Jump to content

Oppussing av GH 11 Deluxe......for andre gang

Mats-gh11

Recommended Posts

Hei!

Da var det snart klart for båtsesong igjen, men beklageligvis ligger jolla nedslitt i hagen, med en kjøl som er finslipt for gelcoat og lekker svært bra. Er også en lakkeringsjobb gjort med 1 komponent bengalack som MÅ byttes ut med 2 komponent, da bengalacken ikke holder mål.

Derfor vil jeg bruke påskeferien til å gjøre båten strøken igjen + litt til.

Det som står høyst på lista er forøvrig å reparere kjølen.

Er jeg nødt til å pusse ned alt av maling til jeg kommer til den originale gelcoat'en?

Hvor mange lag glassfiber må jeg støpe, og bør jeg bruke 3,4 eller 500 gram?

Lurte på om dere kunne hjelpe meg med å finne produkter jeg trenger for å støpe og lakkere, og gi en god forklaring på fremgangsmåte.

På forhånd, takk!

-Mats

Hei Mats.

Hvor mange lag med glassfiber må du nesten ta litt på feelingen, vanskelig å vite hva som er igjen uten å ha sett bilder. Men kjølen er nok såpass sterkt konstruert at du ikke trenger ørten lag. Matte og polyester kan du få for en grei pris på Biltema. Husk herder. Matta der er 300gram. Jeg ville fjernet all bengalack-en og gelcoat før støping. Når du har slipt klart til støping er det bare å smøre på polyester og legge matte. Pass på å få mettet glassfiberen skikkelig, så du ikke får luftlommer. en alurulle er et godt verktøy for å få ut luftbobler. Når du har støpt såpass lag at du ser at det er tykt nok, begynn å slip til profilene. bruk gjerne en eksentersliper med grovt papir til grovsliping, men får å få det så plant og fint som mulig synes jeg det er best å bruke håndmakt og en slipefil, med sandpapir på. Da slipper du å bakse med masse sparkel etterpå også. Når all sliping er ferdig er det bare å slenge på en antipest og primer, slik at glassfiberen blir vanntett. Da kan du bare stoffe rett utenpå. Har ingen erfaring med biltema sin epoxyprimer, men vet det er mange som bruker den. Er jo ikke vanskelig å se, når boksene forsvinner fort i hyllene hos BT. Til å evt lakkere skrog, vil jeg ikke anbefale deg noe annet enn 2-komponent. Jeg brukte BT sin polyuretanlakk, og ble ikke fornøyd med resultatet. Holder på med å utbedre en skade i skroget på båten vår nå om dagen, og jeg har valgt gelcoat, som blir blandet ut til riktig farge av Roar på Glomma båt (tlf 69138920). Litt mere jobb, men en mye mere holdbar overflate med høyere glans (har jeg blitt fortalt). Lykke til med jobben din...

Her ser du hva jeg holder på med om dagen:

20120326_184054_156.jpg

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Hei Mats.

Hvor mange lag med glassfiber må du nesten ta litt på feelingen, vanskelig å vite hva som er igjen uten å ha sett bilder. Men kjølen er nok såpass sterkt konstruert at du ikke trenger ørten lag. Matte og polyester kan du få for en grei pris på Biltema. Husk herder. Matta der er 300gram. Jeg ville fjernet all bengalack-en og gelcoat før støping. Når du har slipt klart til støping er det bare å smøre på polyester og legge matte. Pass på å få mettet glassfiberen skikkelig, så du ikke får luftlommer. en alurulle er et godt verktøy for å få ut luftbobler. Når du har støpt såpass lag at du ser at det er tykt nok, begynn å slip til profilene. bruk gjerne en eksentersliper med grovt papir til grovsliping, men får å få det så plant og fint som mulig synes jeg det er best å bruke håndmakt og en slipefil, med sandpapir på. Da slipper du å bakse med masse sparkel etterpå også. Når all sliping er ferdig er det bare å slenge på en antipest og primer, slik at glassfiberen blir vanntett. Da kan du bare stoffe rett utenpå. Har ingen erfaring med biltema sin epoxyprimer, men vet det er mange som bruker den. Er jo ikke vanskelig å se, når boksene forsvinner fort i hyllene hos BT. Til å evt lakkere skrog, vil jeg ikke anbefale deg noe annet enn 2-komponent. Jeg brukte BT sin polyuretanlakk, og ble ikke fornøyd med resultatet. Holder på med å utbedre en skade i skroget på båten vår nå om dagen, og jeg har valgt gelcoat, som blir blandet ut til riktig farge av Roar på Glomma båt (tlf 69138920). Litt mere jobb, men en mye mere holdbar overflate med høyere glans (har jeg blitt fortalt). Lykke til med jobben din...

Her ser du hva jeg holder på med om dagen:

20120326_184054_156.jpg

Takk for gode svar! Men jeg må vel legge gelcoat på glassfiberen? Holder vel neppe med antipest og bunnstoff rett på glassfiberen?

Hvorfor skal du støpe? skjønte ikke helt det. Er der hull igjennom?

