Jump to content

Brukerhåndbok til Scand Baltic


Hpdam

Recommended Posts

Hei Kan noen hjelpe en ny " sjømann" litt i gang?Jeg har nettopp kjøpt min første større båt, Scand Baltic 87 mod.Båten ble kjøpt hos forhandler men de kjente ikke så veldig godt denne båttypen og jeg ble stående med 100 spørsmål.Finnes det ikke en brukerhåndbok / instruksjonsbok til en slik båt?

Lurer på hvordan vanntanker kan tømmes.....Hva er de 3 håndpumper som er plassert i motorrom?Etc.

Kan noen i meg et tips på om en slik håndbok finnes? Har lest uttallige sider her på forumet men har ikke funnet dette.

Hans Petter

Link to post
Share on other sites

Tviler vel du finner håndbok på en eldre Baltic, men kan jo ta feil ... Var ingen på min -88 Nordic.

Kan svare litt:

 

Håndpumpene under dørken i akterkant er lensepumper for å lense kjølen (forut, i midten ved motor, og akterut). Er de gamle trengs sikkert gummimembranen byttes på dem.

Vanntanken tømmer du ved la pentrypumpen gå til tanken er tom, dvs skru opp kraner og la vannet renne ut.

Varmtvannstank (hvis du har) må i tillegg tømmes hver høst. Som regel en kran åpnes og/eller så vrir du på en kran på overtrykkventilen ved beholderen. Pass på hvor vannet renner (normalt ned i kjølen), Da pumper du ut vannet med lensepumpen (miderste av de tre). Dette skal jo være gjort på høsten.

 

Kan hende det ligger ved et enkelt skjema over det elektriske (det gjorde det på min gamle Nordic).

 

Ellers er det best å inspisere i båten over alt og heller spørre båtfolk. Ta med noen som hat greie på båter ombord så forklarer de deg. Veldig mye likt/tilsvarende likt på de fleste båter.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar, en brukerhåndbok ville nok vært litt vel mye...Dette forum er supert spesielt for oss uerfarene.

Klarer du et par til ved anledning?Når jeg kobler inn VVB og ligger stille en del på en fin dag, er det nok strøm til dette via batteriene i tillegg til kjøleskap, lys etc?Det er montert et landstrøm anlegg i båten men kan liksom ikke skjønne at det er strøm til " alt " forbruk når vi ligger stilleHar du noen kloke ord rundt dette?

Link to post
Share on other sites

Som Baltic skriver blir VVB oppvarmet av 230V varmeelemnt hos noen, i tillegg til å bli oppvarmet av motorens kjølevansløyfe når motoren går. Ikke alle har 230 varmeelement.

For å få varme på varmtvann via kjølevannsløyfe så må motor bli varmkjørt. Når man ligger lenge i uthavn må man normalt da eventuelt starte motor/kjøre en tur og la den bli varm for å få varmtvann på nytt. Det finnes også såkate vannvarrmere som særlig litt større båter har. Da varmes både VVB, og gjerne radiatorer i båten. Også motor kan da forvarmes f.eks vinterstid.

 

Spørsmålet om du har nok strøm kommer an på forbruket ditt og hvor mange/store batterier du har (batteribank). Normalt er det smart å skille mellom startbatteri og forbuksbatteri(er). Passe på at man alltid har et startbatteri med nok strøm til start av motoren.

 

Batteriene lades på 2 måter normalt, enten ved at man lar motor gå og dynamoen lader batteriene, eller om man bruker en batterilader. Med batterilader så må man ha 230V landstrøm tilgjengelig.

Man kan også bruke solcellepanel for å lade batteri(er).

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 8 år senere...
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...