Jump to content

Oppussing/Prosjekt Wiksten 24" tresnekke


Stian Kristensen

Recommended Posts

Hei og hopp!

 

 

Jeg er i full gang med min Wiksten snekke under oppussing. Såååå, derfor tenkte jeg lage en slags oppussing og prosjekt side/innlegg her til de som er interressert i trebåter. Vært hyggelig om folk kom med tips og råd underveis. Legg gjerne ut bilder og del erfaringer underveis. Jeg smeller ut noen bilder her av mitt prosjekt i ny og ne ettersom det skjer ting og skriver litt om hva som er gjort og hvordan.

 

Håper jeg får noen nyttige tips på veien, og at andre også får nytte av det!

 

Her kommer litt info om snekka mi:

 

Jeg hadde tenkt å selge snekka "som den står" og kjøpe meg noe annet, men så fikk jeg en ånd over meg som sa: "Står du på i år, har du strøken trebåt neste år" Da tenke jeg, dæven røske heller, jeg har ikke pussa opp no trebåt før eller har no peiling på treverk overhode, så da fyrer vi løs! Er en 74 mod. Wiksten,opprinnelig bygd i Vestfold ettersom jeg har skjønt.FM 6-8 motor. FM? Står det for "Faen`s Møkkaværk"? Hadde mye kål og mekk med motoren i fjor. Råden røyk, så fikk tak i en motor til og lagde 1 fungerende motor ut av 2. Sleit også fælt med rustflak i kjølevann, sprekte ventiler,(og den HEL!!! magnet-tenninga og den gamle elendige forgasseren som jeg krangla med en lang stund, før jeg fant en bitteliten pærle inni dysa til inntaket på bensinsiden som satt fast. SÅ renset jeg alle kjølekanaler, bytta topp, toppakning, ventiler, slipa og hona, overhalte magnetspoler, fordelerlokk, pluggledninger, plugger, pakninger, ja gud veit, alt som er på den "Dritten".. Så gikk den knirkefritt resten av sesongen. Kosta på en cdspiller, no skabne høytallere, elektrisk vannkran og ny 120L vanntank, mye nytt av det elektriske, ny lensepumpe og masse mere greier og fiska makerell så blodet spruta veggemellom ut resten av sesongen 2011. Så nå er det utv. og innvendig skråg som står for tur, pluss litt omgjøringer her og der på innredning og få bytta motor og propellanlegg til noe med gir isteden for vridbart!Vet noen om en gull motor, så gi meg beskjed!!

 

Så da begynner med et par "før-etter" bilder og litt info om åssen detta gikk til :-)

Link to post
Share on other sites

bilde021.jpg

Sånn ser båten ut når den ligger på vannet i sin helhet!

 

20120321_154912.jpg

 

Her ser dere starten på pussinga, det var både blåved og helt utslitt olje og lakk, grått og trist treverk!

 

20120322_144450.jpg

 

Men så skjedde det ting etter et par timer med båndsliper og rondellsliperen. Rondellen synes jeg var mest effektiv av de to maskinene, og jeg kjørte med 80 korning papir på hele veien. Blir en fin og glatt flate!

Biltema utstyr, funker som bare det!

Redigert av Stian Kristensen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

20120326_135725.jpg

 

Fatter`n er da gått inn i pang-sjons rekkene, derfor blir han satt til lakk skrapeleder!

 

 

20120326_135651.jpg

 

Varmepistol med skrape. 565 grader er akkurat passe. Det fant vi ut var mye lettere enn å pusse ned igjennom lakklaget. Skrapet ned først å går på med vinkelsliper, påmontert 120 korn papir. Så fyker vi over med rundellsliperen og 80 papir etterpå for å jevne overflaten i treverket å få en glatt og oljeklar overflate. Etter mye om og men og div. forsøk, fant vi ut at dette er ganske effektivt.

Link to post
Share on other sites

I 1974 holdt Wikstens Båtbyggeri til på Torstrand i Larvik. De var kjent for å bygge kvalitetsbåter. Den gangen var de vel fire stykker som jobbet der. Bare litt bakgrunnshistorie.

 

 

 

Takk for info, jeg snakket faktisk med en kar på "Sjøen for alle" som satt oppi en Wikstenbåt, en åpen sjekte. Han bygget fortsatt disse båtene, men bodde og produserte de i Kina. Han fortalte ikke stort og var ikke heller spesiellt pratevillig. Sikkert møkklei snekka og kaffekoppen sin etter flere dager innpå den messa, ut i fra ansiktsuttrykket hans, hadde han nok ikke solgt noe båt den uka :-)

Link to post
Share on other sites

Pen gammel klassiker, men vinkelsliper og rondell er fy fy på klinkede skrog. klinkene svekkes og begynner å renne. Har man skjult søm er det noe annet.

 

 

Det du sier der er nok veldig riktig, for har lagt merke til at klinkene har misfarget trevirket rundt, med både typisk kobber irr og en våtere rødfarge som sikkert da også er et resultat av at de har vært pusset hardt sist båten ble pusset helt ned. Hva anbefaller du da å bruke? Det er hardt å komme igjennom lakken og ned til trevirket!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...