Jump to content

adapter fra 12volt til 19volt.


ruben

Recommended Posts

Kjøpte en på Clas Ohlson sist sonmmer (Art.nr 32-5502):

 

"Batterieliminator for laptop. Innspenning 11-14V/8A fra f.eks. bilbatteri. Utspenning 15, 16, 18, 19, 20, 22 og 24V DC. Maks. belastning 15-20V/3,5A og 22-24V/2,9A. Leveres med 1,8 m kabel og 6 utskiftbare batteriplugger. Størr. 100x58x29 mm."

 

Funker helt supert på min Toshiba som krever 15v :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en på Clas Ohlson sist sonmmer (Art.nr 32-5502):

 

"Batterieliminator for laptop. Innspenning 11-14V/8A fra f.eks. bilbatteri. Utspenning 15, 16, 18, 19, 20, 22 og 24V DC. Maks. belastning 15-20V/3,5A og 22-24V/2,9A. Leveres med 1,8 m kabel og 6 utskiftbare batteriplugger. Størr. 100x58x29 mm."

 

Funker helt supert på min Toshiba som krever 15v  :yesnod:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei det er en gennerel misopfatning at man fortsat kan kjøpe disse på chlasolson.

De har gåt ut av sortimanget desverre :nonod:

 

Noen som vet om andre forhandlere?

Redigert av Andreas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

ELFA har slike. Se artikkelnummer 69-881-82, koster 483,- + mva. Noe dyrere enn Clas Ohlson sin som jeg betalte 398,- for.

Har akkurat kjøpt en slik en, ser bra ut. Har ikke prøvd den ennå, men skal prøve den ut med laptoppen i bilen.

Den er justerbar og har diverse plugger som kan benyttes på ulike PC fabrikater.

Link to post
Share on other sites

Baatplassen fornekter seg ikke, fikk mange alternativ givende nå som jeg også var i markedet etter en slik og trodde jeg måtte ut med 1790,- for en original.

 

Takk for mange fine tips.

 

Er selv ute etter en som kan brukes sammen med den spesielle pluggen som brukes på min DELL maskin.

Og eller bildene å dømme så er det noen av dem som har den firkanta pluggen, men dere som lurer på en slik - vær spesielt oppmerksom på hvor mye strøm maskinen trekker, slik at den blir stor nok for din maskin.

 

Ellers så søkte jeg på prod. nr. hos Clas Ohlson og den kom jo opp og kunne bestilles, så hvis den var utgått som en her hevdet, så ville den vel ikke komme opp i sortementet, eller??

 

Ser ut for at den til ELFA passer min maskin på alle måter!

Link to post
Share on other sites

Husker selv at jeg hadde problemer for et par år siden med å få tak i lader med den spesielle Dell kontakten. Har nå sett slik laptop lader for en rimelig penge på Gardermoen, så den finnes nå tydeligvis også fra andre leverandører. Men ser nå at Dell laptoper benytter en mer vanlig? rund pinne til strømforsyning. Sjekk også Watt styrken, min Dell skulle ha 90W og benyttet jeg den strømforsyning med 70 W (som er vanlig) kom det advarsler om dette på skjermen og skjermen ble da også svakere, slik at jeg tilslutt endte opp med Dell strømforsyning til 1500 kr.

Link to post
Share on other sites

Claes Ohlson har fått inn en ny type i sitt sortiment. Innspenning 110-230V, ut variabel 12 til 24V. Så den for første gang i butikken på Kvadrat i Sandnes i dag. Hvis ikke noe bedre alternativ er tilgjengelig, kan du ved hjelp av en liten inverter gå fra 12V til 110/230V og tilbake til event. 17-19V ved å bruke denne. Selv om du får et effekttap begge veier med en slik løsning, vil fordelen være at du kun trenger en liten inverter som leverer max. 80-90 W. Min Toshiba 1400-503 f.eks. skal ha 17V og trekker kun max. 70 W:rolleyes:

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trenger du adapter da?

