Jump to content

Har bestilt kalesje, kan jeg kanselere ordren?


bjornak

Recommended Posts

Bestilte ny kalesje til min Quicksilver Flamingo, i august 2011, hos et firma som reklamerte med rimelige kalesjer sydd i Finland. Betalte inn et depositum, og fikk bekreftelse på bestilling og at leveringstid var ca. 4 mnd. altså slutten av desember, gledet meg til årets julepresang, men den gang ei.

Desember ble til januar, jeg hadde jo god tid så jeg purret ikke, båten ligger jo innelagret til over påske så jeg hadde enda god tid. Så i februar tok jeg igjen kontakt med firmaet pr. mail fikk da beskjed om at det var noen forsinkelser, men at kalesjen skulle bli ferdig i Mars.

Mars er over, og jeg ringer opp firmaet, som nesten er umulig å få kontakt med pr. telefon, men får til slutt svar. De skal sjekke opp og ringe tilbake samme dag, men nei ingen tilbake melding. Ringer opp igjen neste dag, sitter venter på svar i nesten en time, før noen gidder å svare, samme svar skal sjekke opp ordren og ringe tilbake, har ikke hørt noe enda det er 2 dager siden.

Det er nå snart 8 mnd. siden kalesjen ble bestilt, lovet leveringstid var 4 mnd., hva sier dere kan jeg kanselere ordren, og be om depositum tilbakebetalt?

Link to post
Share on other sites

Det høres nesten ut som at du har blitt lurt her.

Det virker utifra det du skriver her at dette er en forholdsvis useriøs leverandør. Du bør selvsagt prøve å kansellere ordren med begrunnelse i leveringstiden, men jeg blir ikke overrasket om du aldri ser pengene igjen...

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Dette reguleres av forbrukerkjøpsloven, §23 om heving ved forsinkelse. Fra Lovdata:

«Forbrukeren kan heve kjøpet når forsinkelsen er vesentlig. [...] Ved vurderingen av om forsinkelsen er vesentlig, skal det særlig legges vekt på forsinkelsens betydning for forbrukeren. Det skal blant annet tas hensyn til hvilken type ting kjøpet gjelder, og om levering skulle skje til en bestemt tid. [...] Gjelder kjøpet en ting som skal tilvirkes særskilt for forbrukeren etter forbrukerens oppgaver eller ønsker, og kan selgeren derfor ikke uten vesentlig tap disponere tingen på annen måte, kan forbrukeren bare heve dersom forsinkelsen medfører at formålet med kjøpet blir vesentlig forfeilet

 

Spørsmålet i ditt tilfelle blir altså når formålet blir «vesentlig forfeilet». Med det været vi har ute nå er livet uten båt fundamentalt forfeilet for sjøglade sjeler, så her ville jeg ikke nølt. Dersom de ikke har begynt å produsere den nye kalesjen ennå vil formodentlig terskelen for heving være lavere, ettersom selgeren ikke lider noe «vesentlig tap», og forsinkelsen er definitivt innenfor det vesentlige. (Men jeg er slett ikke jurist!)

 

Om Christel har rett i at dette er svindel blir dette selvsagt nokså irrelevant – får håpe det ikke er så ille fatt.

Link to post
Share on other sites

Jo, men når formålet med kjøpet er «vesentlig forfeilet» blir det tapet produsenten måtte påføres irrelevant – da kan du heve uansett om de har sydd kalesjen helt ferdig. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det tapet du lider nå er tilstrekkelig til å kvalifisere for kansellering, spesielt med tanke på at bestilling fra en annen produsent må skje sporenstreks om du vil ha den klar i skapelig tid.

Link to post
Share on other sites

Hva er navnet på det finske firmaet, jeg har en finsk venn som kan snuse litt i dette om du vil.

Det er et norsk firma på Østlandet som er forhandler, har ikke lyst til å navngi de enda. Skal gi de en frist til 10. april med å komme med et svar om de vil heve bestillingen, og tilbakebetale depositum.

Link to post
Share on other sites

Kjenner jo ikke detaljene, men det virker på med som lov om håndtverkstjenester er det relevante her. Uansett kan du heve avtalen du har inngått. Når du i tillegg gir en nach frist (tilleggsfrist) har du ditt på det tørre. Dropp forbrukerråd osv når du skal kreve beløpet tilbake, ta heller ut en forliksklage direkte der du krever avtalen hevet og pengene tilbake. Bare legg ved kopi av ordre, betaling mv og skriv din egen versjon av saken.

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Har fått spesialsydd kalesje hos dette firmaet for noen år siden. Og dessverre har de ikke mye peiling-de var nok den gang ganske grønne og løsningene var sparsommelige og tildels ubrukelige. Da jeg selv ikke er kalesjemaker var mine spesifikasjoner ikke detaljerte nok. Hadde jeg visst at de ikke var erfarne nok hadde jeg neppe valgt dem den gangen. De nektet og godta reklamasjonen da den var fremsatt for sent (dumme meg sjekket ikke alle mine tidligere mailer hvor jeg faktisk hadde klaget på dårlige løsninger etter en og en halv uke), orket ikke å blande inn forbrukerrådet da de sa at jeg skulle få rettet opp kalesjen for en billig penge-alt jeg fikk var vanlig 20% vinterrabatt på timene. Er fortsatt ikke fornøyd- mail svarer de ikke på-har nå gitt opp og får fikse den et annet sted etter å ha betalt over 31.000 kroner.

Link to post
Share on other sites

Det er viktig at du oppgir firmaets navn, slik at vi også blir advart. Dette firmaet driver også med svindel.: Shipstore.com Hadde Visa Norge på saken som bekreftet at dette var klassisk måte og operere på. Det beste var at Visa Norge ikke kunne gjøre noe, forde fristen på 4 mnd var gått ut, dermed ingen penger i retur.... Så du sitter nesten med samme sak!.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...