Jump to content

UV foto


Bitteliten

Recommended Posts

Hvor langt ned skal du? Disse fra Pentax skal visstnok være veldig bra. Vanntett til 12m. Nikon har et billig alternativ i Coolpix S30 som er vanntett til 3m. Panasonic har også et alt. til 12m, og sist Olympus med sin Tough som går til 5m. Skulle jeg hatt selv ville jeg nok gått for Pentaxen, fordi jeg er Pentaxianer og i tillegg overhørte en selger av dette på FotoVideo for en ukes tid siden som argumenterte godt for at dette var klassens beste valg. Du får jo også undervannshus til en lang rekke kameraer. Selv bruker jeg GoPro til undervannsbilder, men det har jo ganske klare begrensninger på det feltet.

Link to post
Share on other sites

Hvis du tenker å ta det med på dykking med SCUBA utstyret ditt, vil du nok ha noe som tåler minimum 30m vanndybde, og da snakker vi om priser på UV-huset som ofte overstiger prisen på selve kameraet. Canon har UV-hus til flere av sine modeller, og er generelt anerkjent for god kvalitet både på kamera og UV-hus.

 

Men vær obs på at det er ekstremt viktig med godt renhold og vedlikehold av hus og o-ringer for å unngå lekkasjer og drukning av kameraet. Hus med kamera bør legges i ferskvann en stund rett etter dykket for å skylle bort alt salt som ellers vil tørke og krystallisere og skjære i stykker o-ringene med nevnte drukningskatastrofe som resultat etter hvert...

Link to post
Share on other sites

Lenge siden jeg har vært (eller svart) på BP og enda lenger siden jeg dykket, men har lyst til å komme med noen betraktninger.

 

Alle som starter å dykke burde forsøkt et dykk med kamera for da ser du nødvendigheten av god oppdriftskontroll. Etter hvert kommer du til å oppdage en del utfordringer med dette og ned på 30 m er det kun noe helt spesielt du ønsker å ta bilde av. Fargene blir filtrert av vannet, og noen forsvinner allerede etter noen meter. Det går an å ta svært gode bilder med et kompaktkamera (les: magasinkvalitet), men noen ting er det greit å være klar over.

 

Som nevnt, farger forsvinner fort så et godt lys er som regel helt nødvendig og på et kompaktkamera er det gjerne en innebygget blitz som er alt for nærme objektivet. Det vil alltid være en del partikler i vannet og når blitzen blir reflektert i disse får du mye støy i bildet, spesielt her i nord. Den beste løsningen er å belyse motivet ca 45 grader så vil mye av støyen/snøen forsvinne. Vanskelig med et kompaktkamera uten separat blitz, men en god lykt kan hjelpe mye og å skru av den innebygde blitzen eller bruke en diffuser foran. Kan kjøpes eller lages forholdsvis enkelt selv.

 

Gå så nærme du tror du må, og så gå veldig mye nærmere. Start med makro for du ønsker minst mulig vann mellom deg og objektivet. Ser ikke bildene ut som i magasinene allikevel? De bruker helt annen type utstyr. Det samme utstyret brukte jeg i den tiden vi benyttet noe som heter film i kameraet. :wink: Tungt, dyrt og for spesielt interesserte.

 

De fleste bildene har jeg allikevel tatt med en kompakt fordi det kan henges fast i utstyret på en mye enklere måte. Avtal gjerne med buddy at dette dykket er et fotodykk så h*n holder litt avstand når du har et motiv. Noe av utfordringen for nybegynnere er når de nærmer seg et motiv går både armer og bein så det kommer en liten snøstorm. Da er det på tide å finne et annet motiv.

 

Lykke til, men glem fisker og andre bevegelige ting i begynnelsen, i hvert fall i dybden. Ta noen enkle motiver på grunt vann først, gjerne noen nakensnegler eller andre stilleståënde motiver. Et ekstra pluss er at du gjerne blir mye mer oppmerksom på hva man faktisk kan finne under vann.

Link to post
Share on other sites

Hadde et (originalt Canon) vanntett hus til min Ixus for noen år siden. Huset holdt forsåvidt tett med litt stell og silikonfett, men låsen var dårlig., så løsningen holdt ikke lenge. Kameraet ble stjålet kort tid etter, så da var det i grunnen greit.

Behandler du det med forsiktighet har du en løsning som sikkert varer noen år.

Hvis du skal ha noe som virkelig varer, så har jeg en gammel Nikonos i skapet som jeg ikke bruker lenger... :wink:

Redigert av Strekkfisken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...