Batteriet på min Compac er på 12v, alså kan du omgå adapteren.

PS! Nettpoweret er på 18 v. DS!

Faxen

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei!

Har også hørt om noen som kobler sin maskin direkte på båtnettet, men "venter" til motoren har startet med å slå pc'en på - jo, p.g.a. at maskinen skal ha 14 v inn!!!!!!!!

 

Det kan vel være noen maskiner som tåler dette uten å lage krøll på en eller annen måte, men for de fleste maskiner av i dag så har jeg inntrykk av at de er MEGET kresen på stabil og velregulert strømforsyning.

 

Derfor tror jeg det lønner seg for de fleste og skaffe seg så nært opp til originalutstyr eller aller helst original lader/strømforsyner beregnet for din maskin fra 12 v anlegg.

 

Grunnen til at jeg nevner det er at jeg har noen fortvilte kjente med nye maskiner som har eksperimentert litt og "poff" sa det og ikke noe å få på garanti i denne situasjonen.........!

 

Så vær sikker på hva du gjør, ellers kan det bli en heller dyrekjøpt "spareanordning"!

Link to post
Share on other sites

Har en HP bærbar pc som brukes i båten til navigering. Den krever 18 volt og trafoen er på 90 watt. Har brukt en inverter som skal tåle 300 watt kontinuerlig. Den går varm av og til og kutter ut. Tenkte jeg skulle prøve med 12 volt rett inn på maskina til våren. Evt så må det en større inverter til.

Link to post
Share on other sites

Har en HP bærbar pc som brukes i båten til navigering.  Den krever 18 volt og trafoen er på 90 watt.  Har brukt en inverter som skal tåle 300 watt kontinuerlig.  Den går varm av og til og kutter ut. Tenkte jeg skulle prøve med 12 volt rett inn på maskina til våren. Evt så må det en større inverter til.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Vil nok anbefale å kutte ut inverteren - hvis du da ikke har bruk for den til andre ting i tillegg.

 

Med "12 v rett inn på maskina" så regner jeg med at du mener en adapter fra 12v og omformet og stabilisert for din maskin- inngang på 18v!

 

Lykke til!

 

 

NB! Til navigering er det jo viktig at det er stabilt og fungerer når man trenger utstyret.

 

Jeg har f.eks i reserve en inverter og medbrakt min originale lader fra 220v, har jeg da også en nødløsning ombord, i tillegg til lading/drift av pc-utstyret ved ferieturer med landligge og gjøremål f.eks. på Internett eller fotoredigering o.l.

 

Men min hovedholdning er jo at ALLE må finne "sin greie"

 

:sailing:

Ship ' O ' Hoi

Link to post
Share on other sites

Trenger du adapter da?

Batteriet på min Compac er på 12v, alså kan du omgå adapteren.

Har en uheldig opplevelse med dette på jobben. Var en tur oppe med småfly for å logge GPS-signaler under et jammeforsøk av GPS-signaler forsvaret foretok. I det vi skulle starte, oppdaget vi at 12volt batteriet i PC'n var dødt. Koblet derfor direkte fra flyets 12volt inn på PC'n. Det gikk helt fint. Vi fløy fra Kjeller langs svenskegrensen nordover. Vi gikk så ned ved Hamar for en liten pause. Men etter landing slo flygeren av tenningen før jeg fikk gitt loggefilen et navn og avsluttet den. Heldigvis var data lagret under veis, men dataguruene på jobben fikk litt av et arbeid med å sette sammen data spredt over hele harddisken! Ikke helt relevant i en båt, men en "blipp" i spenningen kan fort føre til at kartprogrammet stopper og PC'n må restartet. Ikke trivelig i dårlig vær og urent farvann.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har en HP bærbar pc som brukes i båten til navigering.  Den krever 18 volt og trafoen er på 90 watt.  Har brukt en inverter som skal tåle 300 watt kontinuerlig.  Den går varm av og til og kutter ut. Tenkte jeg skulle prøve med 12 volt rett inn på maskina til våren. Evt så må det en større inverter til.

