Lingefan Startet 13.Januar.2005 Del på Facebook Startet 13.Januar.2005 (redigert) Hva synes dere om disse båtene? Hvilken liker dere best? Selv mener jeg disse to, kanskje særlig 7800 er det lekreste som flyter rundt på vannet. Det finnes jo lekre dråg som Goldfish 32 SC også, men den blir kanskje litt ekstrem og litt lite klassisk og dermed fort litt harry kanskje? Noen som har erfaringer med disse Windyene? Skal prøve å prakke en ned på mine foreldre når de får bygget opp bryggeanlegget på hytta igjen :-). Og hvis ikke de kjøper en slik blir jeg nødt til å gjøre det når jeg blir litt mer etablert enn stundenttilværelse. 7800: http://home.online.no/~heharsta/windy-7800-grand-sport-3.jpg 7500: http://home.online.no/~heharsta/windy-7500-grand.jpg Redigert 13.Januar.2005 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
b-e-p Svart 13.Januar.2005 Del på Facebook Svart 13.Januar.2005 Begge er lekre båter etter min smak, men fikk jeg velge fritt måtte det bli 7800 med diesel motor. Har dessverre ikke erfaring med disse modellene, men jeg har hatt Windy 22 DC og Windy 24 HC som begge var kjempe båter. Sitér dette innlegget Link to post
borre16610 Svart 16.Januar.2005 Del på Facebook Svart 16.Januar.2005 (redigert) Hei. Ta en titt på min hjemmeside www.windy7800.com Om det er noe du lurer på, bare send en mail til obs@online.no Det er mest info om 7800, men også litt om 7500 og 22dc mm Mvh Børre Redigert 16.Januar.2005 av borre16610 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 17.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Begge er lekre båter etter min smak, men fikk jeg velge fritt måtte det bli 7800 med diesel motor. Har dessverre ikke erfaring med disse modellene, men jeg har hatt Windy 22 DC og Windy 24 HC som begge var kjempe båter. <{POST_SNAPBACK}> Helt enig i at det måtte bli en 7800 med stor dieselmotor på 300hk Da gjør den vel over 40 knop pluss at den er "gratis" å kjøre med i forhold til bensinmotor Synd det er så få av dem som har en slik skikkelig dieselmotor. Men kanskje det er like greit å kjøpe med skikkelig bensinmotor i stedet og betale mindre i innkjøp og heller bruke resten på drivstoff? Vel, målet er å ha følgende båtpark en vakker dag: Musling 370 med 40hk Yamaha, Fjordling 17 classic med 150-200hk, Windy 7500 eller aller helst 7800. Fra før av er det en snekke på stedet som det koster 50kr å tøffe Kragerø rundt (det er langt) med på og da har man brukt hele solskinnsdagen. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Krapyl Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Lingesamlingen din er ikke komplett uten denne. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Lingefan Svart 17.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 (redigert) Hei. Ta en titt på min hjemmeside www.windy7800.com Om det er noe du lurer på, bare send en mail til obs@online.no Det er mest info om 7800, men også litt om 7500 og 22dc mm Mvh Børre <{POST_SNAPBACK}> Flott side du har der og ikke minst flott båt! Skal få skrevet noe i gjesteboken din snart. Helt klart midt i blinken på min Windy-interesse. De aller nyeste båtene er fine de også, men de blir litt for ekstreme og litt lite klassiske etter min smak. Det er 7500/7800/8000-serien som troner, mener jeg. Det er forresten med stor interesse jeg så på et par av videoene. Er 7800'n din dyr å kjøre med eller? Med tanke på at det er bensin, mener jeg? Skal ikke se bort ifra at jeg tar imot tilbudet om å sende mail ganske snart er jeg sikker på Det er vel slik at Windy 7500 er 22 i "faceliftet" versjon og at skroget er i utgangspunktet det samme, bortsett fra at badeplattformen er integrert? Samme med 23 og 7800, 24 og 8000? Uten tvil sjøens Mercedes dette. Redigert 17.Januar.2005 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 17.Januar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Lingesamlingen din er ikke komplett uten denne. <{POST_SNAPBACK}> Hehehe Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Majali Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 skulle jeg hatt plastbåt hadde det blit 7500! maken til lekkre linjer er det ikke lett å finne spør du meg.. Men litt synd at det ikke er noen fornyftig måte og komme til fordekket på... det er jo ikeke dollbord å gå på heller. men det er ofte slik at et slikt harmonisk utseende må gå på bekostning av det praktiske.... En 7500 i mahogany da hadde jeg fått ro i sjelen.... