Frank v. Startet 11.Mars.2003 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2003 Vilken hydraulikkolje er å anbefale til trimflaps? Det kan vel brukes vanlig hyd.olje, eller er det spesiell olje som må brukes??? Sitér dette innlegget Link to post
Chrian Svart 11.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2003 Har selv båt med Bennet trimflaps. Bruker her samme olje som brukes på automatgearkasser på bil. Den er rød av farge og jeg tror den kalles dexron olje. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
BK Svart 11.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2003 Vil anbefale samme som på rattpumpa Sitér dette innlegget Link to post
Harald- Svart 11.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2003 Det er riktig som Chrian sier. Det skal brukes automatgearolje. Dexron II eller III kan brukes. Denne er rød på farge. Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 12.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2003 Noen som vet grunnen til at det skal brukes ATF olje ?? Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 12.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2003 Noen som vet grunnen til at det skal brukes ATF olje ?? Uten at jeg vet det sikkert, ville jeg tro at årsaken ligger i at hydraulikkolje er mere trykkfast enn vanlig motorolje. (En automatkasse er jo en hydraulisk enhet) Jeg mener også å ha hørt at disse oljene er såvidt forskjellig i forhold til kjemisk sammensetning at det ikke er noe særlig å blande dem. Jeg tror at pakninger foringer etc vil ødelegges ved bruk av vanlig motorolje. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
BK Svart 12.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2003 Ville gått for vanlig hyd olje jeg Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2003 Ett moment som kan bety noe er at ATF-olje er vesentlig tynnere enn andre oljer. Siden et system med trimflaps av naturlige årsaker lever et avkjølt liv kunne det nok blitt unødvendig "stivt" med konvensjonelle oljer. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Chrian Svart 12.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2003 Vil anbefale samme som på rattpumpa Har sjekket instruksjonsboken bra Bennet og det skal kun brukes ATF olje, merker og kvaliteter kan blandes, men det SKAL være ATF olje. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
terron Svart 12.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2003 Samstemmer med pirius - denne typen olje er ekstremt mer trykkfast, samtidig er den mer såkalt kjemisk stabil ved trykk, videre holder den seg mer tynntflytende over er større "belastningsspekter". Men samtidig er den temperaturustabil ved lave temperaturer. En automatgearkasse på en bil kan fungere med normal motorolje i mange kilometer, men så kan det fort bli skrekk og gru og sansynligvis behov for ny gearkasse. Som flere skriver skal en Transmisjonsolje type Dextron II el III ikke blandes med andre typer produkter, hvis man ikke står i et nødstilfelle. Og som skrevet tidligere - en bilrekvisitaforetning leverer Automatgearolje av den type du skal ha til en literpris på 20 - 30 kroner. Med Sleipner-navnet på kanna er prisen ca. 3 dobblet. Noen som vet hva den koster med Bennett-navnet???? Forøvrig er automatgearolje egentlig en enkel billigolje, i motsetning til f.eks. dyrere helsyntetiske motoroljer. Men faktisk er det ganske vanlig at den selges som et dyrt "spesialprodukt". Enkelte bil"produsenter" tar over 200,- pr liter for "original" automatgearolje. Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 12.Mars.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2003 Man lærer så lenge man lever...Hadde aldri tengt på å bruke automatgearolje til trimflapsa så det er jammen godt man har så mange dyktige båtfolk her på forumet. Takker alle for svar!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.