Bitteliten Startet 30.Mars.2012 Del på Facebook Startet 30.Mars.2012 (redigert) Snart er det tid for å ta ut båten, og da er det kanskje greit å ta den årlige sjekken av de oppblåsbare redningsvestene også Jeg gjør som følger: 1. pakker opp vesten 2. sjekker patronen - veier den (full patron veier ca 141 gram), ser at den er hel og setter den på plass. 3. Sjekker bobbin/salttablett på utløserfunksjon. Om utgått på dato bytter jeg. 4. sjekker at det automatiske lysblinket fungerer (vi har festet http://www.seatronic.no/redningsvester-vester-c-270_97/seago-automatisk-vestlys-p-1886 på våre) 5. blåser opp vesten og ser at den holder på lufta 6. tar ut lufta og pakker den igjen. I dag er det standard med skrittstropp på alle vester - jeg har ettermontert det på de eldre. Prøv å hopp i vannet med en slik vest - så skjønner du hvorfor Redigert 30.Mars.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 30.Mars.2012 Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 Og så får vi håpe at Maritime og andre butikker snart kan selge bobiner til en nogenlunde akseptabel pris siden det idag er rene ågerpriser på disse! Jeg lar vestene ligge oppblåst over natten før jeg tømmer de for luft og pakker de. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Brigg Svart 30.Mars.2012 Del på Facebook Svart 30.Mars.2012 (redigert) Blås opp vesten ved hjelp av pumpen til gummibåten eller lignende. Da unngår du at fuktigheten fra pusten kommer inn i blæra. Lagt til: 2. sjekker patronen - veier den (full patron veier ca 141 gram), ser at den er hel og setter den på plass. Hva som er korrekt vekt vil kunne avhenge av hvilken vest du har. Riktig vekt (som er patronens minimumsvekt) er stemplet inn i patronen. Redigert 30.Mars.2012 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Skjær i sjøen Svart 3.April.2012 Del på Facebook Svart 3.April.2012 å heisann. Her må det byttes en bobbin. Gikk ut i februar i fjor...(fy!). Neste går ut i september i år og holder dermed denne sesongen også. Iht Båtmagasinet (???) bør man også sjekke den manuelle utløsermekanismen. Done! Nå mangler bare å fylle luft og sjekke status i morgen. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Kristian_H Svart 3.April.2012 Del på Facebook Svart 3.April.2012 Den morsomste måten å sjekke på er jo å hoppe på sjøen med vest på Testet spinlock vesten min ved en spinnaker broach i 12 knop og 15 m/s ifjor, greit at det funker i sånne, og andre situasjoner. ellers skal vel bare spinlock måtte sjekkes hvert tredje år? Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 4.April.2012 Del på Facebook Svart 4.April.2012 (redigert) Hjelp! Disse oppblåsbare flytevestene skal jo brettes sammen igjen også. Vi har to. Den ene var veldig grei. Den jeg holder på med nå enda enklere helt til jeg kom til toppen (rundt nakken). Bruksanvisningen sier så kjekt: "Brett øverste del av vesten 3 ganger og lukk med borrelåsen." Flott det! Slik ser det ut: Er det noen som har et bildet av hvordan det skal se ut når det er ferdig brettet eventuelt har noen tips til en landkrabbe som tydeligvis ikke en gang kan forstå selv de enkleste setninger på norsk (prøvde forresten også på dansk og engelsk, men det ble ikke lettere da...). mvh frustrert Skjær i Sjøen Redigert 4.April.2012 av Skjær i sjøen (see edit history) Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Bitteliten Svart 5.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2012 Bretting er C momentet her. Jeg følger brettene i stoffet. Noen steder står det feks fold in. Kanskje produsenten har veiledning på web? Sitér dette innlegget Link to post
Skjær i sjøen Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 godt innspill. Det er nesten så jeg lurer på om den skal være sånn. Se bilde fra Regatta sine sider: regatta-vest Synes imidlertid det ser litt rart ut. Jeg får ta med vesten når jeg drar til Maritim for å kjøpe ny bobbin. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
Brigg Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 Bretting etter de gamle foldene er et godt triks. "Hjørnene" er av og til vanskelige, men ved å improvisere finner man alltid en måte å gjøre det på. Pass også på at vesten er helt tømt for luft, jo mer luft som er igjen jo værre blir den å brette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Skjær i sjøen Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 takk for tips. Jeg fikk de helt tomme for luft ved å bruke batteripumpa. Har sett brettemerker andre steder på vesten, men ikke der jeg holder på nå. Nok et tegn på at den faktisk skal være slik. Sitér dette innlegget Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen. Link to post
ravddo Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 Jeg og kona tar med oss hver sin redningsvest og går i sammen med ungene i svømmehallen en gang i året. Jeg har flere oppblåsbare vester og 2 går i bassenget hvert år. Unger trenger litt trening med redningsvest så de slapper av på ryggen og ikke kjemper for å ligge på magen. Skrittstroppene er alltid på redningsvestene. Men lysene er kun på når det er behov for dem. Jeg liker ikke å ha en slik "klump" pakket inn i vesten. Ungene bruker ikke oppblåsbar vest. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Marina 7050 Svart 5.April.2012 Del på Facebook Svart 5.April.2012 Viktig øvelse. I år viste min vest seg å lekke nesten tom over natten. Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
Brigg Svart 6.April.2012 Del på Facebook Svart 6.April.2012 Hvor gammel var denne vesten? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Marina 7050 Svart 9.April.2012 Del på Facebook Svart 9.April.2012 Den var i bruk fem år og nå har jeg anskaffet meg ny (annet merke). Sitér dette innlegget Ifølge Aleksander L. Kielland er Jæren stedet for viderekomne turister. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.