekkavlaster" (disse strekk stroppene på noen meter) som føres til masta ved dekk (gjerne en blokk her også) og over til motsatt side på det andre endefeste. Avhengig av hvilken side en bruker preventeren vil motsatt endefeste legge seg ned til dekk og en kan trø over dette uten altfor mye risiko. Men denne løsningen koster en to enkle blokker ved bommen, pluss to doble blokker ved masta (øvre dobbelblokk behøver ikke monteres helt oppe ved bommen - muligens kan en slippe unna med en dobbelblokk nede ved dekk) og noe tau.

 

En kan godt bruke strekkavlastere ved endefeste som en bruker til fortøyning (de svarte).

 

En viktig sak med preventer. Ikke undervuder kreftene som kan treffe seilet på motsatt side.

 

Digger redigering :giggle:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Bare sørg for å få en avlaster som tåler belastningen. Finnes jo i forskjellige dimensjoner som kan tilpasses forskjellige båter. Trer en tampen gjennom og rundt denne kan en tilpasse draget nokså mye, men ikke mere enn at en selv kan strekke denne ut for handkraft og at den fjører ganske bra. Kraften avtar jo ganske fort når en haler inn på uthalet og slakker opp preventeren på samme tid. Kontrollert overgang til motsatt side av båten.

 

Avlastere som finnes i metervis er det mye rart å få tak i. Noen holder lenge - blå utgave med gummistrikk inni og vevd dekke rundt. Ca. 1 cm i diam.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Jeg har en Walder boom brake.

Walder er jo bra, men personlig ønsker jeg å ha kontroll med overgangen fra side til side. Noen ganger kan det være ok å utløse preventeren ganske raskt og ikke slik som Walder o.l. som bremser på overgangen og lever sitt eget liv ganske langt fremme på bommen.

 

En må ha i minne at starter bommen å svinge skal det ikke mye krefter til før den når motsatt vant og med 120 graders utslag har bommen ganske mye energi i seg. Selvfølgelig avhengig av seilarealet.

 

Har selv brukt kryssholdt til blokka på de båtene hvor dette har ligget til rette. Men vinkelen (et sted mellom 40 og 50 grader) fra feste og opp er ganske viktig dersom en glemmer å stramme opp preventeren. Og dette skjer ofte med mye mannskap ombord :smiley:

 

Vinkelen er et tema som diskuteres ofte og da med hvor mye krefter en oppnår. Noen foretrekker helt ned til 35 grader. De om det :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...