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Bitteliten Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 (redigert) Hei. Ta en titt på min hjemmeside www.windy7800.com Om det er noe du lurer på, bare send en mail til obs@online.no Det er mest info om 7800, men også litt om 7500 og 22dc mm Mvh Børre <{POST_SNAPBACK}> Wow - her var det mye flotte bilder - og videoene gjorde jo ikke at lengten etter sommeren ble mindre Jeg la spesielt merke til tre bilder fra besøket deres hos Windy. To av bildene var av en 37 HT Min drømmebåt Perfekt kombinasjon av sommer, sol, vår, høst og skygge om man ønsker det Det kan se ut til at denne har en annen badeplatform enn standard. Kan du forklare det? Stupebrett/landgang er jo bare snazzy - men har hørt at det koster en del Det siste bildet jeg lurer på er den grå båten. Kan du forklare om det er fargen på båten - eller er det et belegg de bruker på båtene i støpen - eller er det noe annet? Redigert 17.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
borre16610 Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 (redigert) Wow - her var det mye flotte bilder - og videoene gjorde jo ikke at lengten etter sommeren ble mindre Jeg la spesielt merke til tre bilder fra besøket deres hos Windy. To av bildene var av en 37 HT Min drømmebåt Perfekt kombinasjon av sommer, sol, vår, høst og skygge om man ønsker det Det kan se ut til at denne har en annen badeplatform enn standard. Kan du forklare det? Stupebrett/landgang er jo bare snazzy - men har hørt at det koster en del Det siste bildet jeg lurer på er den grå båten. Kan du forklare om det er fargen på båten - eller er det et belegg de bruker på båtene i støpen - eller er det noe annet? <{POST_SNAPBACK}> Dette er et snikbilde av pluggen til 32 Grand Tornado Har ikke sett noen Windyer i grå, tror personlig 28 Ghibli ville vært tøff i perlegrå Mvh Børre Redigert 17.Januar.2005 av borre16610 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Og den badeplatformen på 37Ht som dere studerer på bildet - hvordan var den? Sitér dette innlegget Link to post
borre16610 Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Flott side du har der og ikke minst flott båt! Skal få skrevet noe i gjesteboken din snart. Helt klart midt i blinken på min Windy-interesse. De aller nyeste båtene er fine de også, men de blir litt for ekstreme og litt lite klassiske etter min smak. Det er 7500/7800/8000-serien som troner, mener jeg. Det er forresten med stor interesse jeg så på et par av videoene. Er 7800'n din dyr å kjøre med eller? Med tanke på at det er bensin, mener jeg? Skal ikke se bort ifra at jeg tar imot tilbudet om å sende mail ganske snart er jeg sikker på Det er vel slik at Windy 7500 er 22 i "faceliftet" versjon og at skroget er i utgangspunktet det samme, bortsett fra at badeplattformen er integrert? Samme med 23 og 7800, 24 og 8000? Uten tvil sjøens Mercedes dette. <{POST_SNAPBACK}> Hei. Skroget til 22DC er helt likt som 22 Sport ( forøvrig flott båt ) 7500 har ny baug og hekk men forøvrig likt. Samme med 23 og 7800, er ikke sikker på om 8000 er basert på 24 - men ikke umulig. Når det gjelder forbruk er alt relativt, jeg bruker båten masse - mest på korte turer rundt i vestfjorden. Er nok eneste her som elsker Middagsbukta, kan ligge en hel dag og se på båter og folk uten å bli rastløs Konkret så brukte jeg ca 25 000,- i år på ca 100 motortimer - dette er rundt 22l/t Om jeg marsjer pent i 30 knop, bruker jeg ganske nøyaktig 30l /t ( målt