Jump to content

Smarttabs (el.l.) når badetrappa er i veien. Mulig? Hvordan?

Ronald

Recommended Posts

Min Askeladden 505 skjærgårdsjeep er svært bra på mange områder, men pga styreposisjon helt bakerst har den litt slitsom lang planingsterskel. Dessuten sliter jeg litt med å trekke opp tyngre folk på vannski med mindre jeg plasserer et par kropper helt i front.

Smarttabs eller andre lignenede flaps-innretninger har fått mye skryt. Dessuten er ikke smarttabs så dyre heller.

På denne båten kommer imidlertid badetrappa i veien, så langt jeg kan forstå. Muligens kan jeg montere flapsene inne i "huket" ved motoren, tett inntil motorstammen. Mulig det går greit på et vis det også, og at det vil være til hjelp, men jeg er ganske overbevist om at en bedre plassering er på "potongene" lenger ut og (litt) lenger bak.

Under ser dere et bilde jeg fant på nettet av tilsvarende båt. Noen som har erfaring med "tabs" av noe slag på denne båttypen, eller andre med tilsvarende plassert badetrapp?

505_badetrapp.jpg

Redigert av Ronald (see edit history)

Joa, har tenkt tanken. Er imidlertid noen momenter mot - bl.a. "stigtrinn" inne i motorbrønnen som er veldig greie å bruke, sånn sett bør den ikke flyttes for langt. Er også usikker på om jeg kommer til å etterlate store stygge merker/hull. Men skal se nærmere på det hele i påska, sjekker da også mulighet for en mindre flytting av trappa.

Flaps hjelper og slik jeg ser det kommer da flapsene under trappe da de skal være i forlengelsen av bunnen dvs 1-2 cm over. Trappen ser jo og ut til å skrå ut bakover så hvis ikke flapsene bygger veldig mye bakover ser jeg ikke no problem

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Nopain: Smarttabs er jo av det slaget som gradivs skal "gi seg" (=rette seg ut) etter som trykk og fart mot dem øker. De er fjærbelastet, og riktig fjærtrykk er nok en forutsetning - det skal være en guide for å finne den rette - håper det går greit, har selv ingen erfaring. Noen andre som har erfart noe negativt a-la det som her nevnes?

Her er forvrig en tråd som stort sett bare skryter av disse.

Jon-Kåre: Jeg hadde vel innbilt meg at de skulle flukte omtrent med vannlinja, men har som nevnt ingen egen erfaring. Så her har du nok et godt poeng, da kommer de lenger ned enn jeg først trodde. Men stigen skal jo uansett brettes ned, og da står den ganske så rett ned - ergo er jeg redd den kan komme til å bli liggende mot tab'en likevel. Men jeg sjekker og finmåler om noen dager. Takk for innspill :-)

Hvis stigen kommer borti flapsen kan du sikkert få til å lage et eller annet anslag mot hekken eller no på selve stigen

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Her ser du hvordan jeg monterte smart tabs

https://baatplassen.no/i/topic/42328-trim-plan-til-liten-rib/page__view__findpost__p__578487

Skal flukte med bunnen. Smart tabs bremser ikke mer enn andre flaps. Jolla vår mistet maks en knop på topp, men var til gjengjeld mye mer kjørbar (vi hadde 15hk totakt på den. Maks motor i følge CE skiltet var 8.... Gikk helt flott det )

Jeg synes ideen som er foreslått om å " fore ut" stigen kan ha noe for seg om det bare er noen cm som trengs. Det viktige er jo at stigen ikke kommer i konflikt med flapsen når stigen brukes. Kanskje noen teak klosser kan funke?

Om jeg prøver å bruke innsida av hue litt så vil jo stigen brukes når båten ligger stille. Da er også flapsene vinklet max nedover, se bildene av jolla mi. Så jeg tror egentlig at dette går forbaska bra :thumbsup:

Watski er forhandler. Ser ut som om det er artikkelnr 70200-980-40 du trenger. Dybden her er 20 cm, så kan du trekke fra 25 graders vinkel. Da snakker vi kanskje om 15 cm fra akterspeilet, og så mye plass har du vel mellom stige og akterspeil.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Et problem var vel at det var vanskelig å dra opp til tyngre folk. Fordi båten var vanskelig å få i plan. Det vil vel si liten motorkraft eller mye motstand i skroget. Båten planer vel kanskje rundt 15knop? Da må i såfall flapsen virke mer enn den gir motstand opptil dette for å fungere. Da må vel de smarte tabsene stilles inn etter dette?

