Jump to content

Seldèn gennakerspyd - bøyd, ødelagt?


bjoris

Recommended Posts

Ja, med ny flat gennaker som skal seiles med stramt forlik ble resultatet av litt lite gjennomtenkt testseilas dette... Bildene ble ikke så bra i øs pøs, men det er en betydelig bøy oppover som du ser veldig lett når spydet står ute. Grunnen er at jeg strammet fallet rimelig stramt for å få testet dette rullesystemet som jeg ser at ikke fungere så bra med lite strammet forlik, men her har jeg overdrevet altså. Det er slik jeg ser det hevet over tvil at jeg må ha et baugfeste ned mot vannlinjen og opp i spydet i underkant for å redusere disse kreftene, men spørsmålet er om jeg har svekket spydet og egentlig ødelagt det nå?

 

boeyd_gennakerspyd_1.jpg

boeyd_gennakerspyd_2.jpg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er jo bøyd men ødelagt er det jo ikke. Men bøyer du det tilbake blir det svekket og vil nok være ødelagt. Det blir store krefter når da kreftene går mot uendelig når pilhøyden (utbyningen på tauet) går mot null.

 

Når Inovation kværner seilte Volvo ocean race fikk alle båtene utenom EF Code Zero etter Capetown. Det ente med at masteprofilen kolapset da den hadde for høyt søyletrykk. Så det skal store krefter til for å holde et flyvende forlik stramt! regner med at ditt seil er konstruert med en hvis utbøyning uten å miste formen.

 

Du vil nok også finne ut at fallspenningen din øker på det nye storseilet av samme årsak.

Link to post
Share on other sites

Med waterstag mener du eit stag som holder nedover fra spyd til baug? Jeg har jo tenkt at jeg burde hatt dette, dvs en wire eller strekkfast tau, men tenkte litt forsiktig testing ikke gjorde noen skade...

 

Når beslaget i toppen gikk i lett vind er det tydelig at her er mye krefter, men hvordan kan alle bare sette på code 0, dette må jo røyne på tilsvarende i alle båter? Jeg er nok ikke den eneste med Selden spyd og flat gennaker, men jeg har kanskje overdrevet strammet av forliket, jeg har forstått det slik at dette skal strammes godt til. Vi tok noen omdreininger på vinsjen etter at det var stramt for hånd... Hmmm

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bjoris, det Selden spydet du har er nok ment for gennaker, ikke code 0. Som du har erfart blir det store krefter når forliket strammes, noe det jo må for å få høyde samt lette innrulling. For code 0 må du sette på stag ned til baug, men sjekk også med masteleverandøren din om mastetoppen er dimensjonert for code 0.

 

På min båt er mast og spesielt mastetopp dimensjonert for code 0, og det er beslag fremst på baug foran forstag for å feste rulla (men, ikke spyd) så man kan stramme forliket skikkelig.

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Ja, det er klart at det var dumt å prøve seilet før dette var i orden, jeg var jo klar over at presset kom til å bli betydelig oppover i forhold til tidligere. Jeg vurderte også seil fra UK, de kaller sitt alternativ på Code 00 og anbefalte å trekke inn gennakerspydene halveis.

 

Seilet vi snakker om er ikke en Code 0, men det er nært beslektet, halvmålet er 2,5 cm over å være 75% av underliket. Reglene har jeg forstått er at halvmålet må være over 55% for Code 0 og over 75% for gennaker, Code 1 måler altså inn som gennaker, men er sydd for maksimal høyde og dermed stramt forlik. Hvor stramt må jeg sjekke med Boding, de mente det ikke skulle være behov for modifikasjoner, men det er jo feil for vi har pt bare prøvd i lett vind, 4-5 ms og ting ryker jo som fyrstikker... På bildene nedenfor kan vi se at det er snakk om rimelig stramme forlik...

 

Bare for å få litt mer forståelse for disse kreftene, blir de like store om en har litt slakkere forlik og strammer inn skjøte like hardt?

 

En Code 0 er vel ett rimelig stort seil, min Code 1 er 57 kvm, gennakeren er ca 90 kvm så seilet er ganske lite? Vi har en Hanse 320 her vestpå som har seilt med Code 0, tror ikke de har gjort noe modifisering av standardmasten, men de har spyd med festet i baugen. Skal uansett sjekke med Sparecraft for sikkerhetsskyld...

 

Jeg tror vel løsningen blir å dra inn spydet og lage til en løsning som gjør at jeg da kan sette på et feste som holder kreftene oppover i sjakk. Jeg vil jo helst ha tau her siden dette må kunne tas av når spydet tas bort... Noen forslag til dimmensjon og type tau? Hva er det som er mest strekkfast av alt tau? Selv om jeg bare har seilt litt med dette seilet så har jeg veldig lyst til å få dette til å fungere, det var en drøm å seile med i forhold til den stor gennakeren, veldig letthåndterlig og også deilig å bare kunne rulle inn for å få ut trykket i seilet, selv om vi til nå har slitt med å få det til å rulle skikkelig inn oppe, min mistanke er at fallet ikke blir stramt nok og at fallet dermed tar seg noen tørn i toppen og da blåser det fort ut oppe. Men som sagt erfaringene er bare 2 små turer, ene gangen gikk det 5 minutt før stasen kom ned og andre gangen seilte vi kanskje 10 minutt og tok veldig god høyde før vi måtte inn for å rekke et møte. Heldigvis for det ellers hadde vel spydet tatt kvelden før vi hadde gitt oss, det var da ikke mer enn 3-5 ms...

