Diddn Startet 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2012 Hei jeg skal fikse opp en gammel robåt og sparkle noen hakk i bunnen på den under vannlinjen. Jeg har hørt at man skal bruke 2 komponents glassfibersparkel. Jeg lurer derfor på hva som er forskjellen på 2 komponents glassfibersparkelen til biltema og gelcoat sparkelen til biltema. http://biltema.no/no/Bygg/Maling-og-Fuging/Fugeskum/Glassfibersparkel-36061/ http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Polyester-og-Epoksy/Gelcoatsparkel-36079/ Får man 2 komponents glassfibersparkel i ulike farger? evt hvor? Mvh Diddn Sitér dette innlegget Link to post
jkn Svart 29.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2012 Glassfibersparkel er grovsparkel. Gelcoatsparkel er for mindre sår / skraper og brukes som topplag. Er en litt tykk gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 30.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2012 Som jkn sier, gelcoatsparkel er et toppstrøk som også fyller ut mindre sår. Ved å bruke vanlig glassfibersparkel får du kun en avrettingsmasse, som må etterbehandles for ikke å trekke vann. Det slipper du med gelcoatsparkel. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Diddn Svart 30.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2012 Takker så mye for svar Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 31.Mars.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2012 Jeg har vært å sett på båten i dag og så at de hakkene/"kraterene" var litt dype, hva bør jeg bruke da av 2 komponent glassfibersparkel og gelcoat sparkel?? I så fall om jeg må bruke 2 komponets glassfibersparkel hva bør den etterbehandles med for å ikke trekke vann? Takker så mye for svar på forhånd. Mvh Diddn Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2012 glassfibersparkel , har som navnet sier , glassfiber tråder, og er mye sterkere enn gelcoatsparkel. Har sett denne i grønt og i grått. For å forvirre deg enda litt mer, så fins det noe som heter epoxysparkel - jeg tror det vil kunne funke bra i ditt tilfelle. Den er også vanntett så du slipper å ha noe oppå. Du må også slipe rent samt vaske med aceton før du begynner å legge på Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
janbjune Svart 6.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2012 ved bruk av glassfibersparkel bruker du rett og slett vanlig gelcoat oppå etter pussing, gelcoat er det glatte laget som vanligvis ligger på utsiden av de fleste glassfiberbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.