Jump to content

Husk årlig sjekk av de oppblåsbare redningsvestene

Bitteliten

Recommended Posts

Snart er det tid for å ta ut båten, og da er det kanskje greit å ta den årlige sjekken av de oppblåsbare redningsvestene også

Jeg gjør som følger:

1. pakker opp vesten

2. sjekker patronen - veier den (full patron veier ca 141 gram), ser at den er hel og setter den på plass.

3. Sjekker bobbin/salttablett på utløserfunksjon. Om utgått på dato bytter jeg.

4. sjekker at det automatiske lysblinket fungerer (vi har festet http://www.seatronic.no/redningsvester-vester-c-270_97/seago-automatisk-vestlys-p-1886 på våre)

5. blåser opp vesten og ser at den holder på lufta

6. tar ut lufta og pakker den igjen.

I dag er det standard med skrittstropp på alle vester - jeg har ettermontert det på de eldre. Prøv å hopp i vannet med en slik vest - så skjønner du hvorfor :smiley:

:flag_bp:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Blås opp vesten ved hjelp av pumpen til gummibåten eller lignende. Da unngår du at fuktigheten fra pusten kommer inn i blæra.

Lagt til:

2. sjekker patronen - veier den (full patron veier ca 141 gram), ser at den er hel og setter den på plass.

Hva som er korrekt vekt vil kunne avhenge av hvilken vest du har. Riktig vekt (som er patronens minimumsvekt) er stemplet inn i patronen.

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

å heisann. Her må det byttes en bobbin. Gikk ut i februar i fjor...(fy!). Neste går ut i september i år og holder dermed denne sesongen også.

Iht Båtmagasinet (???) bør man også sjekke den manuelle utløsermekanismen. Done! Nå mangler bare å fylle luft og sjekke status i morgen.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Hjelp! Disse oppblåsbare flytevestene skal jo brettes sammen igjen også. Vi har to. Den ene var veldig grei. Den jeg holder på med nå enda enklere helt til jeg kom til toppen (rundt nakken). Bruksanvisningen sier så kjekt: "Brett øverste del av vesten 3 ganger og lukk med borrelåsen." Flott det!

Slik ser det ut:

04042012608.jpg

Er det noen som har et bildet av hvordan det skal se ut når det er ferdig brettet eventuelt har noen tips til en landkrabbe som tydeligvis ikke en gang kan forstå selv de enkleste setninger på norsk (prøvde forresten også på dansk og engelsk, men det ble ikke lettere da...).

mvh

frustrert Skjær i Sjøen

Redigert av Skjær i sjøen (see edit history)

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Bretting etter de gamle foldene er et godt triks. "Hjørnene" er av og til vanskelige, men ved å improvisere finner man alltid en måte å gjøre det på.

Pass også på at vesten er helt tømt for luft, jo mer luft som er igjen jo værre blir den å brette.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg og kona tar med oss hver sin redningsvest og går i sammen med ungene i svømmehallen en gang i året. Jeg har flere oppblåsbare vester og 2 går i bassenget hvert år. Unger trenger litt trening med redningsvest så de slapper av på ryggen og ikke kjemper for å ligge på magen. Skrittstroppene er alltid på redningsvestene. Men lysene er kun på når det er behov for dem. Jeg liker ikke å ha en slik "klump" pakket inn i vesten. Ungene bruker ikke oppblåsbar vest.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...