Jump to content

Sjøassistansen


Karstein

Recommended Posts

Hei

Er det noen som kan fortelle om Sjøasistansen til Telenor fungerer.

Er det mange medlemmer? Er det lett å få assistanse?

Dette som et alternativ til NSSR - som jeg har opplevd at ikke fungerer.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er medlem av begge men har så langt ikke hatt behov for assistanse. Tror imidlertid at Sjøassistanse har bedre avtaler med svenske kystbevakningen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hei

Er det noen som kan fortelle om Sjøasistansen til Telenor fungerer.

Er det mange medlemmer? Er det lett å få assistanse?

Dette som et alternativ til NSSR - som jeg har opplevd at ikke fungerer.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Sjøassistanse fungerer selvsagt!

Sjøassistanse har i underkant av 4000 medlemmer i Norge, 16000 i Sverige og ca. 1000 i Danmark og driftes av kystradiostasjonene i de respektive land.

Primæroppgaven til kystradiostasjonene har i snart 100-år vært formidling av assistanse ved behov for hjelp. Det er dette nettverket og kompetansen vi benytter i Sjøassistanse.

Vi dekker utgifter forbundet med assistering innefor faste beløpsgrenser uavhengig av hvilke ressurs som assisterer, dette gjør at uansett hvor du befinner deg og har behov for en form for assistering vil Sjøassistanse/kystradio søke å finne den nærmeste assistanse som kan hjelpe deg utfra den situasjon du måtte befinne deg i, og vi vil da i etterkant kunne dekke utgifter forbundet med dette innenfor de rammer som ligger i et medlemskap.

 

Mvh

Jo Eirik

Redigert av Jo_Eirik (see edit history)

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Min mening er at det beste er å være medlem hos Kystpatruljen, sjøassistanse har ikke egne båter og må da benytte seg av innleide båter og ofte da Redningsskøyter eller Sjøredningskorpset (som er endel av NSSR) da de har båter utplasert langs kysten.

Færre medlemmer i Kystpatruljen gir dårligere råd til NSSR og det vil bety på sikt færre båter i beredskap - det kalles også å sage greinen man sitter på.

 

Men du spurte om det fungerte og det gjør det nok - men det er viktigt for Sjøassistanse at NSSR fungerer da de som sagt ofte er de som utfører Sjøassistanse sine medlemsfordeler.

 

Men er du i nød så er det vel hovedredningssentralen som er øverste myndighet gjeldende å få frem de korrekte resurser og benytter seg da av det de selv finner best:

 

Redningsskøyter, båter i området, Sjøredningskorpset, 330, osv......

Link to post
Share on other sites

Min mening er at det beste er å være medlem hos Kystpatruljen, sjøassistanse har ikke egne båter og må da benytte seg av innleide båter og ofte da Redningsskøyter eller Sjøredningskorpset (som er endel av NSSR) da de har båter utplasert langs kysten.

Færre medlemmer i Kystpatruljen gir dårligere råd til NSSR og det vil bety på sikt færre båter i beredskap - det kalles også å sage greinen man sitter på.

 

Men du spurte om det fungerte og det gjør det nok - men det er viktigt for Sjøassistanse at NSSR fungerer da de som sagt ofte er de som utfører Sjøassistanse sine medlemsfordeler.

 

Men er du i nød så er det vel hovedredningssentralen som er øverste myndighet gjeldende å få frem de korrekte resurser og benytter seg da av det de selv finner best:

 

Redningsskøyter, båter i området, Sjøredningskorpset, 330, osv......

Men er du medlem av sjøassistanse har du både mulighet for å få hjelp fra NSSR og fra andre båter i sjøassistanse's tjeneste eller ? Synes medlemsvilkårene virker klarere og bedre beskrevet hos sjøassistanse. Ser at sjøassistanse også gjelder i Sverige og Danmark. Her er det noe uklart hva som gjelder for Kystpatruljen synes jeg. Tror jeg kommer til å skifte til Sjøassistanse denne sesongen men har ikke helt bestemt meg.

 

Må se litt mer på vilkårene for de to medlemsskapene

Redigert av Lasse (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men er du medlem av sjøassistanse har du både mulighet for å få hjelp fra NSSR og fra andre båter i sjøassistanse's tjeneste eller ?

Helt korrekt, men blir det for mange som svikter NSSR, har de ingen NSSR å henvende seg til!

 

Lars H.

Medlem i både NSSR (Kystpatruljen) og Sjøassistanse

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men er du medlem av sjøassistanse har du både mulighet for å få hjelp fra NSSR og fra andre båter i sjøassistanse's tjeneste eller ? 