Har en annen tråd her som heter "GH 11 tar inn vann". Slet nemlig med at GH'en tok inn saltvann, så visste det seg at det var kjølen som var så slitt etter å ha blitt dratt flerfoldige ganger opp på strender, at gelcoaten var slipt bort og delvis glassfiberen også. Er fortsatt mye styrke igjen i kjølen, men tror det er noen små steder der det pipler inn. Derfor må jeg støpe på nytt :)

Epoxysparkel er ganske hardt, mens 1 komp sparkel ofte er mer som gips sparkel om du har jobbet med det, gelcoat er mer som maling og er veldig tynt, ville ikke brukt dette under vannlinjen. For små skader over vannlinjen bruker man gelcoat sparkel i riktig farge, det er mer son epoxy sparkelet igjen. Har jobbet med alle typene i vinter og likte biltema sitt finsparkel og fint glassfibersparkel best.

Epoxysparkel er ganske hardt, mens 1 komp sparkel ofte er mer som gips sparkel om du har jobbet med det, gelcoat er mer som maling og er veldig tynt, ville ikke brukt dette under vannlinjen. For små skader over vannlinjen bruker man gelcoat sparkel i riktig farge, det er mer son epoxy sparkelet igjen. Har jobbet med alle typene i vinter og likte biltema sitt finsparkel og fint glassfibersparkel best.

Jeg forstår.

For å oppsummere litt, her er planen:

*Pusse ned all lakk til jeg kommer ned til original gelcoat for hånd med 180 papir våtsliping,

og på kjølen vil jeg pusse bort alt av gelcoat og glassfiber til jeg kommer til frisk glassfiber med denne: http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Slipemaskin/Plansliper-93-x-230-mm-170261/

Så smører jeg på med polyester og legger glassfiber på. Tipper jeg legger 3-4 lag med 300 gram matter. Må jeg ha polyester mellom hvert lag med glassfiber?

*Når jeg er ferdig med å støpe, legger jeg 2 lag med anti-pest, før jeg legger denne sparkelen over glassfiberen: Gelcoat-sparkel

Og pusser jevnt. Vil bruke sparkelen over hele bunnen så jeg får en jevn bunn, med skarpe steglister osv.

*Når sparkelen er ferdig pusset vil jeg legge ytterligere 3 lag antipest over sparkelen, og 1 lag på resten av bunnen, så jeg tilslutt står igjen med 3 lag anti-pest jeg kan stoffe på.

*Når jeg er ferdig med arbeidet under vannlinjen begynner jeg med å legge anti-pest før jeg sparkler. Vil bruke samme sparkel som jeg bruker under vannlinjen. Pusser sparkelen jevnt og legger et nytt lag anti-pest over sparkelen.

* Så begynner selve lakkeringen; Jeg kommer til å bruke Jotun Top-gloss som er to-komponent.

Blir totalt 3 lag; Første strøk legger jeg på diagonalt med sprøyte, mens andre strøket blir lagt på horisontalt, og det siste strøket vertikalt.

Hva tror dere om planen?

Husk sparkel og duk funker også.

Men er det kun slitasje igjennom gelcoat laget så hadde jeg bare brukt sparkel.

Duk bruk på små ujevnheter som små hull etc funker dårlig da du må lage "pupp" for å få ønsket funksjon.

Har du bilder i den andre tråden?

Nei dessverre, skal se om jeg får lagt inn noen bilder imorgen. Er igrunn ganske sikker på at et lag sparkel er nok, men vil støpe litt for å være 100% sikker. Er en stripe langs hele kjølen som er nedslitt, med en bredde på rundt 1-2 cm.

Hei igjen! Har nå fjernet alt bunnstoffet på båten, og har nå ren og original gelcoat å jobbe med. Men jeg lurer på om jeg skal pusse bort nesten all gelcoat og litt av det øverste laget glassfiber på hele bunnen, for så å legge et nytt lag med 450 gram matter og så gelcoat eller epoxy-sparkel. Er dette smart, eller bør jeg bare legge ny glassfiber og gelcoat/epoxy-sparkel på steder det er nødvendig? og skal jeg legge gelcoat, eller epoxy-sparkel? Hva er egentlig forskjellene mellom gelcoat og epoxy-sparkel?

Takk for svar!

• 2 uker senere...
  • 1 år senere...

Ikke bruk gelcoat. Gelcoaten er for å bruke i form.Den blir fort matt.Topgloss er en topcoat og er det du skal bruke. Såvidt jeg husker er den vanskelig å sprøyte.......alternativt bruker du rull og jevner over med pensel før det tørker. Der du skal legge glassfiber må du slipe vekk all gelcoat.Om du skal bruke matte eller epoxysparkel kommer an på om det er små hull eller at det er en større flate som er slitt ned.Bruker du matte kan du bruke epoxysparkel til å få overflaten jevn etterpå.Deretter antipest som er en ren epoxy og bunnstoff. Skal du ikke ha bunnstoff, legger du topgloss over antipesten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...