Jump to content

Hydraulikkolje???


Frank v.

Recommended Posts

Noen som vet grunnen til at det skal brukes ATF olje ??

:rolleyes:

Uten at jeg vet det sikkert, ville jeg tro at årsaken ligger i at hydraulikkolje er mere trykkfast enn vanlig motorolje.  (En automatkasse er jo en hydraulisk enhet) Jeg mener også å ha hørt at disse oljene er såvidt forskjellig i forhold til kjemisk sammensetning at det ikke er noe særlig å blande dem.  Jeg tror at pakninger foringer etc vil ødelegges ved bruk av vanlig motorolje.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Samstemmer med pirius - denne typen olje er ekstremt mer trykkfast, samtidig er den mer såkalt kjemisk stabil ved trykk, videre holder den seg mer tynntflytende over er større "belastningsspekter". Men samtidig er den temperaturustabil ved lave temperaturer. En automatgearkasse på en bil kan fungere med normal motorolje i mange kilometer, men så kan det fort bli skrekk og gru og sansynligvis behov for ny gearkasse. Som flere skriver skal en Transmisjonsolje type Dextron II el III ikke blandes med andre typer produkter, hvis man ikke står i et nødstilfelle. Og som skrevet tidligere - en bilrekvisitaforetning leverer Automatgearolje av den type du skal ha til en literpris på 20 - 30 kroner. Med Sleipner-navnet på kanna er prisen ca. 3 dobblet. Noen som vet hva den koster med Bennett-navnet???? Forøvrig er automatgearolje egentlig en enkel billigolje, i motsetning til f.eks. dyrere helsyntetiske motoroljer. Men faktisk er det ganske vanlig at den selges som et dyrt "spesialprodukt". Enkelte bil"produsenter" tar over 200,- pr liter for "original" automatgearolje.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...