Det er riktig Lasse, vi benytter all den beredskap som eksisterer langs kysten. Det sier seg selv at med en total kystlinje på over 57000 km. vil det være mange hull dersom en bare skal basere seg på en aktør. At redningsskøytene er en særdeles viktig ressurs og gjør en kjempejobb er hevet over enhver tvil, men med rundt 40 fartøy som redningsselskapet har, sier det seg selv at det er mange områder hvor en må finne andre resurser når uhellet er ute, når vi da kan supplere med Losbåter, skyssbåter, ambulansebåter, slepebåter, eller for den del et tilfeldig fartøy som befinner seg i nærheten av deg gjør dette at vi dekker hele kysten.

 

Formidling av assistanse har vært hovedoppgaven til kystradio i snart 100år, og bare så det er sagt denne jobben utføres for alle, medlem eller ei.

Forskjellen ligger i at de som er medlemmer kan få dekket spesifikke utgifter som en evt. blir påført i ulike sammenhenger.

Synes også det er viktig å skille mellom nødsituasjoner og assistanse. Utfra våre statistikker er det under 10% av det totale antall henvendelser om assistanse som vi klassifiserer som nødsituasjoner.

 

Vårt samarbeid med Stockholm radio og Lyngby radio. Gjør at du har samme dekning også i Sverige eller Danmark.

 

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Min mening er at det beste er å være medlem hos Kystpatruljen, sjøassistanse har ikke egne båter og må da benytte seg av innleide båter og ofte da Redningsskøyter eller Sjøredningskorpset (som er endel av NSSR) da de har båter utplasert langs kysten.

Færre medlemmer i Kystpatruljen gir dårligere råd til NSSR og det vil bety på sikt færre båter i beredskap - det kalles også å sage greinen man sitter på.

Hei Quote og Lasse :seeya:

Nettopp akkurat! Derfor sier jeg som Ole Brumm: Ja, takk begge deler! Hvis jeg ligger og driver med motorhavari, eller har vært så klønete at jeg står på grunn, så gir jeg fullstendig blaffen i HVEM som hjelper meg, bare jeg får hjelp! Hvis redningsskøyta befinner seg milevidt unna, tar jeg gjerne til takke med hjelp fra de båtene Sjøassistanse måtte ha kontakt med i nærheten. Og i slike tilfeller, som kan ramme oss alle, blir kontingentpengene småpenger uansett!

Kanskje det var en tanke å samarbeide med Sjøassistanse om opprettelse av søk- og redningsgrupper i båtforeningene? Det kan synes som om Redningsselskapet ikke ønsker denne formen for "konkurranse" dessverre...

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Driver stadig å vurderer dette: Sjøassistanse eller NSSR kystpatrulien ?

 

Synes det blir for mye å være medlem begge steder. Har alltid vært medlem av kystpatruljen så det blir liksom litt rart å skulle melde seg ut men ...

<{POST_SNAPBACK}>

Kan være litt enig, men Sjøassistanse har div tilbud bl.a. Gratis telefonering fra båt

Som medlem kan du ringe inntil 150 minutter gratis pr. år. Forutsetningen er at du har en gyldig VHF-konsesjon og at samtalen koples opp over et VHF-samband (kanal) og en norsk kystradiostasjon. Samtalen kan bestilles fra båt. (over VHF) Dersom en ønsker at samtaler fra land skal belastes kvoten på 150 minutter, må fartøyet selv gi informasjon til operatør på kystradiostasjonen umiddelbart ettet at samtalen har funnet sted at den skal belastes fartøyet.

Dette tilbudet har en verdi av kr. 450,- pr. år (2003 priser).

NSSR kystpatrulien har vi også alltid vært medlem av og også noe man bør støtte synes vi! Men alt er frivillig, og koster vel ikke allverden. Derfor begge deler for oss!

Link to post
Share on other sites

Kanskje det var en tanke å samarbeide med Sjøassistanse om opprettelse av søk- og redningsgrupper i båtforeningene? Det kan synes som om Redningsselskapet ikke ønsker denne formen for "konkurranse" dessverre...

Hilsen Syvert  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

I utgangspunktet samarbeider vi med alle som ønsker å samarbeide med oss.

Opprettelse av evt. søk og redningsgrupper føler jeg kanskje ligger mer under lokale politikammer og selvsagt hovedredningssentralene som er de instanser som evt. må rekvirere bruk av denne type ressurser, men for all del vi kan selvsagt bidra med den kompetanse kystradio har utfra våre erfaringer i ulike situasjoner etc. etc.

Vil anbefale de som planlegger å etablere slike grupper å søke råd og erfaringer fra de som allerede har etablert seg bla. gjennom KNBF.

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...