Maritim selger også (antakelig direkte fra Telmo, norsk importør, muligens via Watski). Da blir jeg litt i stuss, noe jeg forøvrig også har spurt om tidligere. Hos Maritim finnes nemlig også en Smart Tab serie som kalles SX og som er i plast. Litt billigere, men det er så lite at det ikke betyr noe. Imidlertid har de en annen form (smalere) som kanskje kan gjøre dem mer egnet i mitt tilfelle. Formen kan kanskje også ha betydning for virkningsgraden, f.eks. avhengig av type båt? Jeg vet ikke...

Litt forvirrende er det også at et par av modellene (innenfor hver kategori) overlapper hverandre mht motor- og båt-størrelse. Hvilken er da best i mitt tilfelle, mon tro? Har også spurt Maritim for et år siden eller mer, fikk egentlig ingen overbevisende svar av dem heller.

Her er oversikten hos Maritim.

Noen klare oppfatninger om plast (SX) vs metall? Og om formen har betydning ift type båt? Forøvrig var det plastvarianten Telmo hadde utstilt på årets båtmesse.

Hei !

Ser at det spekuleres i om stigen kommer i konflikt mer flapsen - har ikke så mye innspill på akkurat dette, men en tanke slår meg. Husk at selv om du får det til plassmessig med flaps og stige, så skal jo stigen brukes - og det mest vanlige da er jo at man setter foten i trinnet :-) Det betyr at foten går et stykke på innsiden av stigen - og tro meg gjør du det på den måten, vil noen tråkke på flapsen før eller siden. En mulighet er å ha en løs badestige man har over rekka på siden, men så er det sikkerhetsmomentet - at du skal kunne komme deg opp i båten igjen om du faller uti uten at det er planlagt.... Kanskje du må ha deg en større båt :-)

-koh

• 4 uker senere...

Båten er pakket fram for våren, polert og stoffet og klar til sjøsetting. Jeg er noe mer optimist nå etter å ha studert ting mer i detalj. Mitt bilde i første tråd var et jeg fant på nettet, nå har jeg tatt nye av det aktuelle området. Det jeg ikke var klar over/husket sist var at badetrappa står på et lite utspring aktter, og at den "egentlige" bunnen ligger enda litt lenger ned. Men også litt lenger inn.

Såvidt jeg kan forstå, uten å ha finmålt, så bør det vøre mulig å plassere tabs'en og ditto støttebein slik som vist med rød streker på første tegning (nb! størrelsesforhold er ikke korrekt, har ikke målsatt). Jeg legger også ved et bilde nr 2 som viser noe tydeligere dybden på "innhugget" under trappa.

Blir dette en OK løsning, eller blir noe veldig feil fordi tab'sen blir stående noe innefor siste del av bunnen (med siste del mener jeg altså utspringet som trappa står på)? Bør jeg evt sende en henvendelse til produsenten?

imag0158_m.jpg

imag0160.jpg

• 1 måned senere...

Nå er smart tab'ene montert, og båten prøvekjørt. Riktignok under fine forhold med lite vind. Så langt nesten bedre enn forventet, og forventningene var høye! Får prøve litt mer under ulike sjøforhold, og med ulik last i båten, men så langt ser dette veldig lovende ut. Markant raskere i plan, holder plan lenger ved fartsreduksjon, og ligger (antakelig) bedre i sjøen. Det var tre ting det....Kinderegg?

Låner denne tråden litt jeg.

Vil smarttabs utgjøre noen stor forskjell på min Yamarin 4410(44SC) med yamaha F50? Den er veldig baktung med den motoren og jeg er ikke noen lett kar selv lenger. Det jeg er mest interessert i er å lettere komme i plan, redusere "hoppingen" som oppstår med motoren trimmet litt opp i marsfart(må stort sett ha trimmet den helt ned hvis ikke jeg kjører full fart), og prøve å korrigere litt for skjev last. Bekymringen min er at jeg kanskje vil miste noe av løftet i baugen, og båten da vil bli noe "traustere" å kjøre på full fart. Vil jo ha det litt gøy avogtil også. Noen tanker?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

littmid - jeg kjenner jo ikke båttypen din, men har du powertrim på motoren? Det har jeg, og dermed kompenserer jeg greit mht løft av baugen. Dette baktung båt var jo utganspunktet mitt også, og her ble "alt" så mye bedre....

Hardheten på flapsene kan jo også til en viss grad justeres, uten at jeg tør si i hvilken grad det vil påvirke baugens løft på akkurat din båt.

Har powertrim, ja, men for å få baugen skikkelig opp(litt "flyfølelse", dog umulig å svinge), må jeg trimme motoren til det øverste som går. Derfor jeg er litt skeptisk til om jeg vil miste akkurat den egenskapen, som gjør båten veldig artig å kjøre. Det er selvfølgelig ikke så veldig viktig, 95% av tiden vil jeg ha last ombord eller kjøre saktere uansett, men er jo greit å ha det litt gøy iblant også, når man er alene i båten :giggle:

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Kjøp vanlige regulerare trimplan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...