Jump to content

Hjelp med gjengetyper


Jori

Recommended Posts

Hei,

er det noen eksperter som kan hjelpe meg litt?

Når jeg skulle montere på dieselrøret til stigerøret på tanken (en albuekobling som forbinder de to rørene) drog jeg gjengene sunn på mutteren.

Mutteren har utvendige gjenger 7/16 og innvendig senterhull for rør er 3/8 så skal det en kobberklemring på røret som tetter. Gjengene har jeg fått målt til å være 28GR 1/8 (sier ikke meg mye) men er vel stigning og gjengetype? Det viser seg at det er hverken UNF eller NPT gjenger, og de vanlige kanalene har ikke denne mutteren. Dette sitter på en princess som er en 91 modell, så er vel antakelig noe engelsk gjengetype. Noen som kan hjelp meg med navn på gjentype og hvor jeg kan skaffe denne mutteren?

 

på forhånd takk

Link to post
Share on other sites

Hei Jori!

 

Mutteren du trenger er en vanlig mutter for snittringansats med 1/8" BSP rørgjenger, også benevnt som withworth rørgjenger (før). 28 er gjengestigningen (antall gjenger per tomme). NPT er koniske rørgjenger, og i 1/8" har den en annen stigning (27 gjenger/tomme). En mer korrekt betegnelse på gjengedimensjonen er R 1/8"-28 eller BSP 1/8"-28 :smiley:

Link to post
Share on other sites

Komodo, takk for ett suverent svar. Noelunde det jeg også kom frem til etter mye strev med disse tabellene. Vet du hvor jeg kan få kjøpt en slik mutter med utvendige gjenger? Søkte på ebay UK, men de hadde ikke av den typen. Igjen takk for suveren tolkning

Link to post
Share on other sites

Dette her er ikke lett. Rørleggeren kunne ikke hjelpe, han skjønte heller ikke gjenger, men jeg tok med delene og viste de. Da fant han ut at det var BSP Sitat "BPS eller noe slikt" (som han kalte det) men dimensjonen brukte ikke han. Han sendte meg så til Ahsell, de kunne heller ikke hjelpe, de hadde den ikke. Jeg har også prøvd hos Tess. Men rørleggeren mente dette var samme dimensjon som de brukte når de reparerte parafinanlegg. Rørene til parafinanleggene hadde samme dimensjon var han sikker på.

Noen som kan komme med ett godt tips hvor jeg kan forhøre meg videre?

Alternativt er det mulig å gjenge opp en ganske skadet utvendig gjenge? Dette her må bli 100% ellers får jeg bare diesellekkasje

Link to post
Share on other sites

Jeg ser av ditt første innlegg at jeg missforstod målene du har oppgitt.

 

Dersom gjengene dine er 7/16" utvendig og har en stigning på 28 er det UNEF 7/16"-28 som er dimensjonen. Den skal være 11,1mm utvendig (storediameter). Lilldiameter for denne gjengen er ca 10,2mm, så med et hull på 9,6 må det være veldig lite godstykkelse igjen...

Link to post
Share on other sites

JonnyBoy og Komodo, jeg setter stor pris på deres hjelp.

Jeg må ta eksakte mål med ett godt skyvelær.

 

Det er vel ikke riktig å kalle det mutter, det blir mer riktig å kalle det plugg ser jeg ut fra hydroscan katalogen. Tappen/pluggen/endelokk har ett senter hull til røret, målte dia. 9,45 på røret og 13,2 på gjengene ytterdiameter, men skal finmåle alt i morgen da jeg er i båten igjen.

Prinsippet er så at denne tappen skyver klemringen (og røret) inn i albuen, så skrur man til.

 

I andre enden albue er det 3/8" BSP gjenger (dette er testet ut i dag). Problemet med å lage en annen overgang er at denne albuen med enden 3/8 har loddet stigerør på seg, dette røret blir så satt inn i ett annet rør av aluminium som er sveiset fast på mannelokket, så kall det for ett rør i rør system (originalt fra princess).

 

Albuen ligner på artikkel 7210 i hydrascankatalogen, men vil antakelig ha betegnelse som G 3/8 gjenge 1 og R 1/4 gjenge 2.

Jeg har da oppfattet at G står for utvendige gjenger og R for innvendige i BSP standarden.

 

Igjen, dere har hjulpet meg til å skjønne mye om gjengetypet, stigninger etc, så jeg lærer.

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Jeg har da oppfattet at G står for utvendige gjenger og R for innvendige i BSP standarden.

 

 

Nei, det er ikke helt riktig.

