Jump to content

Tilgjengelig strøm i Optima batteri på 50 Ah?


NSB

Recommended Posts

Hei. Jeg har ett Optima batteri på 50 Ah, som jeg har testet noen ganger med en 230v omformer og ei lampe på 500w. Dette trekker ca 45 Amp fra batteriet. Og denne lyser faktisk en hel time før omformeren skrur seg av pga lav spenning (10,5v). Men så har jeg kjøpt ett 90 Ah fritidsbatteri, for å ha litt mere strøm i båten. Ladet det over natten med C-tec laderen, og tok samme test på dette batteriet. Regna med at den burde lyse minst en halv time til. Men neida, temmelig nøyaktig en time! Så da har jeg altså ikke mer tilgjengelig strøm i dette mye batteriet? Noen som kan forklare dette?

Link to post
Share on other sites

Dette har med Peukerts formel å gjøre.

 

Hvis 90Ah batteriet ditt er iorden (at det er nytt, behøver ikke bety at det er iorden), og Ah kapasiteten er oppgitt ved 20h, får du kun ut 90Ah hvis du lader det ut over 20 timer, d.v.s.med en belastning på 4,5A. Jo høyere belastning/hurtigere utladning, desto færre amperetimer. Lader du derimot ut med en lavere belastning, f.eks. 1 A, får du kanskje ut 100-110Ah av det samme batteriet.

Link to post
Share on other sites

Mulig at det hele skyldes faktumet at man "får det man betaler for"??? Optima batterier er høykvalitetsbatterier med spesiell konstruksjon (AGM) som gir mange gode egenskaper. Men et konvensjonelt fritidsbatteri godt kan være fra en "volumbulkprodusent" hvor kvaliteten ikke nødvendigvis samstemmer med merking/datablad og/eller avvikene er større. Jeg har f.eks. gel batterier i båten i dag på litt over 200Ah. Med disse opplever jeg å ha myyyyye mer å "gå på" enn hva jeg hadde tidligere med det dobbelte av teoretisk kapasitet, men da med "standard konvensjonelle blybatterier". Optimabatteriet klarer nok dessuten å "gi" en mye større del av seg selv på et gitt nivå enn tilsvarende "billig/konvensjonelt" batteri.

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som Farco sier har dette med Peukerts ligning å gjøre. For AGM-batterier generelt er Peukert-konstanten mye lavere enn for konvensjonelle batterier, og det vil si at utladningsstrømmen har mindre påvirkning på hvor mye energi du får hentet ut av batteriet.

En viss påvirkning vil det uansett være.

 

Man skal være forsiktig med å føre Wikipedia som sannhetsvitne, men jeg prøver allikevel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...