 

code_1__boding_2.jpgcode_1__boding.jpg

 

Her er seilet til tørk etter at hurtigkoblingen flatet ut, bokstavlig talt...

code_1__2.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg må sette på ett nytt beslag selvsagt, men ikke noe problem å sette den akkurat så langt inn som en ønsker, jeg mistenker at det blir kluss med rullingen om den kommer nært forstaget og fokka, men dette får vi teste litt før det monteres ny beslagt.

 

Seilet er i 2,5 oz nylon, som et rimelig alternativ til kevlar, virker veldig kraftig og jeg mistenker at det er derfor det ikke vil rulle skikkelig, men tipper det fort mykner litt når vi får brukt det. Masteprofilen til H350 er solid fordi vantene står inn på dekket, såvidt jeg forstår er det smalere profiler som brukes nå som vantene er flyttet ut i bordet (355 modellen), men jeg skal sjekke for sikkerhetsskyld...

 

Det vel egentlig heller ikke noe poeng å ha spydet langt ute på ett slikt seil, en vil vel bare få lavere høyde med ett slikt seil lengre frem?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

tror de fleste telefonstolpene til sèlden tåler det meste.

Her er et bilde av code 0 på regattabåten. Fra jomfruseilasen. Seilet er støpt, ikke sydd og var det første som ble kjøpt til Norge, som jeg kjenner til.

emorc2011.jpg

Stjelt fra seilmagasinet for anledningen :lol:

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Hm, litt overrasket over at ikke Selden beskriver dette som krav i sine brosjyrer? Bjoris, har du brukt anbefalt diameter på spydet, eller trukket det lenger ut enn hva det er dimensjonert for?

Sailing - the most expensive way to travel in discomfort....

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg vil først bare si at jeg er fersking og har ikke mye peiling på dette, men på båten min (en Hanse312) så fulgte det med 2 genakkere da jeg kjøpte den, en full size som skal settes på spyd og en som ser ut til å være rimelig lik den du viser bilde av på rull. Denne fikk jeg beskjed av forge eier at ikke skulle stå på spydde men festes i et øye som var montert lengst frem på ankerrull-brakketten. Jeg tenkte ikke noe mere over det, men jeg skjønner hvorfor etter å ha sett hvordan spydet ditt så ut... Vi seilte med dette seilet i opp mot 16-17 knops vind da jeg seilte båten hjem, men rullet det etterhvert inn da vinden var meget ustabil og vi fikk et par brotcher med det.... :p

Når det gjelder innrullingen så har jeg samme erfaring, det tar litt tid før det begynner å rulle høyere opp i seilet, men siden duken er så tynn så har jeg bare slått meg til ro med at det bare må være slik.

Syns dette seilet har vert veldig gøy å seile med og det er et veldig lavterskel seil å sette for meg som er så fersk, den store genakeren har jeg ikke turt å sett på ennå :p

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Svart (redigert)

Norskipper: Selden skriver at spydene ikke er beregnet for gennakere med stramme forlik så de har sitt på det tørre. Jeg har ikke plass til et stort nok spyd så det er ett hakk for lite, men etter at jeg fikk montert dynematau festet i baugen og opp har det selvsagt gått brillefint:)

 

http://www.bjoris.blogspot.no/2012/05/batprosjekt-og-gnuen-2012.html

 

 

Når det gjelder rullingen så har jeg valgt ett seil med veldig stiv duk, 2,5 oz for å hindre at det strekker seg ved litt hard bruk, dette angrer jeg på for det er virkelig trøblete å rulle når seilet er så stivt, det er krever nøyaktighet og tankevirksomhet for å klare å rulle det inn uten at det delvis ruller ut igjen oppe om det er litt vind. Det går ut en meter oppe og når vinden begynner å bakstre med denne meteren med seil blir det enormt trykk på resten av rulle systemet så har du ikke da fått festet det skikkelig ruller hele dritten ut igjen. Smart konsept, men jeg vurderer seriøst å ta av hele rulla og selge den for nå blir det så mye styr at vi ikke gidder å sett den. I regatta må ting gå fort og det gjør det aldri med dette seilet på rulla... Vi skal prøve denne sesongen så får vi se, antar det er lett å selge rullesystemet, men tror det må inn til seilmaker for å få det tatt bort...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

 

 

Når det gjelder rullingen så har jeg valgt ett seil med veldig stiv duk, 2,5 oz for å hindre at det strekker seg ved litt hard bruk, dette angrer jeg på for det er virkelig trøblete å rulle når seilet er så stivt, det er krever nøyaktighet og tankevirksomhet for å klare å rulle det inn uten at det delvis ruller ut igjen oppe om det er litt vind. Det går ut en meter oppe og når vinden begynner å bakstre med denne meteren med seil blir det enormt trykk på resten av rulle systemet så har du ikke da fått festet det skikkelig ruller hele dritten ut igjen. Smart konsept, men jeg vurderer seriøst å ta av hele rulla og selge den for nå blir det så mye styr at vi ikke gidder å sett den. I regatta må ting gå fort og det gjør det aldri med dette seilet på rulla... Vi skal prøve denne sesongen så får vi se, antar det er lett å selge rullesystemet, men tror det må inn til seilmaker for å få det tatt bort...

Vi vurderer også å kaste rulla på vår code 0, det tar for lang tid å rulle inn. En jeg kjenner med tok vekk rulla og setter det heller som en genoa, rett fra bagen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...