Jump to content

Hjelp med gjengetyper


Jori

Recommended Posts

Da har jeg tatt tre bilder som forklarer det meste.

 

wp_000010.jpg

 

Dette bildet viser hvordan systemet ser ut i mannehullet. To sugelinjer og to returlinjer. I tillegg ett slags rør i rør system som dere ser ned i tanken.

 

 

wp_000013.jpg

 

Dette bildet viser oppleggen med mutter klemring og albue. Det er altså mutteren som er skadet i gjengene.

Gjengene er nok 1/4" BSP koniske. Røret måler 9,45 mm, noe som da er hva i "? 3/8?

 

 

wp_000014.jpg

 

Siste bildet viser hvordan det skal monteres sammen. Da håper jeg at noen kan hjelpe?

 

Dette er tydelig ikke helt enkelt da 1/4" ikke er noe særlig brukt i Norge skjønner jeg.

Noen som vet hva korrekt betegnelse for mutteren er på engelsk? Kan jeg søke på ebay, har jeg navnet

Link to post
Share on other sites

På tide med mer oppdateringer:

Denne mutteren er en morsom sak. TPI er 24, diam gjenger 14.14mm (omtrent). Eneste jeg finner i nærheten er UNEF 5/8 eller 9/16. Innvendig er huller 9,57mm.

 

Det gjør også albuen til en morsom sak, BSP på ene siden og antakelig da UNEF på den andre.

 

Kan disse oppdateringene hjelpe noen, som kan hjelp meg?

Link to post
Share on other sites

hei eg hadde funet meg ein kurant del med snitrins muter i mesing som passer til røret og sølvelodet på 90gr.

da blir den lit lengre og røret kan kutes lit vist de er plas til å skru den ner da.

har drev med tryk testing i nåken år den muteren som er der i dag er ikkje akurat hylevare

sikkert ikkje umulit å få takki men er ein del forskjelige merker og gjenge typer og koner på dise.

Link to post
Share on other sites

To parametere er gitt.

1. Jeg må ha en 3/8 bsp som går ned i ytterøret (den blanke tomhylsen som stikker opp på mannelokket.

2. Så må jeg ha en klemfitting som griper godt om fuelrøret som måler 9.45 i ytterdiameter (3/8?). Alt der imellom kan jeg bygge om, men begge ytterender er gitt, noen gode forslag?

 

Jeg har gjenget opp den skadede mutteren, men er redd den ikke biter godt nok, for mye er blitt ødelagt. Så letteste er prøve å finne en overgang, alternativt bygger jeg om mellom ytterleddene.

 

Stig Arve, redd for at du har rett at den mutteren kommer til å gi hodebry. Jeg har i kveld sendt mailer til alle de kontakene som har blitt gitt meg i tråden, så får vi se hva de kan svare.

Link to post
Share on other sites

Komodo, svaret er nei. Men din link til firma industri-hydraulikk er positiv. De mente de hadde den i utvalget og skal se på saken til tirsdag og bestille hvis så er tilfelle. Alle andre kontakter som jeg har brukt har gitt opp og foreslått ombygging. Greit å slippe ombygging, men må jeg så går jo det også da.

Link to post
Share on other sites

Tydelig at vi hadde litt ulike kilder. Her et bilde jeg tok av en eldgammel gjengetabell jeg har brukt

 

Ja, ikke vet jeg hva som er rett lenger :confused::crazy:

 

Bruker en del av Hydroscand sitt sortiment, og der betegnes en ansats med 1x rett og 1x konisk del slik (se f.eks. side 480):

Gjenge 1: G 1/4" M

Gjenge 2: R 1/4" M

 

Spiller ikke så stor rolle, det viktigste er at Jori forhåpentligvis finner delen han har bruk for.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er det tid for oppdatering.

Mutteren viste seg veldig vanskelig å få tak i, så jeg valgte en annen løsning.

Følger slagordet til Rema 1000 "det enkle er ofte det beste" er dere enig i at dette kan gå greit? Mens jeg holdt på så lagde jeg en i reserve, er jo tre suge/returrør til som kan ryke er jeg uheldig + at fittingstypen er brukt på røropplegget ellers, så fungerer den jeg erstatter skrur jeg ut sugerør nr. 2 og tar vare på fittings der.

 

Takk for alle hjelp underveis, og jeg lærte masse om gjenger, stigninger etc.

 

wp_000016.jpg

 

wp_000017.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...