Jump to content

6mm mutter med "bratte" gjenger.


Erik

Recommended Posts

Ref. Min andre tråd om preventer så oppdaget jeg at relingslisten min er skrudd i dekk uten skive/mutter på baksiden. Jeg har målt dem til 6 mm men de muttrene jeg handlet på jernia passer ikke noen. Jeg ser at de boltene det gjelder har ganske grove og bratte gjenger( se bilde).

 

Jeg lurer på om og evt hvor jeg kan skaffe muttrer som passer. Skal ta runden og sjekke i morgen, men tips mottas med takk da jeg helst vil på sjøen og ikke på butikk runde.

rlingslistinfestning.jpg

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hmmm.. Ble i tvil nå. Skjønner at jeg kan gi opp å få mutter, men spørsmålet da er om jeg skal bytte.

 

På den ene siden er det jo for ille å måtte endre/modifisere på dette. En skulle jo tro produsenten hadde gjort det sterkt nok.

 

På den andre siden er det jo ikke bombrems/preventer på båten originalt, så det er jo ikke sikkert dette er dimensjonert for det jeg ønsker.

 

Jeg kjenner ikke til bruddstryrken til glassfiber. Dette er altså 6 mm bolter med grove gjenger og ca 30 cm avstand som skrur relingslista fast i dekk. Ser ut som om den også er med på å faste dekk til skrog, så det er grunn til å tro at bolten er gjennom 2 lag glassfiber.

 

Kan jeg ta sjansen på å stole på styrken i dette slik det er tro?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Dette er altså 6 mm bolter med grove gjenger og ca 30 cm avstand som skrur relingslista fast i dekk. Ser ut som om den også er med på å faste dekk til skrog

Ikke bra at en produsent kan benytte karosseriskruer til dette, men om det fortsatt er vanntett tyder det vel på at løsningen faktisk er god nok.

 

Uten sammenligning forøvrig fikk det meg til å tenke på denne saken...

 

skruer_gjennom_baatbunnen.jpg

Link to post
Share on other sites

kan det være 1/4" bolter? dem har endel grovere gjenger enn tilsvarende 6mm..

1/4" UNC er grovere enn std M6 , men disse er enda grovere igjen

 

 

Bildet er vel hentet fra en eldre tråd, husker ikke opprinnelig kilde men mener de ble lagt ut av skipper worse

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja det er limt med noe sika liknende. Nei, det lekker ikke.

 

Utfordringen min er er jeg skal feste bombrems i selve lista, og det var derfor jeg sjekket dette, for å se om det var sterke fester. Svaret er da tydeligvis nei, og løsningen blir tydeligvis å bytte dem ut da.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Nå er jo denne innfestningen ganske vanlig, dog gjerne med vanlige rustfrie karosseriskruer. Hovedstyrken i sammenføyningen mellom skrog/dekk er det jo lim/tetingsmassen som står for. Men som nevnt her så er det en del krefter i en ufrivillig jibb, så man bør jo gjøre det så sterkt som man klarer. Eg festa dieselvarmer slanger på disse skruene med noen plastklosser som eg gjenga innpå skruene fra undersiden. Visst man skalerer dette opp til en hardere plast og sager seg noen firkanta klosser som man borrer hull i og skrur de oppå så kan jo dette hjelpe på en god del. Fks. delerin, lexan, pom eller lignende er ganske så sterkt. Klikk på plastkatalogen til høgre nede på siden her så ser du styrken på de forskjellige typene http://www.astrup.no/egenskaper_termoplast

 

Eg har lenge tenkt å lage meg en bombrems av 12/16mm rustfrie akslinger. Knekker en liten bøy oppover på de tverrgående akslingene slik at de ligner litt på den som er linka til tidligere i tråden. Kankje på tide eg ser og får realisert dette prosjektet snart. Tenker da å tre tauet gjennom midtpullertene og bak til akterpullertene på kvar side.

Inbiller meg at en løsning som bremser/sklir begrenser belastningene betydelig. Hva sier de som har brukt disse enkle bombremsene?

Link to post
Share on other sites

Vært innom Wurth og Industrisalg.

 

Førstnevnte hadde noe som het Platemuttere (og ikke er vanlige muttere som det kan brukes piper/fastnøkkler på) men ikke i rett dim. Mine skruer er målt til 6 mm og de hadde (ikke inne, men i katalogen) 5,5mm og 6,3mm

 

Så da gir jeg opp å finne muttere til disse boltene :lipseal:

 

Veldig irriterende at produsenten har valgt en slik løsning :headbang:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hva sier produsenten til styrken?

Det har jeg ikke kommet på å spørre dem om.

Har funnet en mailadresse og har spurt etter midskips puller/kryssholt (som ett alternativ til å feste i relingslist) men kom ikke til å spørre om det. Hvis jeg får svar så får styrken på denne patenten bli oppfølgingsspørslet.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Hva med å bytte ut et par bolter på hver side av innfestingspunktet for preventeren med standard M6 bolter? Trenger ikke bytte samtlige skruer for å få det sterkt nok. Litt avhengig av utformingen på relingslisten kan du evntuelt også supplere med en ekstra bolt mellom hver av karrosseriskruene.

 

Rekkelisten på Aloen er festet med en bolt for hver 10. cm. Med godt fordelte stropper er jeg sikker på at jeg kan løfte båten etter relingen.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...