koh Startet 31.Mars.2012 Del på Facebook Startet 31.Mars.2012 Hei ! Vi sliter med en diesel lekkasje ved gassakselen ved dieselpumpa på dykkebåten vår. I båten sitter det en Perkins 6.354. Dieselpumpa på denne er en CAV DPA 326 6 D423 med hydraulisk regulator. Vi har vært i kontakt med et par dieselverksteder, og fått antydet priser fra 6-10'. Full overhaling er det de mener må til. Imidlertid er vi litt usikre på om det er nødvendig - motoren starter greitt og går greitt, bortsett fra at det renner diesel. Vi kunne tenke oss å forsøke å skifte o-ringene på akslingen selv, men er litt usikre på hvordan vi kommer til. Akslingen sitter i en "boks" som er skrudd fast på siden av regulatoren - men det er ikke helt åpenbart hvilen av skruene som løsner boksen. Og det er visst også slik at om man skrur på de gale skruene, må pumpa i jigg og justeres opp på nytt. Så - er det noen av leserne på båtplassen som kan fortelle hvordan vi kommer til o-ringene ? Akslingen går fra F-F horisontalt i bildet. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Det ligger noe generell dokumentasjon om CAV DPA i dokumentarkivet. https://baatplassen.no/i/topic/30580-cav-fordelerpumpe-og-dieselfiltere-servicemanualer-og-informasjon/Desverre dårlig kvalitet, men bør kunne gi en pekepinn om hvordan det er satt sammen.Du beveger deg helt klart inn i et område med finmekanikk. Regulatoren og pådragsjustering ligger inne i dette huset.Det er snart 15 år siden jeg skrudde på min pumpe, på Perkins 4.99.Mener å huske at det er A og H som holder huset.G regulerer tomgansturtall.B og C er lufting av regulatorhus, samt at C benyttes for å juster "antistall". (Antistall = hvor fort motor skal redusere turtall om du brått drar av pådrag. Skal forhindre at motor stopper om turtall slippes raskt ned på tomgang.)D og E tror jeg ikke var på min pumpe. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
koh Svart 1.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2012 (redigert) Takker for svar Jens_P ! Har sett på dokumentasjonen som du viser til, men det ser ut som om det meste relaterer seg til den mekaniske regulatoren, og ikke den hydrauliske som er det vi har. Du beveger deg helt klart inn i et område med finmekanikk. Er vel litt klar over det, men det er vel ikke slik at såsnart huset er åpnet, spretter det fjærer og deler til alle kanter ? Husker du noe om hvor enkelt det er å få skiftet o-ringene på gass akslingen ? Legger også inn et bilde fra manualen vi har - her virker det som om det er C en av skruene man skal løsne ifbm luftingen når ting skal på plass igjen. Så ser jeg at noen skriver at denne lekkasjen skyldes at dieselen har blitt svovelfri, og at den derfor har mistet noe smøreevne, og at man derfor skal tilsette litt totaktsolje - kjent metode ? -ko Redigert 1.April.2012 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.April.2012 Del på Facebook Svart 1.April.2012 Jeg skiftet ikke noe på pumpa. Leverte inn en som jeg fikk tilbake i deler fordi den ikke lot seg reparere. Måtte kjøpe ny. Riktig at "C" benyttes til lufting. På min pumpe var denne tynnere rett under skruehodet og lett å dra av. Jeg greide det! Totaktsolje som tilsetting har ikke jeg erfaring med. Eneste som er nogenlunde sikkert er at det ikke gjør skade på "gammeldagse" motorer. Hvordan det er å skru av regulatorhuset og om innmaten henger sammen eller "spruter utover" vet jeg ikke. Du finner disse bildene med hydr. reg i "Rep._detaljer_CAV_type_DPA_inspr.pumpe.zip". Står ikke særlig mye mer enn at dette bør overlates til verksteder. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
koh Svart 2.April.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2012 Jepp - kjenner igjen detaljene øverst på s755 - ble forvirret av at pumpa er tegnet liggende. Kan jo se ut som både A,D og H er festeskruer da.... -ko Sitér dette innlegget Link to post
Makaløs Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 Hei! Hvordan har det gått med lekkasjen? Jeg har den samme dieselpumpa og lurer på å skifte pakkning selv. Eventuelt hvilke erfaringer har du gjort? Sitér dette innlegget Link to post
Baisiken Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 Hei. Dette er en forholdsvis enkel operasjon. Du skrur ut A og en diagonalt.Ser ut som den mangler i H. Deretter løsner du regulatoren fra pumpa. Skruene som holder regulatoren må tas ut for å trekke ut speed og stoppaksel. Deretter bytter du oringer på begge aksler og pakningen mellom pumpehus og regulator Det er ingen deler som spretter ut, men regulatorstempelet som går ned i pumpa er løst når begge akslene er ute. Husk pinlig renslighet og lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.