<{POST_SNAPBACK}>

Kort om hva jeg opplevde:

 

Har også en HP (90 W). Brukte først en 600W Mascot modifisert sinus inverter. Denne slo seg ikke ut, men ble ganske varm, og man hørte en oscilernde (u)lyd. Etter å ha brukt den noen ganger røk hovdekortet i laptop`n. Årsak? Inverteren fungerte utmerket til alt annet. De fleste med inverter bruker jo modifisert sinus typen (er rimligere), også til laptop. Uansett, jeg solgte inverteren etter at hovedkortet røk.

 

Kjøpte meg året etter (i fjor) en ren sinus inverter (600W). Brukte den til Laptop`en god del og den fungerte utmerket. Ingen spesiell varmegang eller (u)lyd. Lot den følge med da jeg solgte båten i høst.

Link to post
Share on other sites

Har en Mascot 110W inverter med ringkjernetrafo. Den klarer både laptop-adapter som ut gir 19V, 3,42A og 15" lcd- skjerm (36W ut fra adapter). Den blir ikke spesielt varm, enda virkningsgraden er oppgitt til bare er 85%. Vi er 4 kamerater som har samme inverteren. Den ene kameraten kjørte den på TV og nintendo spillmaskin. Etter mange timers bruk kommer sønnen opp og sier at nå slo tv'en seg av. Det viste seg at han og alt annet brukte startbatteriet og at spenningen nå var 10,3V. Frem til da hadde alt virket utmerket.

 

I fjor kjøpte jeg meg en switch mode 300W Mobitronic sinus inverter. Klarer 600W i korte perioder, sier reklamen. Den ble glovarm, lagde høye tikkende ulyder og kjørte den innebyggede vifta si kontinuerlig. Tipper jeg trakk ut omlag 180W. PC'en oppførte seg imidlertid eksemplarisk. Lurer på hva som skjer hvis jeg prøver å trekke 300W kontinuerlig.....

 

Nå kutter jeg ut mini-atx pc'en med TV-kort, bruker min laptop og min 110W inverter. Stoler mye mer på den gamle inverteren enn den nye. Ellers er de omtrent like store og veier like mye.

 

I inverterverdenen er det tydeligvis store forskjeller. Nå skal je ta en test på den nye sinus inverteren. Måle strøm inn og strøm ut. Belaste den skikkelig. Får jeg tak i et oscilloskop, skal jeg teste sinuskurver også. Siden driten blir så varm, har jeg en mistanke om at virkningsgraden ikke er på 90% eller bedre slik man påstår. I tillegg er det greit å få testet at den klarer å gi oppgitt effekt.

 

Å kjøre laptopen direkte på 12V er umulig. Å bruke 12V ---> 19V kunne jeg gjort, men det er greiere med et adapter i mellom hvis noe skulle gå galt.

 

Vil anbefale å bruke en inverter hele veien. Den kan jo i tillegg brukes til fars barbermaskin og mors mixmaster.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tar opp en gammel tråd

 

Kunne tenkt meg en mulighet for å lade bærbar PC og Ipod i båten. (Eller i bilen for den saks skyld). Kom over Kensington som selges på eks. PC-express når jeg var på Dixons Tax free i UK. Har Biltemas inverter som sikkert funker, men syns det er litt tungvint å gå fra 12-220-19 V...Innbiller meg at en 12-19V konverter er litt snillere med strømforbruket?

 

I henhold til Kensingtons egen side, skal denne være midt i blinken for både Ipod og min Dell. Dvs, man får gratis plugg for begge deler ved kjøp. Noen som har noe erfaring? Sånn før jeg brenner av 500 .-

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...