Jump to content

Ekspansjonstank VP MB21

Tine IV

Recommended Posts

Heisan , har leita litt rundt i gammle innlegg men ikke blitt noe klokere . Har en VP MB 21 ferskvannkjølt med ekspansjonstank . Da jeg tar en titt i motorrommet og ser at vannet er på max merket på ekspansjonstanken så følte jeg at alt var ok . Men neida , fikk plutselig høy temp , sjekka div bla sjøvannsfiltret var ganske fult av gress , fikk ut det men det blei like høy temp på motor . Fant ut at kansje jeg skal kikke oppi varmeveksler'n , TOM for vann jo . Ikke lett og sjønne etter at det er plenty vann på ,opp til max merket på ekspansjonstanken så her må det jo være noe galt . Kan selve låkket tette opningen ut til ekspansontanken ? Når låkket er av og jeg blåser i slangen som ligger nedi tanken , så blåser det inn i veksler'n . Vis jeg kjører motor litt og tar av låkket på veksler blåser trykket ut ,da er det fult trykk tydeligvis ( ut av veksler ) . Når da dette ikke fordeler seg mellom veksler og tank slik det skal , kan feilen vare låkket da eller ? Som dere sjønner så har jeg ikke peil på detta derfor må jeg jo spørre .Hva er galt , eller hva kan være galt ? Takknemlig for en løsning her for det kan jo ikke være sånn .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Litt vanskelig å forstå nøyaktig hva du mener... er det forresten MD21A eller B du har?

Hvis kjølevæske blir sporløst borte så er det gjerne varmeveksleren eller toppen/toppakningen som er gåen.

Sjekk for vann i olja, eksos i kjølevæska (bobler i ekspansjonstanken), hvit eksos. Tegn på gåen toppakning er grundig behandlet på forumet tidligere, prøv et søk eller kategoridokumentet.

Geir

Høres ut som feilen ligger på sjøvanns-siden. Hvis filteret var tilstoppet kan det være hoved-årsaken.

Har du sjekket impelleren?

Ekspansjons-tanken går på ferskvanns-siden, og det høres ut som du har sjekket sjøvanns-siden

i varmeveksler. Har du hatt mye sjøgress i filteret kan det også være mye grums videre i rørene.

Du bør også sjekke alle skjøter på sugesiden (før impeller), løse slangeklemmer, lekkasje i lokket til sjøvanns-filter etc. Lekkasje her vil trekke luft inn istedenfor sjøvann.

Høres ut som feilen ligger på sjøvanns-siden.

Enig her jeg også. Sjekk om oljekjøleren kan være igjengrodd. På min MD21B var denne fryktelig tilstoppet. Dette kan du lese mere om i denne tråden.

Som du ser på bildet går kjølevannet igjennom oljekjøleren før den kommer til varmeveksleren.

Bilde

Håper jeg ikke er helt på villspor her. Lykke til med feilsøkingen.

Ellers finner du mye om MD 21 B her !

GeV

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

`MINA`

Enig her jeg også. Sjekk om oljekjøleren kan være igjengrodd. På min MD21B var denne fryktelig tilstoppet. Dette kan du lese mere om i denne tråden.

]

Kjempe bra , nå er flertallet her og i havna inne på det samme som deg så da prøver vi og skru litt imårra . Regner med at den kjøleren er grei og rense men jeg er ikke helt med fordet jeg da , er vel litt træig jeg . Men det kommer jo plenty vann ut av eksosen , så sjønner ikke helt hvorfor varmeveksler blei tom for vann .Men etter rundt 600 timer i fjor så kan det jo bli borte ettervært lissom ikke nede i veksler'n en sjekker da det er vann på ekspansjonstanken . Så da håper jeg på at det går bra . Takker for svarene

Tine II

Om du fyller opp ekspansjonstanken,blir vannet værende eller lekker det ut av seg selv?

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan , minker ikke en dråpe i ekspansjonstanken . Den har vært på max siden jeg fikk båten for over 1 år sia . Ikke lett detta da ikke alt er like lett :wink: Har kjørt bort ca 70 liter diesel etter at jeg fylte opp varmeveksler , den har ikke brukt noe vann så . ........

Tine II

Fant ut at kansje jeg skal kikke oppi varmeveksler'n , TOM for vann jo . Ikke lett og sjønne etter at det er plenty vann på ,opp til max merket på ekspansjonstanken så her må det jo være noe galt . Kan selve låkket tette opningen ut til ekspansontanken

Hvis du kan åpne lokket til varmeveksleren så har du en md21a som har platekjøler.Denne modelen ble levert uten ekspansjonstank,men etter en tid ble de utstyrt med den.Om du har "trykklokk både på varmeveksleren og ekspansjonstanken vil det ikke virke etter hensikten da vannet fra ekspansjonstanken ikke vil renne tilbake til varmeveksleren pga.vakuum (tett lokk)

.Om du har "trykklokk både på varmeveksleren og ekspansjonstanken vil det ikke virke etter hensikten da vannet fra ekspansjonstanken ikke vil renne tilbake til varmeveksleren pga.vakuum (tett lokk)

<{POST_SNAPBACK}>

Har ikke Trykklåkk på ekspansjonstanken , kun et vanlig plastlåkk med slange igjennom og ned i bånn av tanken . Men du sier det er en MD21 A , etter det jeg har fått opplyst er det en 21 B . Kansje på tide med et par bilder av hærligheten , skal prøve og ta noen imårra så kan vi kansje finne hvilken motor jeg har :wink: Beklager men fortsettelsen følger :cryin:

PS: så på bilde av motoren til GeV , og min ser ikke slik ut så da er vel saken grei så langt .

Tine II

Redigert av TINE II (see edit history)

.....og min er helt sikkert en MD 21 B  :wink:

GeV

<{POST_SNAPBACK}>

Jupp , sitter og leser om 21 A den er laget fra 1969 fram til 1979 og vis dette stemmer har jeg fått feil opplysninger i kontrakta mi , der står det nemlig 1982 mod ,men men det er vel ikke stort og gjøre noe med . Kansje derfor jeg har 3200 omd på motor og 4 blader's propell da ? For at det er en slik fritidsmodell ? Jeg har blitt lurt og sånn jeg kjefta på han som ga meg "feil" oljefilter da gitt :lol:

Tine II

Siden vi nå har fastslått at det er en a model så vil jeg gi deg det rådet å fylle opp varmeveksleren for å se om vannet forsvinner av seg selv. Om det skjer er det enten selve kjøleren som lekker mellom ferskvann og sjøvann(platekjøleren) enda verre er det om vannet forsvinner gjennom en sundt-tært eskosport bakerst i toppen(dette er en ting som svært mange har opplevt med disse motorene,det skyldes at eksosmamifoilen er sjøvannskjølt og derfor tæres over tid)

Håper ikke at det jeg skriver tar motet fra deg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...