fra Husvikholmen Drøbak til Tønsberg en time/ 30 liter) si gjerne i fra om noen mener dette er feil avstand, dette går på husk:) Dette med diesel kontra bensin er en evig diskusjon, er ikke sikker selv når det gjelder mitt bruk på denne båten. Tipper jeg ville brukt rundt 8000,- i diesel på samme kjøring med KAD 300 Må da først ut med 300 000,- til motor og får mye mere lyd, skrammel og røyk. Det er forøvrig ikke plass til rekkeseks diesel uten å flytte skottet til motorrommet ca 30 cm Båten min gjør nå 37 gps knop med fulle tanker og 2 mann, synes dette er greit- men skroget tåler i hvertfall 45, hadde vært gøy med vass bensin ( Min gamle 22DC gikk på sitt beste 45,2 gps knop!) Mvh Børre Sitér dette innlegget Link to post
borre16610 Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Og den badeplatformen på 37Ht som dere studerer på bildet - hvordan var den? <{POST_SNAPBACK}> Hei.Husker ikken prisen, men den var dyr! Laget spesielt for denne båten, fordi kunden ønsket større plattform. Laget i syrefast og teak, meget kraftige "bjelker i syrefast" under - slik at den skulle tåle en støyt. Sikkert Weberg som har laget denne for Windy. Landgang er dyrt, tror de bruker en italiensk levrandør. Begynner vel å bli mer vanlig å bakke inn til kai, jeg har alltid gjort det. Lurer litt på om denne 37HT skulle til Tyskland, men er ikke sikker Mvh Børre Sitér dette innlegget Link to post
MS Victoria Svart 17.Januar.2005 Del på Facebook Svart 17.Januar.2005 Var oppe i Windy 37 HT sist helg under London Boat Show. Det er hyggelig å se en norsk produsent som går utenpå det meste av utenlandske produsenter i samme klasse. Var også ombord i flere av Fairline sine targa modeller, men ble her skuffet i forhold til Windy. Fairline hadde en rekke innredningstekniske løsninger som ikke fungerte, blandt annet flere meget bratte trapper med dårlig utforming. Hatten av for Windy - både gamle og nye modeller får toppkarakter på såvel design som kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
borre16610 Svart 28.Desember.2006 Del på Facebook Svart 28.Desember.2006 Her er et bilde fra Windys stand på Miami Boatshow 2006 Windy 40 Bora og Windy 37 GM hardtop. Hadde en hyggelig prat med sjefen for Windy USA, som synes det var artig å høre om 30 år gamle Windy'er i Norge. Heiberg Andersen var på plass, blid som vanlig. Børre Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 29.Desember.2006 Del på Facebook Svart 29.Desember.2006 Hvis jeg skulle velge mellom Windy 7500 og 7800 så måtte det bli 7800 en gang til. Kjøpte meg en slik nå i sommer og er storfornøyd med båten. 7800 har litt mere cabin framme, dette er med på å gjøre den litt mere voksen. Synes også 7800 er litt penere å se på enn 7500. Windy7500 mangler viduer framme i cabinen og ser av den grunn litt flat trykkt ut forran vindskjermen. Når det gjelder sjøegenskaper så har jeg merket meg en ting. Når de fleste daycruisere sakker på så toger jeg avgårde i 32 knop og har det fint ombord. Men når vi kommer inn i roligere farvann siger de forbi meg igjen. Den dype v-bunnen på windy'en gjør den myk i sjøen, men samtidig noe tyngre å drive. I min båt var det en 250Hk volvo bensiner, 5,0Gi. Med den gjorde båten 38 gps knop på maks. Den motoren har jeg solgt og jeg skal montere ny diesel i båten. Valget faller mest sannsynlig på en Steyr 256, da slipper jeg å flytte skottet i maskinrommet. Det blir knappt med plass i forrkant av motoren, men det skal gå akkurat. Har vært litt avventende med å bestille ny maskin fordi det er en del nyheter på motorsiden denne forsommeren. Må se hva som dukker opp før jeg bestemmer meg. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Desember.2006 Del på Facebook Svart 29.Desember.2006 Hadde gleden av å spørre Jan Herman Linge for noen år siden hvilken (motor)båt han var mest fornøyd med og da var hans svar Windy 7800! Han berømmet nettop dens sjøegenskaper og bl.a. gunstige forhold mellom lengde og bredde. Pen er den også! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ivar Svart 29.Desember.2006 Del på Facebook Svart 29.Desember.2006 (redigert) er ikke sikker på om 8000 er basert på 24 - men ikke umulig. Windy 24 var vel konstruert av Otto L. Scheen , mens 8000 er en Linge konstruksjon som kom på markeded i 1988. Flotte båter! (Har pr idag 2 linge-båter i samlingen, men plass til flere :D ) Redigert 29.Desember.2006 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