 

 

G = external + internal parallell = rette gjenger

R = external taper = koniske utvendige gjenger

M = male = utvendige gjenger

F = female = innvendige gjenger

FS = svivel (dvs "mutter" med innvedige gjenger)

Redigert av JonnyBoy (see edit history)

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Jori , jeg har missforstått deg med en bekjent i bygda her... dere har nesten samme nick.

 

 

Tittet i katalogen på den albua du er ute etter 7510. Men den har bsp på ene siden og npt på den andre siden , den har jeg i hylla her så jeg.. men ikke i hopp, dbs forskjellig gjenger i hver ende.. Men stigerøra har ofte tetting på kon og ikke på gjengene .. Bsp har innover kon 60 grader på hann delen. Jic med unf har motsatt og er ofte brukt i muffene på mannelokkene.

 

Om du ser på den som heter 7620 07 02 så har den 7/16 til 1/8" npt 90 grader

Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg blir helt svett av dette.

 

Albuen jeg har som er ok er da altså på den ene siden utvendig 3/8 om det er M eller R er jeg ikke sikker på. På den andre siden er det innvendig 1/4" (antar jeg, skal måle de i morgen) og de er da enten F eller G

Setter je gdet sammen blir det da albue R3/8 + G 1/4".

 

Jeg skal så antakelig da ha en plugg med invendig hull som jeg må finmåle i morgen.

(Tror jeg tar noen bilder i morgen gitt, hehe)

 

Takk for hjelp så langt til alle.

 

Anders, helt ok, hehe

Link to post
Share on other sites

Sist jeg skulle ha noen rare gjenger til en engelsk båt havnet jeg hos en klassisk kjent jernvare på Grunerløkka i Oslo. De - Zachariassen Jernvare - har nå flyttet til Torshov. De hadde et stort lager av alt mulig - og det de ikke hadde skaffet de såfremt det var mulig å få tak på.

 

tror dette er nettadresssen:

 

http://www.zachskruer.no/

Link to post
Share on other sites

R = external taper = koniske utvendige gjenger

Dette stemmer vel ikke helt? Jeg skal ikke utgi meg for å være noen ekspert på dette, men slik jeg har forstått det er "R" det samme som BSP = sylindriske Withworth rørgjenger med 55 graders flankevinkel.

 

 

Albuen jeg har som er ok er da altså på den ene siden utvendig 3/8 om det er M eller R er jeg ikke sikker på

Er det 3/8 er det ihvertfall ingen metrisk dimensjon (M), det er sikkert! Da er det UNC, UNF, UNEF, W eller rørgjenger. W (Withworth) kan du se bort fra siden båten din er fra -91 (gikk ut på dato på 50-tallet), men ikke bland det med sylndriske Withworth rørjgenger som er veldig vanlige :crazy:

 

Her er en oversikt som kanskje forklarer litt om konusene Anders forklarte litt om i forhold til gjengestandard:

hydraulikkoblinger_gjenger_og_konuser.jpg

Link to post
Share on other sites

slik jeg har forstått det er "R" det samme som BSP = sylindriske Withworth rørgjenger med 55 graders flankevinkel.

 

Farlig å være skråsikker, men jeg mener R = BSPT = koniske gjenger.

Se f.eks nederst på side 3 her

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Komodo, min M baserte seg på JonnyBoy sin forklaring av at M = male = utvendig og det var de jo, bare jeg som ikke viste om det var koniske eller ei.

Nå har jeg fått tak i gjengetolk, både 18 og 20 ser ut til å passe slik tålig i albuen, så da er det sikkert 19 som er riktig og som BSP 1/4" bruker, leser jeg tabellene riktig.

Så neste operasjon få tak i en skrue eller gjengetap for å verifisere det. Måle røret som går ut i fra albuen og videre til dieselfilteret. Stigerøret er 9,45 og ser som sagt identisk ut med det andre røret men skal måle det i morgen. Nærmer seg nå.

 

Takk til dere som også har kommet opp med ett par butikker, sjekker ut med de på mandag når jeg har sikker dimensjon.

Link to post
Share on other sites

Farlig å være skråsikker, men jeg mener R = BSPT = koniske gjenger.

Se f.eks nederst på side 3 her

Se der ja, ser ut til at du har rett :yesnod:

 

Skal ta en titt i de gamle tabellene jeg har på jobb og se om jeg husker helt feil eller om de rett og slett er for gamle.

 

Jori, hvis du ikke får mach hos noen av de butikkene du har fått tips om lengre opp kan du prøve Industrihydraulikk i Fredrikstad også, de har mye rart av kurant og ukurant i hyllene sine

http://www.industri-hydraulikk.no/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...