borre16610 Svart 29.Desember.2006 Del på Facebook Svart 29.Desember.2006 Hei. Mener Windy 8000 er basert på Linge konstruksjonen Windy 25FC. Disse har også omtrent lik layout. Windy 8000 ble levert både med tverrbenk og u sofa Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 31.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Utrolig mye interessant i denne tråden! Men har du byttet til Cranchi, Børre? Hva i #¤%&? ;-) Det finnes jo en smekker Windy 34 Khamsin og ikke minst Windy 38 Grand Sport. Jeg er også av og til ute i middagsbukten da jeg bor i Bærum. Men jeg er mest på sjøen i Kragerø (der vi har hytte). Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
borre16610 Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Hei, Prøvde å få kjøpt den 38 Grand sport som ligger på nett nå, den med KAD 300 Eier ville ikke selge, men har ombestemt seg nå.... Fikk 10 år nyere båt til samme pris, og samme motorer også fra 2005 Veldig fornøyd så langt. Blir i disse dager omdøpt til supertramp, velkommen bortom om du ser oss Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 1.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2008 Hjertelig takk for det, skal i alle fall se nærmere etter om jeg ser "supertramp"! :-) Nå kjører jo jeg stort sett GH 11'n de få gangene jeg kjører egen båt i Oslo-fjorden da båtene har base i Kragerø. GH'n er på henger. Men ellers er jeg til tider ute i litt forskjellige venners båter, men bare en av de er så store som 38 fot :-). Det er en Fairline 38 FB så vidt jeg husker. 39 fot må da være romslig og deilig selv om det ikke er Windy. 38 Grand Sport er jo ekstra lekker da. Den "nye" 40 er også fin da til tross for "Goldfish 32-vindskjermen". Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Finn Erik Svart 24.Januar.2008 Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 Har det blitt noen ny Linge-innvestering? Liker selv best W 8000 vesentlig bedre plass enn det er i en W 7800. Er spesielt glad i at det er separat toalettrom. og at den har U-soffa bak. Stor båt med praktisk løsning til å være en 26 foter Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 24.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 8000 er en flott Windy! Men den er litt høyere og bredere, noe som igjen gir bedre plass under dekk til toalettrom. Som hyttebåt blir det i meste laget, men som weekend-cruiser er det jo genialt. Dessverre ingen nye Linge-investeringer enda, med unntak av at jeg kanskje går for en Musling 430 eller Wesling 16 som en midlertidig hyttebåt til meg selv. Foreldrene var innom Nimbus 230R og har nå en Ibiza 20 T med 150hk i bestilling til våren da 230R ble for stor. Siden jeg fortsatt er i etableringsfase (mitt andre år i fullt arbeid etter studier bare med litt for dyr leilighet og litt for dyr bil) så må jeg fortsatt tenke på litt billigere båter enn de fineste Windyene, men gi meg noen år så er jeg der jeg også ;-) Musling er jo ikke så ille i sjøen den :-) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Teerex Svart 17.Mai.2022 Del på Facebook Svart 17.Mai.2022 ivar skrev On 29.12.2006 at 15.56: Windy 24 var vel konstruert av Otto L. Scheen , mens 8000 er en Linge konstruksjon som kom på markeded i 1988. Flotte båter! (Har pr idag 2 linge-båter i samlingen, men plass til flere :D ) Windy 24 HC står signert Linge, mens 22 HC står signert Scheen. Ellers er det vel kun 27 og 30-foterne som er signert Scheen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.